Algemeen: Koelvloeistof stoom in auto

Hallo vakmensen en kenners,

Ik heb in mijn leven al heel wat problemen met de 35 auto's die ik heb gehad (oude en nieuwe), maar wat ik sinds vandaag heb is een 100% nieuw mankement voor mij:

Als ik mijn kachel in de auto ¹aan zet (bloedheet of ijskoud maakt niet uit) dan komt er stoom ruikend naar koelvloeistof door de kachel roostertjes de auto in en worden mijn ramen zo smerig en nat dat ik niets meer buiten de auto kan zien 😔

Ik snap hier niks van.
Er moest ook (na ongeveer 3 maanden) een dikke liter koelvloeistof bij, maar de auto lekt nergens koelvloeistof (dus waar blijft het dan, verdampt het?). Iemand zei 'Kijk eens onder de olie vuldop of de olie mooi zwart of donkerbruin is'. Het antwoord is 'Ja zwart neigend naar donkerbruin.

Weet iemand hoe dit wordt veroorzaakt en hoe ik dit zelf kan oplossen is mijn vraag.

Alvast dank voor uw reactie(s).

Groet,
Arno

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos (5) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Beunhaas (340) PRO, 1 jaar geleden

Helaas betekent dat w.s. de kachelradiateur lek is....
Als nood oplossing kan je hem misschien onder de motorkap bypassen en afkoppelen zodat ie binnen niet meer lekt, maar voor een werkende verwarming moet ie vervangen worden, veel werk of duur...

    Beste Beunhaas,

    Dank voor jou reactie.
    Toen ik deze auto kocht was ik zo dom geen proefrit te maken, waardoor ik vanuit Tilburg naar Zaanstad niet verder kwam dan Utrecht en de ANWB mij verder geholpen heeft. Ondertussen heb ik heel veel vervangen gerepareerd, van Thermostaat tot versnellingsbak (ruilbak en nieuwe koppeling) en van fusee's tot wiellagers, remmen, stuur en sloten.
    Ik vind veel werk niet erg als ik maar weet dat het zin heeft.
    En omdat u de 2e bent welke de kachelradiator noemt zal het ongetwijfeld zo zijn.

    Ik heb alleen nog 2 vragen:
    1e Stel dat die ingaande en uitgaande slang onder de motorkap omgedraaid zitten, wat gebeurd er dan? (Ik vraag dir omdat er aan deze auto behoorlijk gebeund bleek te zijn, dus alles is mogelijk).

    2e vraag:
    Als ik ga beginnen, moet ik dan de hele dashboard verwijderen of moet dat anders?

    Bedankt voor het mee denken. - Arno Streekvos (5), 1 jaar geleden

Beunhaas (340) PRO, 1 jaar geleden

1 -dat lijkt me heel onwaarschijnlijk , en ook heeft het w.s. geen effect op het lekken.
2-Hangt helemaal van de auto af, bij sommige auto's is het een dag of meer werk, sommige een paar uur.
misschien kan je iets vinden in een merkspecifiek forum..
Ik heb zelf geen idee , heb het maar 1 keer moeten doen, heel lang geleden en dat viel mee (VW Passat uit de jaren '70)
Ik zou zelf beginnen met de zaak afkoppelen, je hebt dan geen verwarming, maar kan wel rijden met de dikke jas aan...

    Bedankt nogmaals.

    Afkoppelen heb ik vanmiddag gedaan en.uiteraard de slangen met elkaar verbonden (dat noemen ze bypass toch?).
    Zaterdag komt er een 200 watt (+ - 15 Ampère) warme lucht dingetje binnen wat ik snel besteld heb. Die zet ik op de dashboard want ik moet het voorraam ijsvrij en schoon kunnen houden uiteraard. En dat geeft vast ook een beetje warmte...

    Ik heb ook anderhalve liter koelvloeistof er bij gegoten. Wellicht is het lekken nu wel voorbij hoop ik... - Arno Streekvos (5), 1 jaar geleden

Beunhaas (340) PRO, 1 jaar geleden

BTW, je hebt toch wel heel veel pech met die Suzuki.....respect voor je doorzettingsvermogen....

    Ja het was bedrog / miskoop, maar ik ben trots dat ik met wat hulp de bak en koppeling kon vervangen. De bak is een keurige gereviseerde welke ik kocht bij een bakken handel in Rotterdam voor 300 euro en de koppeling nieuw online voor € 55. Ik betaalde 1000 voor de auto. Maar heb zelf de goedkope bakkenhandel gevonden, fusee, wiellagers, stuur en al het andere gedaan. Ik ben geen autotechnicus maar begin het wel te worden.
    Ik heb ook veerpoten vervangen, steekassen en een hele lastige: de thermostaat. Daarvoor moest ik het hele brandstofsysteem van de motor halen (spruitstuk, verstuivers, etc). Lukte mij ook in 1x :-) Auto rijd verder weer als een zonnetje nu

    En on topic:
    Ik heb nu ook de originele Suzuki handleiding van dit type van internet weten te halen. Er moet veel gebeuren om de kachelradiateur te vervangen, maar het is zeker geen megaklus zoals toen met de thermostaat.
    Ik ga wachten op mooi weer en dan met verse moed aan de gang.. Opgeven staat niet in mijn woordenboek... Ik ben nou eenmaal niet rijk en vanwege wat lichte maar ingrijpende gezondheids beperkingen afhankelijk van mijn auto + ik sta bijna volledig alleen in het leven, dus ergens is het ook geen keuze, maar noodzaak. Rijk ben ik namelijk niet. Maar ik heb wel 3 vakken geleerd... :-) - Arno Streekvos (5), 1 jaar geleden
check

Beste antwoord, geplaatst door Arno Streekvos (5), 1 jaar geleden

    Beunhaas had gelijk hoor (zie zijn reacties hier boven).
    Ik heb de kachel radiateur afgekoppeld en de in en uitgaande slang met een stukje verwarmingsbuis en 2 slangen klemmetjes met elkaar verbonden (zo dat het koelsysteem kan blijven rond pompen zonder leeg te lopen). Vervolgens koelvloeistof bij gevuld.

    Nu hoef ik niet meer steeds koelvloeistof bij te vullen en komt er geen stoom meer de auto in. Ik heb alleen uiteraard geen kachel meer in de auto.

    Ik ben op zoek naar een andere kachel radiateur en bij mooi weer ga ik deze proberen te plaatsen. Dat wordt inderdaad een aardige klus, maar schijnt bij dit type auto nog relatief mee te vallen. Ik heb de originele service manual op internet gevonden, dus moet lukken. - Arno Streekvos (5), 1 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.