Algemeen: lassen aan chassis

ik heb een paar 2mm dikke rvs plaatjes gelast op de rotte plekken vd chassisbalken van m'n range rover, maar nu komt er een kennis vertellen dat die niet op maar ingelast hadden moeten worden. Dus het rotte stuk eruit snijden en een passend stuk inlassen, en niet zoals ik nu een plaatje over de rotte plekken heen lassen. Klopt dit? Ik wil wel dat hij door de apk komt, en hoop ik niet dat ze daar moelijk over gaan doen, want het zou een ramp zijn als ik dat allemaal opnieuw moet doen.
Btw, alle plaatjes zijn rondom afgelast, dus rondom dicht.

peter sprinter

Geplaatst door peter sprinter (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoe dik is de chassisbalk ? De plaatjes die je last moeten minimaal dezelfde dikte hebben, dat zal nooit 2mm zijn.
Voorlopig ben je weer even van de straat...

Gr. paul

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Voor zover ik weet moet je overzetstukken gebruiken die zijn voorzien van gaatjes. Die gaatjes las je vervolgens dicht (het zogenaamde proplassen). RVS is overigens geen goede keuze, RVS is namelijk veel slapper dan staal.

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Google even op APK regelgeving , roestschade , daar staat precies wat en hoe.

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

@ Nico,
ik denk dat jij een beetje in de war bent met kokerbalken van een normale personenauto, maar het gaat hier om een ladderchassis van een jeep.
Verder vergis je jeigen door te zeggen dat rvs niet zo sterk is, want het is juist veel sterker dan gewoon metaalplaat. Het heet dan ook niet voor niets roest vast STAAL

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

2. Onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:
a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn
verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet
meer dan 20 mm.
Artikel 25
1. De langs- en dwarsliggers die deel uitmaken van het chassisraam, bedoeld in paragraaf 1 van afdeling 2,
mogen niet zijn gerepareerd met plaatdelen welke over de roestschade zijn aangebracht.
2. In afwijking van het eerst lid mogen langs- en dwarsliggers wel gerepareerd worden met plaatdelen
welke over de roestschade zijn aangebracht indien de dikte van deze plaatdelen ten minste gelijk is aan
de grootste dikte van het te repareren deel. De plaatdelen moeten deugdelijk zijn gelast. Hieronder
worden verstaan kettinglassen welke ten minste 75% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken.
De lassen moeten goed zijn verdeeld over de omtrek.
.
dus in afwijking van het eerste lid, mag ik dus wel plaatwerk over het chassis en dwarsbalken lassen, mits ik maar dezelfde dikte plaat gebruik?
En men heeft het over kettinglassen die minstens 75% vd te lassen omtrek moet bevatten, maar ik heb het dus rondom dicht, dus zit ik toch goed?

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Jep.

peter sprinter (0), 11 jaar geleden

mooi, probleem opgelost.

mkampstra (0) PRO, 11 jaar geleden

In de APK staat dat het gerepareerd mag worden dmv laswerk indien het gelaste materiaal minimaal dezelfde dikte heeft als de minimale dikte van het originele materiaal terplaatse, zoals de fabriek het heeft bedoeld dus. Een inzetstuk is gelijk aan een stuk overheen lassen. Als het maar dezelfde dikte heeft als fabriekswaarde.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.