Hoi Allen,
Ik heb ivm geen budget en banden die echt vervangen diende te worden gekozen dit jaar voor 2dehandse banden. Normaal kies ik voor nieuwe maar ik kon nu 8mm profiel banden krijgen (zijnopjes nog aanwezig) voor 140 euro.
Voor 4 banden was dat natuurlijk spotgoedkoop en de banden zien er nieuw uit!.
Merk Michelin Energy savers.
Echter nu was gisteren 1 band bijna leeg, (na 7 dagen).
De band is eraf gehaald en spoten er een wasmiddel op om te kijken waar hij lekte. Dit bleek aan de zijkant te zijn er onstond een heel klein belletje en liep dus eigenlijk amper wat uit maar goed hij is daar dus wel lek.
En nu de discussie:
Mag je een band plakken aan de zijkant (want dat is nu gedaan met een soort fietsenband plakker).
En is het veilig? of moet ik een andere band eisen?
Ik vervoer 4 kids en wil gewoon geen klapband ofzoiets... heb er een naar gevoel over en hoop dat er iemand hier een duidelijk antwoord kan geven.
In afwachting op jullie berichten,
Groet,
Tim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een lek te grote van een speldenprik kan nog, een scheurtje wordt een ander verhaal deze plak / repareer ik liever niet.
Het is met 2de hands banden altijd een roulettespel. Vaak komen dit soort banden van (jonge) schadeauto's / demo voertuigen
je weet nooit wat er met de banden is gebeurt of wat de banden hebben doorstaan.
Je zegt 4 kinderen veilig te willen vervoeren dan waren 2de hands banden niet mijn keus geweest, ook niet als ik geen budget had.
Banden zijn de schoenen van een voertuig ga daar nooit mee experimenteren.
Met het oog op veiligheid had ik dan liever een paar centen geleent.....
Gr. paul
JA weet je paul je hebt ook gelijk. Echter de reden dat ik het toch gedaan heb is dat buren van mij al jaren banden laat monteren bij deze garage 2dehands dus ik dacht dat zit wel goed. En ach nieuwe banden of 2dehands ik dacht meer dat het iets met profiel in Mm te maken had. Maar toen ik er 1 lek had en deze geplakt werd kreeg ik wel een nare smaak in me mond.
Ik heb michelin net ook gebeld die zeggen alles boven snelheidscategorie T is verboden geplakt te worden. Of dit zelf indekking is weet ik niet maar tot de letter T mag het. Ik heb een H91 erop
zitten dus die valt erbuiten :(.
De lek is nog minder dan een speldenprik op 3 bar kwam er een klein belletje (Geen scheur).
Ik denk dat ik er gewoon mee terug ga want ik wil gewoon een goed gevoel hebben en dat heb ik nu niet.
bedankt voor je input Paul.
gr, Tim
12 jaar
Een band plakken in de wang is uit den boze , ook al is het gaatje nog zoklein.
Door het continue bewegen van de wang en de opbouw van de wang is er een grote kans op canvasbreuk , luchtinsluiting tussen de koordlagen , met als gevolg een klapband.
Zelfs voor het plakken in het loopvlak gedeelte zijn er richtlijnen waar en wat je mag plakken .
Auto banden mogen niet geplakt worden in de wangen.
Terug naar die kerel en andere banden vragen.
12 jaar
Dan kan er nog beter een binnenband in...
ook dat mag niet met een tubelessband
de reden, meer wrijving waardoor er meer kans is op een klapband.....
Het betreft hier het inschieten van een plug/prop,dat kan alleen in het loopvlak.
12 jaar
Heren,
Krijg het niet zwart op wit maar dit is wat michelin zegt:
Plakken mag tot de letter T, aantal jaar geleden is er ooit iets gebeurt met een band en een plakker op de wang? sindsdien is mag het niet meer door de APK. Dat het onveilig is is een fabel ja de wang heeft veel te leiden maar de band is ontworpen met het oog op lekkage, een geplakte band zou eigenlijk sterker zijn op dat punt dan een niet geplakte band. Dat er alreeds een lekje is in de aard van een knopenspeld is eigenlijk goed te maken echter door de strenge regels mag het dus niet... ps, een scheur is een ander verhaal dat is niet te plakken.
Ondanks dit voel ik me er niet veiliger op en ga ermee terug, nog niet gedaan...
12 jaar
Het vervelende van het plakken is dat het onder de juiste omstandigheden gedaan word.
De boel moet goed vetvrij zijn en schoon zijn,dan heeft het een goed resultaat.
Toch blijft een band op die positie veel bewegingen maken inclusief warm/koud worden.
Daar is zo'n plakker vaak niet tegen bestand en laat los.
Een prop in het loopvlak is een ander verhaal,hecht ook veel beter.
12 jaar
Een lek dichten met een prop van buitenaf resulteert in een grotere kans op lekkage dan een 'paddestoel' (de Minicombi waar de link naar verwijst) die op het oppervlak aan de binnenkant wordt aangebracht. Die prop is a.h.w. een rubber 'popnagel'. In het loopvlak aanbrengen kan (net), maar in de wang zeker niet. De buiging van de wang bij elke omwenteling van het wiel kan door de prop niet gevolgd worden. De prop kan daardoor los gaan zitten, ook al is deze verlijmd.
Een 'paddestoel' zit aan de binnenkant van de band en wordt door de druk in de band op zijn plaats gehouden, is heel flexibel en kan de buiging van de band makkelijk volgen. Een goede verlijming (opruwen band + ontvetten + solutie aan binnen-oppervlak + paddestoel + goed laten drogen) zorgt voor een lekdichte verbinding voor jaren.
Een groter gat in een loopvlak is zonder bezwaar met een paddestoel te dichten door het gat uit te boren en daar de steel van de paddestoel doorheen te trekken. De enkele beschadige koorden maken bij een loopvlak nauwelijks verschil. Bij een wang dient men beschadiging van koorden te voorkomen, want die kunnen niet gemist worden. Een beschadigde plek in een wang kan door de continue buiging zelfs groter worden. Hier dan ook de plak-aktie beperken tot kleine gaten en ruimte voor de paddestoel-steel maken met een priem.
Een prop wordt veel vaker toegepast dan een 'paddestoel' omdat deze veel sneller is aangebracht en daardoor veel goedkoper is.
12 jaar
De TS zal nu voldoende info hebben.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar