close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: Universele uitleesapparatuur

Ik ben eens aan het kijken naar universele diagnoseapparaten, voor een mooie prijs. Ik wil graag verschillende merken kunnen uitlezen zodat er niet meteen naar de dealer gegaan hoeft te worden.

Nu hier twee voorbeelden waar ik me bij afvraag of dit waar kan maken wat het beloofd of dat je er eigenlijk niks aan hebt?

€37,50
http://www.obdtools.nl/obd/default.asp?p...

€59,-
http://www.diagnoseapparatuur.nl/univers...

Het ziet er allemaal leuk uit, ik hoef geen space shuttle te kunnen uitlezen maar ik wil ook niet iets aanschaffen dat me alleen laat zien of de lampen branden bij wijze van spreken...

Heeft een DHZer hier iets aan?

Geplaatst door

BFW (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De reclame is op Amerika gericht en niet op Europa. Dus al die jaartallen en dekking maar heel, heel gauw vergeten.
Hier hebben we EOBD dat gelijdelijk is ingevoerd tussen 2001 en 2007.
Verdere info zie: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Wil je iets met een redelijke dekking en ook Abs, Airbag, etc. dan moet je het zoeken in professionele after-market scanners, zoals Actia of Launch.
Wil je alleen 1 merk dan zijn er goedkopere moglijkheden.
Welke merk/merken van welke bouwjaren wil je kunnen doen? En wat? Alleen motor of ook Abs en dergelijke?

oldford 0
badge

14 jaar

Ik was al bang dat het te mooi was om waar te zijn.
Het gaat mij vooral om motormanagement, sensor fouten bijvoorbeeld van auto's van op dit moment o.a. citroen (+/- 1999) Peugeot (+/- 1999) Ford (+/- 1997) Mercedes (+/- 1997). Vooral europees, maar japans zou ook weer mooi zijn, en een beetje bruikbaar in de toekomst voor nieuwere auto's is ook wel gewenst.

Maar volgens mij gaat dit en heel duur en heel moeilijk worden als ik het zo lees met alle 'vernieuwing' die erg langzaam verloopt?

BFW 0

14 jaar

Los van alle problemen met auto's die niet eens een 16-polige stekker hebben, zijn er nog meer nadelen aan die super-goedkope lezers.
je kunt alleen foutcodes lezen en wissen. Je kunt geen data bekijken en dat is op zijn minst in een aantal gevallen wel handig.

Vanaf 2001 kun je met iets algemeens wel een eind komen, maar dan moet het wel aan een aantal eisen voldoen.
Dan kun je beter een Elm-interface kopen en software voor op een lap-top, want die kun je dan updaten.
Zolang je maar genoegen neemt met uitlaatgas-relevante codes en data voor de motor en een eventuele versnellingsbak.
Dus geen service reset.

oldford 0
badge

14 jaar

Dus met een laptop en een bepaalde usb kabel is een stuk verder te komen?

BFW 0

14 jaar

Mits de auto voldoet aan EOBD, dus benzine vanaf 2001 en diesel vanaf 2004 en diesel bestelwagens vanaf 2007.

En dan nog. Bij een aantal Citroens en Peugeots van bouwjaar 2001 kun je het toerental uitlezen. PUNT.
Geen temperaturen, lambdasignaal, of wat dan ook. Die zijn we ondanks wettelijke verplichtingen voor het gemak maar vergeten.
Ook bij diesels mist er soms wel wat. Bij sommige 2007 modellen wordt keurig gemeld hoeveel lambda-sondes erop zitten.
Alleen het signaal van die sondes? Dat zijn we dan weer even vergeten.

oldford 0
badge

14 jaar

Welk 'protocol' heeft een auto die vóór 2001 is gemaakt dan?? obd1?? obd2?? merkspecifiek??

Ik heb een opel astra F 1997 en deze heeft de volgende 'stekkerverbinding'.

[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aV1...][img]http://s4.postimage.org/1EXv0.jpg[/img][/url]
(klik op foto)

JdeP 35

14 jaar

Welk protocol? GEEN OBD1 en ook GEEN OBD2.
OBD1 is niks, dat is alleen een verplichting om de foutcodes op papier te zetten en geldt in Amerika voor auto's tot 1995.
OBD2 is wel gereguleerd maar ook weer alleen en uitsluitend in Amerika en Canada.

Iedere auto van elk bouwjaar heeft voor ieder systeem dat uitleesbaar is een Merk-specifiek protocol, zelfs al is dat een knipperend lampje.
Vanaf bepaalde bouwjaren komt daar een EOBD protocol BIJ, dan heb je dus een keuze hoe je uitleest.

Jouw Astra heeft een J1962 standaard connector (meestal uitgescholden voor OBD2-connector).
Uitlezen gaat met bijvoorbeeld Op-com.
Verdere info zie: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

oldford 0
badge

14 jaar

Ik begin het stilaan te begrijpen,waarvoor mijn hartelijk dank,oldford. [img]http://www.cheesebuerger.de/images/smili...[/img]

JdeP 35

14 jaar

Ik heb goede ervaringen met spot-goedkope interface kabels op EBAY, bv een elm327 (Dus een kabel met een stukje hardware die de communicatie tussen jouw auto en de laptop verzorgd). Ook Mercedes specifike uitleeskabels worden daar verkocht. Echter ik heb geen uitlees ervaringen met auto's van voor 2001 en ik verwacht dat je daar meestal niet veel aan een elm327 hebt.

Voor Mercedes heb je een verloop nodig,
http://cgi.ebay.nl/Mercedes-Benz-38-Pin-...

Erwin2907 0

14 jaar

Erwin, welke software is er voor die verloopkabel? Want EOBD werkt niet op die oude Mercedessen.

oldford 0
badge

14 jaar

Sorry, ik dacht dat alle Mercedessen met die ronde aansluiting aan te sluiten zijn via een programma dat omgaat met het EOBD protocol. Zijn er ook Mercedessen die wel die ronde stekker hebben en niet via EOBD zijn uit te lezen? Op de meeste sites lees ik dat Mercedes vanaf ca. 1996 uit te lezen is met universele OBD diagnose app.

Voor de oudere Mercedessen is dit misschien wat (multiplexer)? Volgens de beschijving (neem maar rustig met een korretje zout) kun je hier aardig wat mee. Een buil kun je je er iig niet aan vallen.

http://cgi.ebay.nl/MERCEDES-BENZ-MULTIPL...

Erwin2907 0

14 jaar

Tja, dat 1996. Dat is vanwege de Verenigde Staten waar de daar verkochte Mercedessen ook de 16-polige stekker hebben.
In 1996 bestond EOBD nog niet eens. Dat was in ieder geval nog niet gepubliceerd en ook nog niet definitief.

Zijn er ook Mercedessen die wel die ronde stekker hebben en niet via EOBD zijn uit te lezen? Ja, (bijna) ALLEMAAL zijn ze NIET uit te lezen met EOBD. Er zijn er ook nog genoeg die de 16-polige stekker wel hebben en nog steeds niet uit te lezen zijn met EOBD - met name de diesels van bouwjaar 2001 - 2003 en de diesel bestelwagens tot en met 2006.

Die multiplexer van fleabay zit ook software bij (zal wel Carsoft zijn gezien versie 7.4), maar of dit origineel of gekloond is?
En wat de uiteindelijke prijs gaat worden? Support en updates zitten er in ieder geval niet bij.

oldford 0
badge

14 jaar

Die spotgoedkope interface kabels op eBay hebben (vaak) een kloon van de ELM327-chip. Geven nog wel eens verbindingsproblemen.

Hans vK 0

14 jaar

ik heb zelf zo'n kabeltje ELM327 (kloon?) maar werkt prima. Dat is natuurlijk alleen mijn kabel. Misschien had ik wel geluk. Voor een particulier is zoiets echter wel te proberen, een buil kun jeje er niet aan vallen. Ik moet wel zeggen dat dit kabeltje bij dagelijks gebruik waarschijnlijk snel kapot zal zijn (niet degelijk).

Erwin2907 0

14 jaar

die elm 327 is ook in bluetooth versie leverbaar, met de juiste software op je pda of te wel mobiele telefoon (blackberry, nokia e71/72 en dergelijke ) kun je dan ook daarop uitlezen onder het rijden. Met een laptop natuurlijk ook.

gr

Peco power

Mercury 0
badge

14 jaar

Je kunt ook de MaxiDiag van Autel nemen.
Die is er voor Japanners, Europese merken en Franse merken.
Werken fantastisch.
Kan echt VEEL meer dan EOBD alleen.

http://www.obd-partner.nl/index.php?rout...

Deze gebruik ik nu al een tijdje en deze leest ook eobd uit.
Kan niet anders zeggen dan dat dit apparaat prima zijn werk doet.
Kan uitlezen,wissen,freeze frame en live data doen.
Tevens MIL status enz enz.
reset airbags enz enz.
Geeft de storingen die zijn opgeslagen netjes weer en geeft ook de beschrijving van de storing weer.
Dus geen codeboeken nodig om dit op te zoeken.
Dit apparaat kost in nederland zo rond de € 110 ex verzenden bij de retailers die het verkopen op internet.
Ik heb het in China besteld en daar was het € 45,00 ex verzenden en btw.(beneden € 150 betaal je geen invoerrechten)
Kwam in totaal op € 71,40 inclusief verzenden en btw dus.
Het is dus wel mogelijk voor de thuissleutelaar om een redelijk uitgebreid apparaat te gebruiken.
Uiteraard is enige kennis van zaken betreffende autotechniek en de werking van auto"s wel noodzakelijk.
Anders heb je niets aan dit apparaat.
Ook begrijp ik wel wat de andere mensen hier bedoelen met hun tegen argumenten
Maar het leek mij toch ook belangrijk om een in mij ogen goed apparaat voor thuis/hobby gebruik aan te orde te stellen.
Uiteraard is dit geen wonderding maar als je weet hoe het werkt kun je er vele fouten en storingen mee opsporen en uiteindelijk verhelpen.
Het heeft mij al heel wat ritjes voor uitlezen naar de dealer bespaart inclusief bijbehorende kosten.
Tevens heb ik een test gedaan dus eerst zelf uitlezen en dan naar de dealer .
De uitkomst was identiek.
Meer gecompliceerde storingen zoals problemen met timing enz enz zullen bij een dealer beter uitgelezen kunnen worden.
Maar in algemene zin kun je hier behoorlijk mee uit de voeten.
Leek mij het vermelden wel even waard.

Kortom dit doet hij zo'n beetje :

1. SCAN CAR
 READ DTCs
 ERASE DTCs
 LIVE DATA
 FREEZE FRAME
 MIL STATUS (Malfunction Indicator Lamp)
 I/M READINESS
 VEHICLE INFORMATION



Support Protocol:

1) SAE-J1850 PWM
2) SAE-J1850 VPW
3) KWP2000(ISO-14230)
4) ISO-9141
5) CAN BUS (ISO-15765-4)
6) EOBD-II

S400 0

14 jaar

S400...topic is half jaar oud.

mvg,
Hans.

Hans4040 1315
badge vip badge

14 jaar

[quote=Hans4040]S400...topic is half jaar oud.

mvg,
Hans.[/quote]
en moet dus dicht.......

Mercury 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.