Ik ben in het bezit gekomen van 2 typen hofman finish balancers.
1 digitale uit half jaren 80 met partnummer fb-1pk. Helaas zonder pickup/sensor unit.
En 1 analoge met ingebouwde flitslamp uit eind 70, begin jaren 80 type fb-pk. Deze gelukkig wel met pickup.
Echter dus geen handleidingen of schema's (ook niet op het www). Ik weet wel ongeveer hoe ze werken, maar geen idee hoe je ze precies gebruikt en welke stand de draaischakelaar voor de gevoeligheid moet staan.
Ik weet dat je met deze apparaten alleen een goed gebalanceerde band kunt na-balanceren aan de auto, en dat je alleen statisch kunt balanceren. Al zit er op beiden apparaten een schakelaar welke suggereerd (althans het plaatje) dat je behalve statisch ook dynamisch (links rechts) kunt balanceren op een of andere manier.
De oude lijkt prima te werken, de motor draait en signaal wordt door de pickup opgenomen, en de meter slaat uit, flitslamp knippert.
De nieuwere gaat aan en motor werkt, maar geeft foutcode E12 of E1. Ik vermoed dat de foutcodes komen omdat er geen sensor/pickup aanzit. Als ik de aansluit plug van de pickup/sensor unit namelijk vastpak, verdwijnen de foutcodes.
Iemand die mij aan een manual kan helpen, of kan uitleggen hoe ze werken/gebruikt moeten worden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je zou deze e-bay seller kunnen benaderen, hij verkoopt zo'n apparaat, wie weet kun je tegen kleine vergoeding het boekjes krijgen/ een kopie
http://www.ebay.co.uk/itm/HOFMANN-Finish...
Erwin,
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb de verkoper een mail gestuurd.
Even afwachten nu.
Als iemand meer info heeft of een manual hou ik me aanbevolen!
10 jaar
Hey, goedeavond.
Heeft u de finish balancers nog?
Mvg,
Ik heb de oudere met flitslamp nog staan.
De andere heb ik een paar weken geleden naar de metaal handel afgevoerd.
8 jaar
Hallo ofstone,
bent u al wat wijzer geworden van de Hofmann?
Vriendelijke groet.
8 jaar
Ik heb de analoge een paar keer gebruikt in het verleden, maar heb ondertussen een normale balancer gekocht.
Ik heb me er ook niet verder in verdiept.
Finish balanceren en wiellagers testen gaat er overigens prima mee, maar ben maar een hobbyist (met het bekende chronische gebrek aan ruimte) die af en toe eens een bandje wisselt. Dus de finish balancer mag eigenlijk weg.
8 jaar
In dat geval heb ik een vraag aan u:
kun je op deze balancer aflezen hoe groot het te plaatsen balanceer-gewichtje moet zijn? De plaats waar het geplaatst moet is mij denk ik wel duidelijk: dat geeft de stroboscooplamp en de het witte lijntje/plakkertje aan. Het gewichtje zou mijn inziens op 12 uur gemonteerd moeten met het witte lijntje in de positie als aangegeven door de stroboscooplamp.
Ik overweeg zo'n balancer te kopen, vandaar mijn vraag.
Vriendelijke groet, Ruud.
8 jaar
Dat kun je inderdaad zien. De wijzer geeft het gewicht in grammen ongeveer aan. Dan moet hij wel goed staan. Die ene draaiknop die van 0 tot 10 kan moet dacht ik op 5 staan.
Als hij goed gebalanceerd is dan flitst de lamp random, waardoor het streepje iedere keer op een andere plek staat.
Als de waarde niet klopt. Dan kun je als je een goed gebalanceerd wiel hebt, er een gewicht van bijvoorbeeld 20 gram bijzetten, en dan de draaiknop verzetten totdat hij precies 20 aangeeft. Dat is dan de stand waarop hij moet staan.
Je kan niet zien aan welke kant het gewicht moet, hij kan dus niet dynamisch balanceren.
Hij is ook niet bedoeld om een ongebalanceerde wiel te balanceren. Hij is om na te balanceren, zodat je afwijkingen in de remschijf/trommel en naaf mee kan balanceren.
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar