close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: Laadlampje

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 850, Vermogen (kw): 28

Bij mijn Reliant Robin blijft het laadlampje wat gloeien bij lopende motor, soms gaat ze ook wel uit.
Met lopende motor meet ik op de accu 13 tot 14 Volt, naar gelang het aantal verbruikers ik inschakel.
Bij gas geven gaat de lamp niet uit maar gaat zelfs feller branden.
Ook al diverse aardkabels rechtstreeks op de min van de accu getrokken, probleem blijft.

Geplaatst door

Rondjerijder (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk zijn de koolborstels (bijna) op....
Geef een tik met een hamertje op de dynamo met draaiende motor en kijk of het lampje dan uit gaat.
Als dat zo is, de koolborstels vervangen, indien mogelijk bij deze dynamo.

Hans4040 1320
badge vip badge

7 jaar

Dat dunnen draadje van de dynamo langslopen of dat niet ergens doorgesleten is naar massa.!!

Ook kan je de lagerspeling kunnen controleren , te veel speling geeft ook dit effect .

Veel plezier er mee!

Punt 50
badge

7 jaar

Er zou ook nog een overgangs weerstand in het contctslot kunnen zitten,vergelijk hiertoe b.v de spanning op de bobine plus met die van de accupool.

jaker 0
badge

7 jaar

Het probleem is gedeeltelijk opgelost.
Na het vervangen van de koolborstels bleef het lampje bij stationair toerental ietsje gloeien, met een beetje gas geven ging ze uit.
Maar ze doet het nu te goed, ik meet een dikke 16 Volt en de accu begint te koken.
Ik heb dus iets verkeerd aangesloten ?

[quote=jaker]Er zou ook nog een overgangs weerstand in het contctslot kunnen zitten,vergelijk hiertoe b.v de spanning op de bobine plus met die van de accupool.[/quote]

Is niet het geval.

[quote=Punt]Dat dunnen draadje van de dynamo langslopen of dat niet ergens doorgesleten is naar massa.!!

Ook kan je de lagerspeling kunnen controleren , te veel speling geeft ook dit effect .

Veel plezier er mee![/quote]

Geen lagerspeling en de verharde isolatie van de draadjes ben ik wel tegen gekomen en weer geïsoleerd, was niet de oorzaak van het probleem

Dat kan bijna niet toch, de wisselstroom dynamo heeft twee aansluitingen , B+ en DF, Df is voor de voorbekrachtiging middels het controle lampje en B+ gaat naar de accu.
Of de ingebouwde spanningsregelaar is defect of bij sommige fabrikanten o.a Lucas kan een defecte diode een te hoge afgeregelde spanning opleveren. dit omdat dan maar twee van de drie fasen gemeten worden.

jaker 0
badge

7 jaar

[quote=jaker]Dat kan bijna niet toch, de wisselstroom dynamo heeft twee aansluitingen , B+ en DF, Df is voor de voorbekrachtiging middels het controle lampje en B+ gaat naar de accu.
Of de ingebouwde spanningsregelaar is defect of bij sommige fabrikanten o.a Lucas kan een defecte diode een te hoge afgeregelde spanning opleveren. dit omdat dan maar twee van de drie fasen gemeten worden.[/quote]

"Buitenom" zit er ook niks verkeerd aangesloten.
Waarschijnlijk heb ik de losse draden van regelaar en diode's verkeerd op de koolborstels gezet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.