Hoe zit het nu met koelvloeistof, klopt het dat G12 overal in gebruikt kan worden zonder problemen. Of is er koelvloeistof die je voor alle merken kunt gebruiken?.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, onlangs ge-upgrade naar de G12-plus.
In alle auto's met verbrandingsmotoren ontstaat zoveel warmte dat er gekoeld moet worden om alles heel te houden. Dat kan door luchtkoeling (bv. Volkswagen Kever), maar meestal wordt vloeistofkoeling gebruikt. "In den beginne" was dat gewoon water, met in de winter speciale antivries toevoegingen. Later werd speciale (verschillend van merk tot merk) koelvloeistof gebruikt om 1) altijd tegen vorst beschermd te zijn, en 2) worden die koelvloeistoffen speciale beschermende werking toegedicht.
Algemeen De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, onlangs ge-upgrade naar de G12-plus. Dat is de speciale rode (rose) koelvloeistof van VAG. De specificatiecode moet VAG "TL 774 F" zijn oftewel G12. Dan is je auto beschermd tot circa -38 graden Celcius. Kost bij de dealer circa 5.= euro per liter. De oude versie van G12 is de G11 en die is groen van kleur.
Levensduur De G12 en G12-plus zijn OAT koelvloeistoffen (Organic Acid Technologie). Deze techniek maakt gebruik van non-depleting inhibitoren, wat zoveel wil zeggen als additieven die zichzelf niet verbruiken om hun werk te doen. Af fabriek mag het dan ook zes (6) jaar (700.000 km) blijven zitten.
Mengen Het verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen. Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12 en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt. Er zijn ook Mono Propyleen Glycol koelvloeistoffen, deze zijn echter hoofdzakelijk voor de voedingsmiddelen industrie.
In geval van nood onderweg Feitelijk heb je alleen extra koelvloeistof nodig als je verliest of verbruikt en dan maakt het op dat moment niet meer uit wat je gebruikt, al is het slootwater, iets is altijd beter dan niets. Wel is het zaak zo snel mogelijk weer het juiste spul te gebruiken nadat het probleem is opgelost.
Bron: JWE
mvg,
Hans.
Ik heb een koelwagen waarvan een lek is geweest
Nu moet er nieuw koelvloeistof op wie kan mij helpen het is een oude koelwagen type koudemiddel is R 12
Het moet thuis geburen
Gr Jan -karel
17 jaar
[quote=jan -karel]Ik heb een koelwagen waarvan een lek is geweest
Nu moet er nieuw koelvloeistof op wie kan mij helpen het is een oude koelwagen type koudemiddel is R 12
Het moet thuis geburen
Gr Jan -karel[/quote]
ehhhhhh, we hebben het over koelvloeistof en geen koudemiddel helaas.....ik zou eens zouken onder airco op internet en telefoongids...
Ik denk dat in Belgie moet zijn. Hier mag R12 niet meer verhandeld worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar