Algemeen: De nieuwe deeltjestest vanaf 1 Januari onderdeel van de APK

Vanaf volgende week moeten alle diesels met een af-fabriek gemonteerd roetfilter bij de APK de nieuwe deeltjestest ondergaan.

Daar hebben wij, net als een aantal collega's in ons bedrijf al een hele tijd mee getest en toch wel opzienbarende dingen gezien.

Ik heb er een Column over geschreven met een aantal tips voor alle collega monteurs.
En heb je zelf nog tips of advies, geef het door zodat we er allemaal wat aan hebben.

https://problemcar.nl/columns/zet-de-nie...

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (140) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Jeraevers (10), 1 jaar geleden

Hier in Belgie al wat maanden geleden ingevoerd. Heb je column ook eens gelezen.
Ivm het tanken van HVO heeft dat bij mij bij 2 Euronorm 5 diesels 0 verschil gemaakt.
Bij beide auto's was echt een nieuw roetfilter nodig.

Ik denk dat HVO kan helpen als het probleem in 1 of meerder injectoren zit. Maar bij een echt kapot filter niet.

Siem Bijman (140) PRO, 1 jaar geleden

Weet je toevallig ook de uitslag van het aantal deeltjes voor en na het vervangen van het roetfilter?

De effectieviteit van het filter kun je namelijk uitrekenen als je de deeltjes vóór het roetfilter test en bij de uitlaatpijp zelf.

BV vóór het roetfilter 3.000.000 en na het filter 800.000 dan werkt je roetfilter nog ongeveer voor 75%
25% (van 3 miljoen = 800.000) wordt nog doorgelaten nl.

Zou interessant zijn om daar wat meer over aan de weet te komen om te zien hoe lang een roetfilter nog goed genoeg zijn werk blijft doen.

Wij hebben bv een Combo 1.3D getest van 2012 die rond de 1.2 miljoen deeltjes zit en waarvan het filter nog 65% werkt. Is interessant wat er nog aan te doen is om hem door de test te krijgen (behalve een nieuw filter want dat kan altijd nog als er verder geen oorzaak in de motor is te vinden).

Jeraevers (10), 1 jaar geleden

Van eentje kan ik je het resultaat zeggen (Fiat Ducato 2.0 uit 2011 met 150.000km)
Met oude roetfilter was boven de 2.000.000 deeltjes.
Met nieuwe roetfilter amper 250 deeltjes.

Van de 2e auto (VW Golf 7 1.6 TDI met 174.000km) weet ik dat de deeltjesteller telkens stopte (zou dan boven de 5.000.000 deeltjes zijn?).
Met nieuwe roetfilter was de meting goed, maar was er toen zelf niet bij. Dus weet geen getal.

Siem Bijman (140) PRO, 1 jaar geleden

Een tip nog met betrekking tot de mogelijkheid om het roetfilter uit te schrijven.
Deze week nl een VW Amarok binnen gehad van Oktober 2013. Teveel deeltjes, nl 3.5 miljoen ongeveer. Klant vroeg of hij hem niet kon uitschrijven en wij zeiden dat dat niet kon omdat de auto van 2013 was.
Nieuw filter niet leverbaar via de groothandel en origineel € 1770,- maar konden niet zeggen wanneer deze geleverd kon worden....belde de klant ons op dat hij zijn roetfilter had uitgeschreven????
Blijkt dat deze auto gezien werd als vrachtwagen en dan mag je hem uitschrijven tot 31 December 2013.
Heb het in de co;umn uitgelegd, maar denk dat er niet veel mensen zijn die dit weten
.
https://problemcar.nl/columns/zet-de-nie...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.