Meer en meer kom ik tegen dat ik bij onderhoud van de airco meer gas uit de auto's haal dan er normaal in mag. BV. Deze week nog op een Zafira. Ik haalde er 755 gr. uit daar waar er maar 600 gr in mag zitten. En dit is niet de eerste maal. Nochtans gebruiken wij een splinternieuwe Robinair AC690Pro.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ken dit, ik doe gewoon erin wat staat voorgeschreven
ik ook, maar je begint in feite toch te twijfelen. Je werkt dan met één van de beste machines op de markt en dan kom je dit soort dingen tegen..........
Dat komt gewoon door de knoeiers die tegen "aantrekkelijke' prijzen de airco alleen maar bijvullen.
Vanmiddag nog zo`n bord zien staan : Airco bijvullen, slechts 59,=
[quote=Hans4040]Dat komt gewoon door de knoeiers die tegen "aantrekkelijke' prijzen de airco alleen maar bijvullen.
Vanmiddag nog zo`n bord zien staan : Airco bijvullen, slechts 59,=[/quote]
Dat komt idd veelvuldig voor, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Het is een globaal gegeven wat de weegschaal aangeeft, want niet condenseerbare gassen (lucht met waterdamp, stikstof, lekstop middelen, UV, enz) worden ook mee afgezogen, hierdoor veranderd ook het gewicht.
Het koudemiddel kan net zo goed verontreinigd zijn, tevens heeft de temperatuur hier ook een rol in.
Ik doe het werk handmatig en kan ook dmv de weegschaal in te stellen zien hoeveel eruit gekomen is, maar voordat ik dat toepas ga ik eerst uit rekenen hoeveel koudemiddel in mijn cilinder zit.
Na leeg trekken schrijf ik op wat mijn weegschaal aangeeft, dan reken ik uit wat ik in werkelijkheid eruit heb getrokken, dit kan meer-minder zijn dan wat de weegschaal voorheen aangaf.
Deze meting is nauwkeuriger tegenover direkt af te lezen vanaf de weegschaal.
Verontreinigd koudemiddel heeft altijd een hogere kook temperatuur, druk en gewicht, bij een bepaalde omgevingstemperatuur.
Dit kan ook veroorzaakt worden door het zg. bijvullen.
Ik doe dit uit principe niet.
Gewoon opnieuw vullen volgens de STEK eisen en je bent
100% zeker van de juiste vulling.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar