Algemeen: zonnecel druppellader tijdens rijden wel of niet afkoppelen?

Heb een oud campertje met een accu/druppellader zonnecel welke boven in de alkoof aan het raam bevestigd is.

Dingetje doet het best alleen (schreef al dat de druppellader aan het raam in de alkoof bevestigd is) het is nogal een gedoe om telkens bij het raam te komen om de zonnecel te verwijderen als ik weg wil.
Om de draden los te laten bengelen zie ik niet zitten, er staat tenslotte (minimaal) spanning op en ik weet niet of de zonnecel onbelast mag werken, blaas je de cel niet op?

Kortom, de vraag is of de zonnecel ook tijdens het rijden, bijladen door de motor/dynamo, aangesloten mag zijn?

hcbs

Geplaatst door hcbs (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Hans4040 (320) PRO, 11 jaar geleden

Wanneer je een automatische laadregelaar toepast, kan de boel aangesloten blijven.
Het zonnepaneel laadt de accu, waarbij de regelaar zorgt voor de juiste stroom en spanning. Het laadproces verloopt volledig automatisch en stopt vanzelf als de accu vol is. Bovendien beveiligt de laadregelaar de accu, omdat hij voorkomt dat je de accu leeg trekt als je teveel stroom verbruikt. Met een laadregelaar gaat jouw accu dus langer mee, terwijl hij de veiligheid van de gehele installatie verbetert.

Kijk voor meer info op de diverse campersite`s
http://www.pvshop.nl/PVshop_Soload_135_z...
http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/1...
http://www.kampeerinfo.nl/nieuws/0-0-79/...

enz. enz.

hcbs (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord, verduidelijkt een hoop alleeen het is niet wat ik zoek.
Ik heb het over een DRUPPEL-LADER en dus niet over een volledige acculader en in dit geval eentje die op een zonnecel draait.

Een druppellader houdt de accu op 'niveau' maar is totaal ongeschikt om de accu compleet op te laden; dingetje levert dan ook iets van 1-3 watt of zoiets.
Dat is precies genoeg om te voorkomen dat na de winterstalling je met een lege accu staat en (denk ik) helpt te voorkomen dat de accu sulfateerd.

Dit is mijn kennis, alleen of je persé de druppel-lader los moet koppelen tijdens het rijden wanneer de boel dus door de auto dynamo wordt opgeladen gaat mijn pet te boven. :-(

Hans4040 (320) PRO, 11 jaar geleden

juist ja...beetje te snel gelezen denk ik.
een druppellader laadt de accu met pulsjes, dus niet continu.
Het ligt aan de mate van beveiliging van de druppellader of deze wel of niet aangesloten kan blijven...ik zou het geheel afwerken op pluggen, vlakbij de accu, zodat je maar 2 korte draadjes hebt van de pluggen naar de accu.
met andere woorden: als je gaat rijden koppel je die 2 daadjes af en leg ze weg.

hcbs (0), 11 jaar geleden

Ha, stom van me!

Had ik natuurlijk ook zelf kunnen bedenken, 2 korte draadjes bij de accu wat kan een mens zich blind staren.....
Mannetje-vrouwtje op de draad klemmen en klaar is kees!

Bedankt, ennuh, heb zeer beslist wat aan de andere uitleg, elektriciteit is nou niet bepaald m'n hobby, krijg je steil haar van!

Hans4040 (320) PRO, 11 jaar geleden

Inderdaad, alle krullen zijn gelijk uit je haar....stroom zie je niet maar je voelt het wel, hoewel het met 12 volt wel wat meevalt.
Succes.

mvg.
Hans.

hcbs (0), 11 jaar geleden

is opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.