hallo iedereen,
Niet echt op het juiste forum , maar ik denk dat hier de meeste kennis aanwezig is.
Ik heb een graafmachine gekocht uit 1991 (Schaeff HR30) en ben die nu wat aan het opknappen en de belangrijkste zaken aan het onderhouden en vervangen/vernieuwen.
Het koelvloeistof niveau zit onder nul , en ik ben bang dat in die 8000 uur het spul nog nooit is vervangen. vulcontainertje heb ik er al uitgehaald en heeft een lichte groene aanslag , die ga ik morgen eerste schoonmaken.
Maar nu de vloeistof die er nog inzit, eruithalen? of gewoon bijvullen?
Ik heb al ergens gelezen dat als ik alles eruit haal het geheel ook moet ontluchten, hoe doe ik dat? Het is een Perkins dieselmotor die erin zit.
Kan ik gewoon koelvloeistof halen die geschikt is voor een diesel? Of moet het iets speciaals zijn?
bedankt,
Cor
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou vervangen kan geen kwaad maar ja wat moet erin.
ik zou zeggen kijk eens op de site van kroon olie daar kun je van alles in vullen misschien ook je kraan wel en dan geven ze aan wat er in moet.
groetjes jan.
@ Jan T: hmm helaas, ik kon wel de graafmachine daar invullen , en er kwam netjes info over welke hydraulische olie en wanneer te veranderen , zo ook motorolie , maar niets over koelvloeistof :-(
iemand anders nog een idee, Ook graag tips hoe het aan te pakken om het geheel te verversen.
bedankt,
cor
14 jaar
nou dan gewoon bij vulen met de kleur die er nu in zit en geen probleem maken .
groetjes jan.
Kleur? wat zijn de verschillende kleuren en wat houden die in? Ik ga morgen kijken. Ik wil niet gewoon bijvullen, maar alles leegmaken , doorspoelen en dan opnieuw vullen.... mag wel een na 20 jaar denk ik.
Nog tips hoe te ontluchten enzo?
Bedankt,
Cor
14 jaar
nou cor als je geen nippels ziet voor ontluchten kijk dan of de vul opening het hoogste punt is is dat zo dan gewoon vullen dan warm draaien en dan moet de lucht eruit zijn.
als je toch wil vervangen doe er dan g12 in deze koelvloeistof kan tegen andere soorten.
deze g12 is rood zie je zeer veel tegen woordig.
dit mag zo in een systeem waar ander in gezeten heeft of om bij tevullen anders om mag niet.
is de vul opening niet het hoogst kijk dan welke slang het hoogst zit en maak die los dat hij daar met vullen zijn lucht kwijt kan.
groetjes jan.
@ Jan T: Dank voor je antwoord. Het vultankje met dop is het hoogste punt , maar ook op de radiator zit een dop die ik eraf kan schroeven. Moet ik dan nog iets speciaals doen?
Cor
14 jaar
nou dan moet je bij de radoateur vullen tot boven aan dan de motor starten en als het zakt bij vullen tot het boven aan staat als het niet meer zakt dan de dop er op en dan het tankje vullen tot max de motor warm laten draaien liefts tot de ven in slaat tenminste waarschijnlijk draid hij bij zo n kraan vol mee nou dan laat je hem effe flink werken dat hij goed op temperatuur is dan uit zetten en als hij koud is kiojken hou het nivo is.
als het goed is staat het bij de radiateur boven aan dat moet ook en de fles vul je tot max en je bent klaar.
groetjes jan.
@ Jan T : super bedankt voor de hulp :-) (ps: ven staat idd constant aan).
groeten,
cor
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar