close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: Lage en wisselende laadspanning

Ik heb het volgende probleem met mijn Skoda Superb 1.4 TSI ACT Combi uit 2018 (type 3 dus).
Vanochtend startte de auto niet. Er was alleen een klik te horen vanonder de motorkap. (De vorige avond had ik nog een rit van 1 uur gemaakt met de auto.)
Aangezien ik de accu al een tijd niet vertrouwde (auto is 6 jaar oud en start/stop werkte ook niet meer) zelf een nieuwe accu geplaatst en laten inleren bij de accu winkel. Omdat ik haast had, heb ik dit keer geen hulpaccu aangesloten tijdens de wissel. FYI. Er is nu een AGM accu geplaatst ivm niet op voorraad zijn van een EFB accu.
Vervolgens een lange rit gemaakt en de boordspanning gemonitord via de aansteker plug. Vervolgens heb ik het volgende waargenomen:
De boordspanning bij constante snelheid en accelereren fluctueert tussen de 11.8V en 12.4V, maar is meestal rond de 12.2V. Bij gas los stijgt de spanning naar 14.5V. Dit lijkt mij niet normaal. Omdat ik het niet vertrouwde, heb ik een VW dealer naar het probleem laten kijken. Ze hebben de accu opnieuw ingeleerd, maar dit gaf geen ander resultaat. Vervolgens hebben ze het accu mgt systeem dat op de minpool zit nog tijdelijk vervangen, maar dit gaf ook geen ander beeld. Uiteindelijk gaven ze aan dat ze niet zeker wisten of het beschreven gedrag correct was en dat ze meer onderzoek zouden moeten doen. Daar ik op doorreis was heb ik de auto vervolgens weer meegenomen.
De volgende dag heb ik een “smart” accu lader aangesloten. Deze gaf aan dat de accu redelijk leeg was en heeft vervolgens de gehele dag geladen beginnend rond de 12V en gestaag oplopend to 13.2V en uiteindelijk 14.5V toen deze bijna vol was.
Mijn vragen:
1. Herkent iemand het beeld dat de boordspanning bij gas los 14.5 V is, maar zakt naar 12V bij belasting van de motor? (zowel deellast als vollast)?
a. Indien bovenstaande niet normaal is, wat zou dit dan kunnen veroorzaken?
2. Met zowel de accu winkel as de VW dealer had ik een discussie over het inleren.
a. De VW dealer gaf aan dat bij vervanging van de accu door exact dezelfde accu zij deze niet inleren???
b. De accu winkel had een apparaat om de accu in te leren. Ze hebben ingevoerd dat er een Varta accu geplaats is, maar verder niets. Ik had verwacht dat zij op zijn minst had moeten invoeren dat de EFB accu verandert is in een AGM accu. Suggesties?

Geplaatst door

rmaale (105)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

geen slippende multiriem?

Als het start /stop sijsteem niet werkt heb je een storing of onjuiste accu spanning in het sijsteem.
Bij accu vervanging dient het zelfde accu te monteren of anders in het sijsteem aan te passen EFB/AGM bij accu vervanging dient Ampere/merk accu / 10cijferige Bem code aan te melden.
Bij onjuiste accu of sijsteem spanning krijg je veelal sijsteemstoringen die niet worden opgeslagen,omdat ze kortstondig zijn

bert klein 290
badge

8 maanden

Quote:
1. Herkent iemand het beeld dat de boordspanning bij gas los 14.5 V is, maar zakt naar 12V bij belasting van de motor? (zowel deellast als vollast)? "

Dat is wel heel vreemd en doet mij vermoeden dat je voor het meten van de laadspanning een onbetrouwbaar dingetje gebruikt i.v. een fatsoenlijke Voltmeter...

Beunhaas 1085
badge vip badge

8 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.