Algemeen: bandentrimmer (tyre-trimmer)

Aan alle lezers die het probleem van herrie van banden herkennen

2jaar geleden werden we geconfronteerd met het fenomeen "cuppen van banden"en hebben toen alle beschikbare informatie opgevraagd voor een oplossing naar de consument en kwamen terecht bij de tyre-trimmer.Na veel informatie hebben we toen besloten om dit apparaat aan te schaffen (wat overigens een flinke investering betekende)en een bmw dealer te betrekken met het cupprobleem wat bij vooral de 5 serie een veel voorkomend probleem is mede dankzij de vaak hardere runflat band en met name op de voor(niet aangedreven) as.
Sindsdien is de bmw dealer kind aan huis daar de resultaten 100% zijn,de auto is weer stil en de berijder is als een kind weer zo blij om met zijn dure auto relaxed te kunnen sturen.
Wat me in de praktijk wel duidelijk is geworden dat de auto met cupvorming wel warm aangeleverd moet worden,WAT? ja warm aanleveren:UITLEG:

Met warm aanleveren bedoel ik de banden moeten onder de auto blijven en op rijtemperatuur aangeboden worden want als een auto met bijv. bredere banden een tijdje stil staat hebben de banden een zogenaamde platte kant op de banden van het staan,als je de banden dan (koud) gaat trimmen wordt de band wel weer rond maar zal (als de band weer op temp.komt) gaan hobbelen dus onbalans veroorzaken.

Dus kortom:
Tyre-trimmer=perfect apparaat 100% succes

Nadeel=grote onbekendheid bij paticulier en vele automobiel bedrijven die de klant zal vertellen zijn banden te vernieuwen ook als deze banden nog genoeg profiel hebben en in sommige gevallen zuleen er zelfs lagers worden vervangen wat dus niet nodig is.

Overtuig u zelf en neem de moeite om met dit apparaat bekend te worden en gun uw band een tweede leven en u zelf weer rijplezier.

Met vriendelijke Groeten;
John Kruijthof

kruijthofbandenservice

Geplaatst door kruijthofbandenservice (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

RaliasR (0), 16 jaar geleden

heeft de distributeur ook een gebruikerslijst bv per provincie ter beschikking ?

wkhoek (0) PRO, 16 jaar geleden

wat kost het om 1 as te laten trimmen , en helpt het ook om een band weer zuiver rond te krijgen?

Nico8119 (0), 16 jaar geleden

Is het cuppen niet een kwestie van verkeerde combinatie band/voertuig? Als je de oorzaak niet kent, dan kun je blijven snijden maar zal het cuppen binnen de kortste keren weer optreden.

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

Trimmen is een tijdelijke oplossing en gaat ten koste van de profieldiepte.
Onderstaand stukje bied hierover enige uitleg:

Van een gecupte band is sprake als er een hoogteverschil optreedt in de profielblokken op de schouder van de band. ‘Cups’ lopen schuin en zorgen zo voor een zaagtandvorm. Deze onregelmatige slijtage zorgt soms voor extra afrolgeluid, dat nog het meest lijkt op dat van versleten wiellagers. Gecupte banden kunnen meerdere oorzaken hebben. Een te lage bandenspanning, een verkeerde uitlijning en versleten schokdempers kunnen daaraan ten grondslag liggen, maar ook externe factoren als het weer, het wegdek en het rijgedrag van de bestuurder zijn mogelijke oorzaken. Ten slotte kan een verkeerd type band ook voor narigheid zorgen. Omdat er zoveel verschillende factoren in het spel kunnen zijn, is deze vorm van slijtage een moeilijk grijpbaar fenomeen. Wel is duidelijk dat het probleem vooral de kop opsteekt bij auto’s met voorwielaandrijving. Het zijn voornamelijk de achterbanden van voorwielaangedreven auto’s – zoals de Celica van Spronk – die last hebben van cupping. De achterwielen hebben eigenlijk alleen een remmende functie en laten zich als het ware voortslepen door de aangedreven voorwielen, waardoor het probleem van ‘gecupte’ banden kan optreden. Om dit probleem te voorkomen raden fabrikanten als Vredestein en Bridgestone aan de voor- en achterbanden regelmatig om te wisselen. Eventueel gecupte achterbanden (die dan voorbanden zijn geworden) slijten dan na verloop van tijd weer regelmatig, zodat het probleem zich op den duur oplost. Om gecupte banden op korte termijn weer in hun oude staat te krijgen, bestaat nog de mogelijkheid om banden te trimmen. Bij deze methode slijt een machine een deel van de band af, zodat die weer volledig rond is. Dat gaat ten koste van de profieldiepte en is dus alleen een verstandige optie als er nog voldoende profiel overblijft.

Bron: http://www.autovisie.nl/

mvg,
Hans.

Santa (0), 16 jaar geleden

Dus het helpt zowel tegen cuppen als tegen hoogteslag?

Hans4040 (330) PRO, 16 jaar geleden

Hangt een beetje van de machine af, als deze stomweg de band volgt helpt het niet tegen hoogteslag.
Maar als de machine het princiepe van een draaibank heeft, wel.

Santa (0), 16 jaar geleden

Ja, dat lijkt mij ook.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.