Hallo !
Wat is het verschil tussen beide schokdempers en welke zijn eigenlijk het beste om te monteren op een gewone auto voor weggebruik ?
Dubbelpijp of enkelpijp ?
Dank U
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nog nooit van gehoord???? Bedoel je soms enkel- of dubbelwerkend??? of misschien enkelvoudig of meervoudig verstelbaar???
tegenwoordig zijn de schokdempers allemaal dubbelwerkend. Het karakter van de werking wordt door de fabrikant bepaald voor de betreffende auto...
de dikte van de veren bepalen voor een groot deel het karakter, Verder kiest men van comfortabel tot stug...
Er zijn schokdempers welke je handmatig stugger kunt stellen..
Veel duurdere merken hebben schokdempers welke met een druk op een knop door de bestuurder naar eigen inzicht ingesteld kunnen worden..
Bijna altijd is die auto dan ook voorzien van een soort ecu welke de handmatige instelling zonodig corrigeert.. Die ecu doet dat bv aan de hand van bv. de autosnelheid, de snelheid of de stand van de stuurbeweging.
Ik kan me voorstellen dat bij een auto waarbij de wagenhoogte gecontroleerd wordt. ook het extra gewicht in de auto tot een correctie van de stugheid van de schokdemper zal leiden..
kijk maar eens op automasterbase voor een seat toledo van 2002 TDI 90 PK .
Als je bij het merk KYB kijkt dan zie je staan enkelpijp of dubbelpijp .
Het is voor bovenstaande auto dat ik nieuwe zou moeten hebben , maar weet dus niet of ik enkel of dubbelpijp zou nemen .
Nar het schijnt zou enkelpijp beter en gecontroleerder dempen dan een dubbelpijp .
12 jaar
Weer wat bijgeleerd.
http://www.performance-suspension.eu/Sch...
Ga eens naar bovenstaande site....en lees alles door,,, Trek daarna je conclusie...
Elke niet gasgevulde demper noemt men nu dubbel pijps...Omdat er zoals je hebt kunnen lezen er nu 3 verschillende soorten dempers zijn.
Omdat de oorspronkelijke gasgevulde demper geen extra reservoir heeft, en nu ook een gewone demper soms met gas gevuld wordt (lage druk) maakt men dat onderscheid.
Het grote voordeel van gasdruk op de olie is het kookpunt van de olie.. De temperatuur ervan ligt hoger...
Het grote nadeel ervan is dat bij lekkage van gas (ook bij stilstaan) De demper al zijn voordeel gaat verliezen en daarna minder is dan een gewone.
Bij normaal rijden op normale wegen is het overbodig om extra te betalen voor de extra eigenschappen van de gasgevulde dempers.. (behalve natuurlijk, als de fabrikant deze al standaard heeft geplaatst.)
Zolang de olie in de demper niet kookt blijft de werking gelijk..(Ik vermoed dat de schokbrekerfabrikant het karakter van de duurdere types ook wijzigt. Laten we zeggen in de richting van sportief..
Als je graag snel en strak door de bochten wil rijden ben je(indien te koop) genoodzaakt de duurdere aan te schaffen..
Veelvuldig zwaar beladen rijden verhoogt ook de temperatuur van de schokdempers...
Overigens het dubbel pijps komt van het Engelse Twin Tube
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar