Algemeen: Diagonaal gescheiden remsysteem

Alle auto's hebben een diagonaal gescheiden remsysteem. Laatst had ik een kapotte remslang r. voor, maar het hele remsysteem was weg! Ben met de handrem thuis gekomen. Als ik remvloeistof ververs en 1 nippel losdraai, valt ook hele remsysteem uit. Waarom eigenlijk? Zou niet moeten kunnen toch. Wie weet raad? Bedankt alvast.

RevereRuud

Geplaatst door RevereRuud (0) , lid sinds 6 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Beunhaas (540) PRO, 6 maanden geleden

Zolang er genoeg in het reservoir zit , zou je toch minimaal in 1 systeem druk moeten houden inderdaad.
Wel zakt het pedaal nogal weg bij het uitvallen van 1 systeem, daar moet je je wel bewust van zijn...

kaleido 1 (2140) PRO, 6 maanden geleden

Is nu eenmaal zo .

Hempie1 (90), 6 maanden geleden

Over welke auto heb je het en hoe oud is die? De scheiding van remsystemen is niet bij elke auto hetzelfde en er bestaan ook systemen waarbij altijd nog drie remmen blijven functioneren wanneer er één circuit uitvalt.

Beunhaas (540) PRO, 6 maanden geleden

Ook dan zakt het pedaal ver weg in de perceptie van de doorsnee gebruiker wat mensen op het idee brengt dat het niet meer werkt...zelfs als het complete systeem dubbel is uitgevoerd gebeurt dat

    Dat is zo maar dat betwist ik ook niet.
    RevereRuud stelt echter een wel erg algemene vraag zonder te zeggen over welke auto het gaat. Misschien heeft 'ie het wel over een oldtimer en dan kan het om een enkelvoudig remsysteem gaan.
    Bovendien zegt hij: "maar het hele remsysteem was weg!" hetgeen de indruk wekt dat er helemaal geen remdruk meer over is, ook niet op een eventueel secundaire remkring, na lekkage van slechts één remslang.
    Op deze manier wordt het moeilijk om adequaat te antwoorden. - Hempie1 (90), 6 maanden geleden

RevereRuud (0), 6 maanden geleden

Het gaat om een Peueot 308 van 2010. Dus geen A Ford uit 1925. Bij mijn weten is 99% van alle normale gangbare auto's zo gemaakt. Mijn vraag is dus waarom dit systeem bestaat terwijl bij een lek aan 1 rem het hele systeem niet werkt. Ben ik dan de enigere die dit ontdekt heeft?

    Ik heb niet beweerd dat het om een A Ford uit 1925 zou gaan, ik heb alleen opgemerkt dat je niet hebt gezegd om welke auto het gaat hoewel dat gebruikelijk is op deze site en het zelfs wordt gevraagd wanneer je een probleem wil posten. Dat alle gangbare auto's zo zijn geconstrueerd, is mij bekend en dat kun je ook zien in mijn reactie waar ik er van uit ga dat je vraag betrekking heeft op een auto met een gescheiden remsysteem.

    Degenen die de vraagstellers willen helpen met de oplossing, besteden daar veel tijd aan. Een beleefde reactie in plaats van een sneer, is toch niet teveel gevraagd, lijkt me.
    Wie wil er nog de moeite nemen om te antwoorden als 'ie wordt afgeblaft?
    Bij voorbaat dank! - Hempie1 (90), 6 maanden geleden

Beunhaas (540) PRO, 6 maanden geleden

Dan is er meer aan de hand...
Bij een lek in 1 circuit kan je altijd nog remmen, dat is het hele punt van 2 circuits...

RevereRuud (0), 6 maanden geleden

Beste Beunhaas. Ja dat zou je denken.
Maar, ik doe bij meerder auto's bij onderhoud de remolie verversen. Als ik een nippel da losdraai om door te spoelen en ontluchten, kan ik de rempedaal tot de bodem intrappen. Dat betekent dat het ander helft geen druk heeft. Rara?

Beunhaas (540) PRO, 6 maanden geleden

Rempedaal tot de bodem wil niet zeggen: geen druk...
Het zal minder zijn, en de auto remt ook minder goed, m,aar remt wel, het is om totale uitval te voorkomen.

kaleido 1 (2140) PRO, 6 maanden geleden

Google eens op hoofdremcilinder en werking bij lekkage dan zul je zien dat de constructie zodanig is dat er altijd een kring blijft werken.

RevereRuud (0), 6 maanden geleden

Hoe kan het dan dat ook een kennis van me, die het zelfde meemaakte met een Ford escort bestel.
Hij was opeen gegeven moment alle remmen kwijt (behalve de handrem natuurlijk) en er bleek 1 rubber remslang doorgesleten / lek te zijn. Waarom dan niet op een half systeem kunnen remmen?

Beunhaas (540) PRO, 6 maanden geleden

Tja, in principe is de kans op zoiets niet nul, maar wel heel erg klein...
Als de boel na een reparatie b.v. niet fatsoenlijk is ontlucht dan kan je met dit soort dingen te maken krijgen...
Of een slecht bijgesloft karretje waar al bij het lekraken van 1 circuit te weinig remsvloeistof in het reservoir zit, dan is je veiligheidsbuffer wel dunnetjes...

Hempie1 (90), 6 maanden geleden

Heren,
RevereRuud is nauwelijks 24 uur lid en houdt nu al drie mensen bezig met een stelling die door alle drie, ervaren leden van dit forum, als onmogelijk wordt afgedaan terwijl hij zeer onvolledig is in de beschrijving van het probleem waar hij onze hulp bij vraagt en de beschrijvingen van de zaken die hij tegen zegt te komen, volstrekt oncontroleerbaar zijn.
Wij worden hier bezig gehouden en min of meer gegijzeld door iemand die niets van een ander wil aannemen en hij beneemt in elk geval mij de lust om er nog tijd in te steken.
Het lijkt me dat de moderator hier wel mag ingrijpen.
Ik houd me verder buiten deze volstrekt zinloze discussie

Beunhaas (540) PRO, 6 maanden geleden

In ieder geval heeft RevereRuud duidelijke antwoorden gekregen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.