Algemeen: Diagnose-uitlees apparaat! ervaringen

Beste Autofreaks,

Wie heeft er ervaring met het Diagnose-uitlees-apparaat Checkpoint 10200 die te koop word aangeboden bij www.elv.de onder diagnosegeräte voor de prijs van ¤ 399,00, het lijkt mij niet duur maar is dit wel een goed Diagnose-apparaat, je kunt het bijvoorbeeld alleen maar gebruiken bij VAG OBD 2 aansluitingen vanaf 1996, dus alleen maar bepaalde modellen van Audi/Ford/Seat/skoda en Volkswagen, graag een reactie!
Weet iemand waar je goedkoop een universeel diagnose-apparaat aan kunt schaffen?, dus voor alle automerken met OBDII en EOBD aansluitingen vanaf bouwjaar 1995!, dan bedoel ik niet alleen foutcodes in cijfers maar ook in letters, heb zelf al een foutcode-boek voor alle modellen vanaf 1992-2002!
Alvast heel erg bedankt!!!

Eddy.
eddydejong@home.nl

fikshetzelf

Geplaatst door fikshetzelf (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,


dat speelgoed moet je niet hebben.

met deze kun je geen canbus mee uitlezen en dat is toch de toekomst


ga maar eens even kijken bij www.priemus.nl

daar kun je wel wat mee,


paul,

fikshetzelf (0), 19 jaar geleden

Beste Paul,

Sorry dat ik nog niet op dit bericht heb gereageerd, was het helemaal vergeten door de drukte, nog bedankt voor je reactie trouwens maar ik heb eens even goed op het internet gesnuffeld en wat je daar allemaal tegenkomt is ongelooflijk, wat een diagnoseapparatuur maar zeer prijzig allemaal, je bent toch gauw een paar duizend euro kwijt als je alles in huis wilt hebben, ik heb nu een alternatief gevonden, een kennis van mij die een specialist is op het gebied van electronica heeft een connector met interface gemaakt waar hij het bouwschema van een amerikaanse site heeft gehaald en geloof het of niet het werkt verbazingwekkend goed, moet nog wel even verder geperfectioneerd worden maar toch de mogelijkheden zijn gigantisch en het is vrij goedkoop, de connector + interface kostte ongeveer ¤50,00, de meeste software kun je gewoon gratis van het internet halen en als je het heel uitgebreid wilt hebben dan ben je ongeveer ¤150,00 aan een uitgebreide softwareversie voor amerikaanse/aziatische en europese merken kwijt en niet te vergeten de laptop, voor ongeveer ¤250,00 heb je een goede laptop om het systeem naar behoren te laten werken dus voor pakweg ¤500,00 heb je een goedwerkend universeel diagnosesysteem!
Trouwens bedankt voor de tip over Priemus maar dit werkt alleen bij VAG/COM modellen, dus Audi,Ford/Seat/Skoda en Volkswagen, heb je universeel niet zo veel aan!
Als er nog lezers zijn die ook wat interessante mededelingen hebben dan reacties graag!!!

Eddy.

peterbruusk (0) PRO, 19 jaar geleden

Eddy, zie de andere VAG COM dealer in Nederland, www.randstadcarsolutions.nl . Deze heeft voor schappelijkere prijzen ook diverse andere OBD2/EOBD diagnose gereedschappen. Trouwens met VAG COM kan je wel van de overige merken de OBD2 codes uitlezen en resetten, kijk maar naar de beta versie op www.ross-tech.com.
Wij hebben via hun verschillende apparaten getest, ook de X431 maar dan 1300 euro goekoper en uiteindelijk hebben we voor een ander merk gekozen. AMT is trouwens perfect, via dat blad hadden we meer info dan de standaard bosch en snap-on gereedschappen

fikshetzelf (0), 19 jaar geleden

Beste Peter,

Bedankt voor je reactie, je moet inderdaad goed uitkijken wat je koopt, heel veel soorten diagnose-apparatuur is alleen maar geschikt om OBDII en EOBD uit te lezen en geen CAN BUS systemen, wat binnenkort ook al weer verandert met MOST BUS systemen, wanneer je dan CAN BUS uit wilt lezen moet je weer allerlei updates en uitbreidingen aanschaffen om bij te blijven, je zult dan ook altijd veel kosten blijven houden om up to date te blijven!

Eddy.

brakke (0), 15 jaar geleden

is diagnose ook een CAN bussysteem?? éentje zoals CAN-aandrijving en comfort, of is dat een onderdeel van één van die systemen

Bram (student autotechnologie)

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Brakke, misschien beter als je een nieuwe vraag start, maar hij staat nu hier.
Je vraag is iets te algemeen, want diagnose is een onderdeel van alle bussen of dat nu Can, Van, Vpw of Pwm is.
Dat geldt dus ook voor alle drie de Can bussen: High-speed (aandrijving) en Mid- en Low-speed.
Alleen hebben we het tot nu toe over fabrieks-specifieke diagnose met de fabrieks-tester of equivalente after-market apparatuur.

Met ingang van 1 januari 2008 is de high-speed can-bus verplicht om te gebruiken bij EOBD, dus EOBD diagnose maakt nu ook deel uit van de can-bus voor aandrijving. Opel gebruikt dat al vanaf 2002 voor de Vectra-C/Signum. Ook andere fabrikanten gebruiken het al langer.
Het is te veel werk om alles in één klap over te zetten, dus voeren alle fabrikanten dit geleidelijk in.
Het moge duidelijk zijn dat er dus geen aparte diagnose-bus is.

Uit niewsgierigheid: leren ze je dit soort dingen niet op school?

brakke (0), 15 jaar geleden

we leren dat inderdaad op school :) maar de leerstof is iets te complex waardoor het niet meteen duidelijk was of diagnose nog iets apart was. maar aangezien we diagnose kunnen stellen over de verschillende bussystemen was ik er al vanuit gegaan dat het onderdeel is en niet iets apart. twas gewoon even een misvatting.

onze leerstof blijft constant evolueren waardoor we steeds meer en meer zien en ook meestal iets zien dat nog niet echt op punt staat. gelijk de diagnosestrategie volgens de ISO (wetgeving) ook rond EOBD, deze SID's worden steeds meer uitgebreid waardoor het soms een soepje word

bedankt om mijn misvatting recht te zetten

dila1967 (0) PRO, 15 jaar geleden

geachte, ik werk al een paar jaar met de Omiscan, dit is een toestel dat prijs -kwaliteit niet onder moet doen voor andere toestellen
volgens mij zijn er 4 criteria waar een diagnosetoestel moet aan voldoen:
1. de aankoopprijs > momenteel in promotie
2. wat kan het aan > Veel diagnosecenters in belgie, nemen de Omiscan als 2de toestel, gaat heel vlug, doet redelijk veel, maar aangezien dit een handheldtoestel is, kan het minder diep dan een pc. Doch heb ik er al mee getoverd!
3. wat kost het na de aanschaf > veel merken werken, met abonnement, al of niet verplicht. Bij Omiscan bepaal je zelf of je de update neemt of niet!! update 225euro, er zijn er 2 per jaar, ik neem hem éénmaal per jaar, en het is super!!
4. stel ik heb een probleem met een wagen, kan ik in backup bellen naar de verdeler van deze toestellen?? Bij de verdeler van omiscan, kan je bellen naar een dienst, waar de jongens heel capabel zijn en mij al een paar keer op de goede lijn geplaatst hebben, ze sturen met plezier de nodige informatie( schemas, bepaalde werkwijzen) door.

Maw; ik ben best tevreden van mijn aankoop

de verdeler in de benelux, is de firma DOYEN-AUTO
ik wil hier nog aan toevoegen, dat 2 pechverhelpings bedrijven in belgie (touing en europ assistance) met dit toestel werken, zo heb ook ik het leren kennen

Dirk

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Ervaringen of stel zelf een nieuwe vraag.