Algemeen: bobine kapot?

Ik heb een yale heftruck met een madza motor, en die hield er een week geleden er mee op, en heb ik het ontstekingsmodule vervangen, en dat is niks anders dan een electronische puntjesvervanger, maar dan twv 120 euro. Dat ding er op gezet en toen liep de heftruck weer, dus een tijdje laten lopen, en toen utgezet en toen starte hij niet meer. bougie eruit gedraaid, geen vonk, dus waarschijnlijk weer die module kapot. Toen ben ik de 2 draden eens gaan meten die een min en plus moeten geven op de module, en daar staat op beide kanten 12v op, en de draad die dan de min moet zijn, loopt naar de bobine, en zit daar op de min, dus daar de draad losgemaakt, en staat er alsnog 12v op de minpool vd bobine, dus kan het zijn dat de inwendige spoelen kortsluiting maken?
Toen hij vorige week er mee ophield, stond de bobine wel me the tcontact aan gewoon spontaan vonken af te geven, dsu zonder dat de motor draaide, dus dan kan ik er toch wel van uitgaan dat de bobine kapot is?
Wel raar dat hij toch even gelopen heeft. Verder heb ik wel de accupool losgetrokken om te kijken of de dymano wel laad, en dat was niet het geval, want hij sloeg meteen af, en heb ik begrepen dat als een dynamo slecht gaat laden, het voltage zakt, en het amperage
juist omhoog gaat en dat je bobine kan kosten. En zit er niet een beveiliging in die module tegen verkeerd aansluiten, en pas na een tijdje afkoelen weer werkt? Want dat heb ik even niet afgewacht.
[url=http://postimage.org/image/scou41rm3/][img]http://s17.postimage.org/scou41rm3/auto_...[/img][/url]

peter sprinter

Geplaatst door peter sprinter (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

Nou heb ik wel eens begrepen dat je bepaalde dingen kunt doormetenop de ohm stand, dus zo gezegd zo gedaan, alleen zegt me
de waardes niks, dus kan iemand aan de hand van deze foto zeggen wat ik hier meet en of die module nog heel is?
De vorige module gaf niks meer aan.

[url=http://postimage.org/image/w8jbxbca5/][img]http://s14.postimage.org/w8jbxbca5/2012_...[/img][/url]

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

en nog een foto vd bobine
[url=http://postimage.org/image/bio6illwp/][img]http://s12.postimage.org/bio6illwp/2012_...[/img][/url]

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

lijkt inderdaad op een defecte bobine...

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

Nou heb ik weer begrepen dat op de min ook een plus kan staan op de bobine, maar dan pulserend. Nou, ik snap er geen bal meer van hoor. Ik heb voor de zekerheid maar een nieuwe bobine gekocht en ligt de dynamo ook bij de reperateur, en hoop ik dat de nieuwe module nog niet kapot is.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Er is vast wel een afbeelding van een electronische ontsteking te vinden op het internet . Maak dar eerst studie van anders raak je in paniek . Op de bobine staat met contact aan een spanning die als de motor draait wordt onderbroken door dat stukje eletronica of in samanwerking met een module. Dat onderdeel wordt zwaar belast er moet een stroom van meerdere amperes onderbroken worden. Daarom zit die module aan een dikke aluminium plaat geschroefd.
Ook zit er vaak nog een beveiliging in gebouwd dat de onderbreker wordt uitgeschakeld als contact wordt aangezet maar er niet wordt gestart . Als de bobine meer dan handwarm wordt gaat het fout. Die bobine lijkt mij ook al niet origineel maar blauw geeft wel aan dat dit er een is met 4 ohm weerstand en in combinatie met een voorschakelweerstand wordt de electronica niet overbelast. Die weerstand die de meter aan geeft is het spoeltje wat daar in zit . Vergelijk dat met de oude.
Wat ik ook wel deed is een proef opstelling maken op een metalen plaat voor de massa . Draai de motor zo dat de rotor in een voorwaardse richting wijst en haal de ontsteking uit de motor na de stand van het huis te hebben afgetekend.
Het is even hobyen mar zo kan je alles overzien en is het niet nodig om steds die motor te starten.
Leg de bobinedraad een stukje van massa af omdat een vonk van 15 mm mogelijk moet zijn.
Door ouderdom kan een draadbreuk ook een mogelijk zijn . Maak met een fohn de bedrading wat warm en als er op een draad of aansluiting REK zit heb je BINGO.
Succes.

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

ik heb dus begrepen dat je niet zomaar de accupool mag lostrekken als de motor nog loopt, want op de een of andere manier
blaas je dan die module er mee op. Ik weer een nieuwe gekocht en loopt de heftruck weer, dus probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.