Hallo!
Ik zit momenteel met een probleem betreffende het ontluchten van mijn remsysteem. Ik ben bezig met een oude Bedfordcamper waarvan ik recentelijk de wielremcilinders heb vervangen. Bij het onluchten van het systeem bleek dat de hoofdremcilinder ook lek was. Deze is vervangen, maar omdat de remleidingen dus vanaf het begin los zijn geweest moet ik het gehele systeem natuurlijk goed ontluchten..
Ik gebruik de methode met een glazen potje en slangetje op de ontluchtingsnippel. De remvolgorde is links-achter, rechts-voor, links-voor aldus het handboek. Deze volgorde gebruik ik dan natuurlijk ook! Wat nu het geval is is dat er geen lucht uit de nippels komen wanneer ik pomp, maar dat er heel veel kleine belletjes uit"stromen".. Ik pomp steeds twee keer, wacht dan even en dan komt er een hele mikmak kleine luchtbelletjes.. Ik heb dit wel een uur achter elkaar gedaan bij de achterste ontluchtingsnippel. Toen ik dit wel redelijk lang vond duren heb ik het voor ook eens geprobeerd en daar is het het eigenlijk hetzelfde..
Ik heb een aantal dingen al gechecked:
1. het slangetje zit strak op de nippel, daar komt geen lucht bij langs..
2. er is nergens een lek in de leiding die ik zo kon zien.
3. het remvloeistofreservoir is altijd op tijd bijgevuld.
4. de remcilinders lekken niet
De camper staat wel op de handrem, maar dat moet naar mijn idee niet uitmaken!
Mijn vraag is dan ook. Is dit een veelvoorkomend probleem bij het ontluchten bij een remsysteem? Moet ik gewoon geduldig doorgaan? Of; kan dit ergens anders aan liggen?
Ik ben u bij voorbaat ontzettend dankbaar!!
Mvg,
Casper Reininga
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je eerst de hoofdremcilinder niet ontlucht? doe anders maar een schone oliespuit vullen met remvloeistof en vanaf de wielremcilinder er in pompen reservoir hoofdremcilinder wel eerst leegmaken.
Hallo Harrie,
Bedankt voor je reactie!
Ik heb de hoofdremcilinder niet eerst ontlucht. Bij mij weten is dit niet nodig. Toen ik de nieuwe gereviseerde hoofremcilinder monteerd kwamen er eerst wel luchtbelletjes uit de hoofdremcilinder naar boven in het reservoir, maar later niet meer. Dit duidde naar mijn idee erop dat er dan geen lucht meer zit in de hoofdremcilinder. Is het zo dat je 'altijd' eerst de hoofremcilinder MOET ontluchten?
Ben zeer benieuwd!
Superbedankt man..
Casper
14 jaar
ja
Hey Fordofiel en/of Harrie,
Hoe kan ik mijn hoofdremcilinder ontluchten?
Nogmaals dank!
Grtz Casper
14 jaar
ik laat altijd de leidingen er af, en vul dan het potje, als het er fatsoenlijk doorstroomt, leiding er op draaien.
Hey!
Ontzettend bedankt! Ik ga dat eens proberen!
Grtz Casper
14 jaar
Kijk ook eens of er vlak voor de achterremmen geen systeem zit dat de achterremmen meer doet werken bij hogere ballast. Op oudere bestelwagens werd dit vaak toegepast en ook dit systeempje heeft zijn aparte ontluchtingsnippel.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar