hallo ik werk al enige tijd in een herkende merk garage en over 1 vragen heb ik nog nooit d op lossing gekregen niet opt school of op mijn werk of in andere garage's andere mechaniekers of techniekers ik krijg altijd andere andwoorden op deze vraag:
welke olie moet ik in welke motor doen ??
ik heb een seat leon 19 diesel tdi bouwjaar 2000
ford galaxy van 97 ook een 1900tdi
opel astra F 1400 naft
of als iemand een oplossing kan geven voor alle auto's lieft zo simpel mogelijk uitgelegt :-):-)
wat is het beste
10W40 half of vol syn.
of 3W30 half OF vol Syn?? of bestaad dat niet 5W30 half syn.?
ik heb het niet over auto's met een dpf filter !!!!!
deze antwoorden heb ik al gehad
dat je naar de kleppen moet kijken
naar het bouwjaar en naar het type van motor !!
maar geen enkele kan ik geloven alle ik weet het eigelijk niet meer
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het gaat niet over de viscositeit of het merk. Het gaat over de specificatie.
Een pompverstuiver motor bij SEAT moet VW505.01 specs hebben.
Benzine motoren gewoon A3/B3 of A3/B4 in het geval van Opel en ook de Galaxy als hij nog een gewone Boschpomp heeft.
Specificaties staan op de doos. Al de rest heeft niets met kwaliteit te maken.
Als je alle drie die wagens met 1 olie wil smeren dan moet er VW505.01 in en dat is meestal een 5W40 olie.
VW505.01 dit is dus 10w40 olie ??
14 jaar
Nee, meestal 5w40.
kijk gewoon op de site van bekende oliemaatschappijen, bv www.kroonoil.com
tik het merk van de auto in en je krijgt alle advies
mvg,
Hans
nee, de VAG 505.01 norm heeft te maken met adaptieven in die bepaalde voor de pompverstuiver motoren, als je grote vaten aangelevert krijgt zul je contact moeten op nemen met je leverancier en vragen als deze olie aan de 505.01 norm voldoet, ik doe zelf in de TDI's van VAG 507 olie, deze heeft de 505.01 vervangen.
wachte ik zal mijn vraag anders stellen als jullie nu morgen een ford ka binnen krijgen hoe weten jullie dan welke olie je er in moet doen ??
14 jaar
507.01 kan natuurlijk ook, dit is meestal 5w30 en meestal longlife
wachte ik zal mijn vraag anders stellen als jullie nu morgen een ford ka binnen krijgen hoe weten jullie dan welke olie je er in moet doen ??
14 jaar
Ford heeft eigen specificatie's nl A1/B1 maar daar kan net zo goed een A3/B3 of A3/B4 in, daar je die A1/B1 niet in de meeste andere merken mag doen.
Ja het is niet altijd even simpel tegenwoordig.
zeker in de ford garage waar ik soms kom en die hebbe gewoon tegen mij gezecht dat die er 5W30 in doen alle ford auto's? hoe zit da dan
dat is waar dat het niet meer simpel is
14 jaar
[quote=intresse]wachte ik zal mijn vraag anders stellen als jullie nu morgen een ford ka binnen krijgen hoe weten jullie dan welke olie je er in moet doen ??[/quote]
5w30 A1/B1 van kroon oil
yup, bij ford mag in ALLE motoren 5/w30. Bij PSA is dit 5/W40 met spec A1/B1
en doen julli dat in alle ford en als jullie een renault laguna of clio binnen krijgen wat doen jullie dan ??
14 jaar
O jah, als het instructie boekje in de auto ligt ;)
www.kroonoil.com
kenteken invoeren, klaar :)
dat zei ik een poosje terug al........dat geleuter over specs
en wat als het boekje er niet in ligt ?
14 jaar
Dat klopt.
Ford schrijf 5w30 maar dan wel specificatie A1/B1 voor. Dit is brandstofbesparende olie.
Ford motoren zijn daar speciaal voor aangepast. Die olie mag niet in de Ford Galaxy diesel (VW motor) en niet in de nieuwe KA (Fiat motoren)
Heb je geen A1/B1 dan mag er A3/B3 5w40 of 10W40 volgens de Ford handleiding in maar dan is er iets meer brandstofverbruik, misschien 1 %.
[quote=fordmonteurtje]O jah, als het instructie boekje in de auto ligt ;)
www.kroonoil.com
kenteken invoeren, klaar :)[/quote]
Niet bij de Belgische kentekens !
oke snap het denk ik het best is dus dat ik 2 vaten koop van elk een dus van 5W30 VW505.01 klopt het en een van 10W40
14 jaar
@hendrik,
Dan is er altijd nog het olieboek :), hier staan wel zon beetje alle merken en modelen in, met geleverde motoren. En anders is er nog je automateriaalen zaak, of de dealer.
10W40 zou ik niet meer gebruiken, die is er uit aan het gaan.
Ik zou eens praten met een vertegenwoordiger van een oliefirma, die kunnen aan de hand van de door u verstrekte gegevens iets voorstellen, zodat je met 2 of 3 vaatjes zowat alles kan doen.
[quote=fordmonteurtje]@hendrik,
Dan is er altijd nog het olieboek :), hier staan wel zon beetje alle merken en modelen in, met geleverde motoren. En anders is er nog je automateriaalen zaak, of de dealer.[/quote]
Dat olieboek zou ik wel eens willen zien! ;)
In veel automaterialenzaken weet men het ook niet meer. Ik heb net iemand van een grote keten horen zeggen dat ze veel opgestoken hebben van de lessen bij Kroon Oil, na hun overstap hiernaartoe. En dat ze voorheen dikwijls verkeerd advies gegeven hebben bij gebrek aan scholing.
dat heb ik ook al horen zeggen dat 10W40 er uit gaat ik koop dat via een bedrijf en ik zie die verkoper niet
en als ik5W30 voll syn... bestel is dat dan ook oke ?
14 jaar
Misschien leest er iemand mee die u een goed voorstel kan doen!
hendrik, ik meen dat het zon boek van de ESSO is, heb nog vakantie, na mn vakantie kijk ik ff voor je:)
O.K. , bedankt.
[quote=Hendrik4290]O.K. , bedankt.[/quote]
In de AMT staan ook regelmatig artikels van Paul Klaver of iemand anders over het probleem met de juiste olieaanbeveling vooral voor het universeelbedrijf.
Ik denk dat het volgende nummer hierook over gaat.
welke olie zouden jullie kopen voor alle auto's en waarom die olie vor die auto ? want je hebt het toch meestal over 5w30 HALF OF VOL SYN... wand als je begind tegen een andere mechanieker over werke olie ht beste is zegen ze meestal gewoon 5W30 half syn... en niet over die B3 of VW505.01
14 jaar
Henk de Groot van Castrol heeft er z'n eigen ideeën over.
Groet,
Bert
14 jaar
HMMM,
Je werkt in een erkende garage, zeg je, wat voor olie hebben ze daar op het vat? waarschijnlijk 5w40 volsyntheet. en dat kan in heel veel auto's hoor.
Elk merk heeft zijn eigen specs, en veel olieleveranciers leveren vaten olie die aan die "diverse specs"voldoen. ik heb meer een idee dat het gaat om zgn patenten op olie, zie je bij de gm automaatbak olie ook, we zijn ondertussen geloof ik bij dextron 7, wat weer beter is dan 6.... jaja, het zal wel, mijn eigen Chevrolet Transspport krijgt altijd 5w40 "XENON" (mooie naam, maar beter licht geven doet het niet, ik zal het eens in een olielampje doen) met toevoegingen voor OA de VW dieselmotoren, maar ook Ford. Volgens het instructieboekje moet er 5w30 in, maar de afgelopen 50000km heb ik niet gemerkt dat ie er minder van wordt of slechter loopt. ook ken ik zat garages (zelfs dealers) die 10 w 40 in deze auto's mikte, gewoon omdat ze dat op het vat hebben. En zo zijn er natuurlijk meer . OP zich vindt ik dit ook niet zo'n probleem, erger is het feit dat onderhoud nog wel eens uitgesteld wordt, of overgeslagen. Tsja. 30000km doorrijden op dezelfde olie en oliefilter...... wat voor viscositeit heeft zulke olie nog? en hoeveel water, benzine of diesel zit daar doorheen? .....
FF voor het simpel te houden, ik ken wel mensen uit de tankervaart, die laden dan gedeeltelijk geraffineerde olie bij shell, en dat lossen ze dan gedeeltelijk bij Castrol en de rest bij shell zelf..
Misschien een leuke vraag voor het programma "de keuringsdienst van waarde"
Maar goed, dit topic gaat vast een oeverloze discussie worden en iedereen heeft er zijn mening over, ik ook. Als het echt uit de hand gaat lopen gaat ie dicht, je hebt denk ik ook genoeg tips gehad WAAR je WAT kunt vinden.
gr
Peco Power
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar