close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: Berekenen roest aan dorpel

Zomaar een vraag. Hoe bereken je de roest aan een dorpel van een vierdeurs personenvoertuig?

Geplaatst door

arjankempeneers (75)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nieuwe boek Arjan blz. 38 van Tabblad 4 (Aanvullende permanente eisen) zie: "Langsliggers" daar staat hoe je de roest van een dorpel moet beoordelen. In principe is de dorpel de lengte per portier en uitzondering staat daarbij beschreven. Roestgradatie dus 6 E

Siem Bijman 680
badge vip badge

14 jaar

Ja dat weet ik wel. Maar wanneer is het dan per portier volgens jou.

Wanneer er een portier boven dat deel van de dorpel zit 6E. Bij een 3 drs achter het portier 4E.

garageburgwal 0
badge

14 jaar

Er staat het gedeelte onder het portier respectievelijk 2 deuren als er geen tussenstijl aanwezig is. Indien een tussenstijl aanwezig is en de deuren sluiten niet geheel aan, moet voor de lengtebepaling het gedeelte tussen de deuren in twee helften worden verdeeld. Iedere helft wordt bij de lengte van de ene respectievelijk de andere dorpel opgeteld.

Dus sluiten de deuren op elkaar aan met alleen een naad (dus vanaf de buitenkant geen stijl te zien), dan moet men de totale lengte onder de 2 deuren meten.

Dit is echt zo! Een steekproefcontroleur vertelde dit omdat hij een intern examen af moest leggen. Hij dacht ook dat men altijd per portier moest meten, maar hij had deze vraag wel fout.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

[quote=arjankempeneers]Dit is echt zo! Een steekproefcontroleur vertelde dit omdat hij een intern examen af moest leggen. Hij dacht ook dat men altijd per portier moest meten, maar hij had deze vraag wel fout.

Ik ben benieuwd naar de reacties.[/quote]
Dan beoordeel ik het ook al jaren fout, nog nooit van gehoord.
Onder de voordeur 6E en onder de achterdeur ook 6E heb ik altijd geleerd.
Ze hebben een helpdesk, vraag het daar ook eens en laat het dan weten.

Maar lijkt mij sterk dat het onder beide deuren tezamen 6E is, want 30% roestschade
van 2X de totale (2 deuren) lengte is best een lange schade, mag de balk onder de achterdeur
helemaal weg zijn?

En waarom moet je dan nog de helft van de deurstijl bij een schade optellen, gaat dat verhaal toch ook niet meer op?

Oiram

ja,en zonder tussenstijl zou de constructie zoiezo al zwakker zijn en dan nog hele dorpel aanrekenen ook, das zeer tegenstrijdig. en vanaf buitenzijde de stijl niet te zien? die zie je toch zo goed als nooit?? je hoeft geen namen te noemen, maar met wat voor een auto reed deze controleur?

timhoeks 0
badge

14 jaar

[quote=arjankempeneers]Er staat het gedeelte onder het portier respectievelijk 2 deuren als er geen tussenstijl aanwezig is. Indien een tussenstijl aanwezig is en de deuren sluiten niet geheel aan, moet voor de lengtebepaling het gedeelte tussen de deuren in twee helften worden verdeeld. Iedere helft wordt bij de lengte van de ene respectievelijk de andere dorpel opgeteld.

Dus sluiten de deuren op elkaar aan met alleen een naad (dus vanaf de buitenkant geen stijl te zien), dan moet men de totale lengte onder de 2 deuren meten.

Dit is echt zo! Een steekproefcontroleur vertelde dit omdat hij een intern examen af moest leggen. Hij dacht ook dat men altijd per portier moest meten, maar hij had deze vraag wel fout.

Ik ben benieuwd naar de reacties.[/quote]
"Dus sluiten de deuren op elkaar aan met alleen een naad (dus vanaf de buitenkant geen stijl te zien), dan moet men de totale lengte onder de 2 deuren meten."


Dat laatste lees ik NERGENS Arjan, of heb jij een ander boek dan ik???

Siem Bijman 680
badge vip badge

14 jaar

Ik schrijf wat in het boek staat. Kijk eens naar deze link en scroll naar de afbeelding van de MB Sprinter boven het keuringsrapport. Dan zie je een stijl tussen de deuren. Dus dit is een model met een tussenstijl. Bij de meeste auto's sluit de naad van de deuren op elkaar aan. Dus volgens de tekst (zie APK boek) moet je dan de dorpel onder de 2 deuren meten.

http://www.apkkeurmeesterservice.nl/defa...

Ben ik niet met je eens!!! Goed lezen Arjan, iets niet kunnen zien is wat anders dan er niet zijn!!

Er staat nl. niet dat je de stijl vanaf de buitenzijde moet kunnen zien, maar er staat dat er een stijl AANWEZIG is en dat zijn 2 verschillende dingen. Als de stijl aanwezig is (en dat is in bijna alle gevallen zo) dan is de dorpelengte de lengte van het portier en bij 4-drs dus 2 dorpels met een lengte gelijk aan de resp. deuren.

Wat er nu beschreven wordt is dat je in bovenstaande gevallen niets bij de dorpellengtes moet optellen. Zie je een duidelijke stijl aan de buitenkant, zoals bij die MB op dat plaatje, moet je de lengte van de dorpel niet nemen als de lengte van het portier, maar de helft van die stjil lengte erbij optellen.

Dus of die steekproefcontroleur heeft je iets verkeerds verteld of hij heeft ten onrechte een fout aangerekend gekregen.

Siem Bijman 680
badge vip badge

14 jaar

Ik ga met Siem mee. De deurstijl hoeft inderdaad niet zichtbaar te zijn met gesloten deuren. Alleen de aanwezigheid is van belang, niet de zichtbaarheid van buiten af.

moderator 0
badge

14 jaar

Als de stijl niet zichtbaar is dan sluiten de deuren tegen elkaar en kan je daaronder rechtstreeks de lengete van dorpel meten, dat is namelijk dezelfde lengte als de onderzijde deur.
indien er wel een stijl aan de buitenkant zichtbaar is dan sluiten de deuren niet tegen elkaar en dan moet je de helft van de stijlbreedte bij de deurlengte optellen. dit is wat er bedoeld wordt volgens mij.

[url=http://img96.imageshack.us/i/dorpel.jpg/][img]http://img96.imageshack.us/img96/7858/do...[/img][/url]

Groet

Doktor 0
badge

14 jaar

Ik vind het zelf ook raar, maar stel voor dat er nu geen stijl zit, dan zou men wel de volle lengte onder de 2 portieren moeten meten. Terwijl dit een zwakkere constructie is.

Ik ga maandag zelf bellen naar de helpdesk en ga dit gewoon vragen. Je hoort nog van mij>

[quote=arjankempeneers]Ik vind het zelf ook raar, maar stel voor dat er nu geen stijl zit, dan zou men wel de volle lengte onder de 2 portieren moeten meten. Terwijl dit een zwakkere constructie is.

Ik ga maandag zelf bellen naar de helpdesk en ga dit gewoon vragen. Je hoort nog van mij>[/quote]
Nee dan bereken je de roest per stuk dorpel dat onder 1 deur zit.

Het staat hierboven ook nog bij het antwoord: de dorpellengte = lengte onderzijde deur.

groet

Doktor 0
badge

14 jaar

Vandaag weer een steekproef. Heb het gevraagd, maar deze vind het ook raar. Ik liet hem de permanente eisen lezen en was nog niet echt overtuigd. Hij belde zijn collega en die was er 100 % zeker van dat als men aan de buitenkant geen tussenstijl ziet, je de lengte van de 2 deuren moest nemen.

Ze gaan dit nu uitzoeken en ze zouden zeker van zich laten horen.

Wat ook opvalt is dat ze over een middelste deurstijl en een tussenstijl schrijven.

Volgens mij loopt er weer een RDW medewerker problemen te zoeken die er niet zijn...
Er is duidelijke sprake van GEEN B-stijl... aangezien 99,99% van alle 4deurs auto's WEL een B-stijl hebben,(al dan niet zichtbaar) geld gewoon dat een dorpel wordt afgemeten onder het portier, eventueel met een halve (zichtbare) B-stijl erbij.
Dan is er nog die 0,01% bijvoorbeeld een Mazda RX 8, 4-deurs maar ZONDER B-stijl, dan geld dat de gehele dorpellengte onder beide portieren wordt genomen.
Voor de duidelijkheid, 2e foto op onderstaande link;
http://www.rijtesten.nl/test.php?id=51

Henk

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.