👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb dit jaar voor het eerst een raportje ontvangen bij de roetmeting van m'n Freelander.
Vorige jaren werd de meting/APK bij een andere garage gedaan; en daar vond men een
raportje -kennelijk- niet nodig. Nu is een raportje wel leuk; maar de cijfers zeggen me
helemaal niets. Heeft iemand hier een idee hoe ik deze getallen moet lezen? Zijn ze goed,
of kan 't beter? En hoe verhouden ze zich tot de score van andere auto's....
Is het misschien een idee om een tabel te maken, zodat eea. te vergelijken is?
De cijfers: Aktueel=0.03 m-1, Piek=0.64m-1 (Crypton, PSA700)
Groeten, en alvast de beste wensen voor 2010.
Evert Jan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Diesels mogen niet een te hoge roetuitstoot hebben bij de APK.
Daarom word de roettest uitgevoerd. (1 a 2 seconden volgas geven)
Vroeger moest de keurmeester verplicht een roetrapport uitdraaien. (dit hoeft laatste 1.5 jaar niet meer)
Je kan aan die waardes altijd wel heel mooi zien hoe de staat van je motor is.
Voor de APK:
Turbo motoren moeten onder de 3.00 blijven.
Niet turbo motoren onder de 2.50
En alle jongere diesels (bouwjaar na 2002 geloof ik) onder de 1.5
Ik kan de Crypton niet maar jou Piekwaarde van 0.64 lijkt mij heel netjes.
De meeste diesels die ik zie bij de roettest zitten daar ook in de buurt.
Ruim binnen de maximaal toegestane grens dus.
Uitstoot zit soms ook nog wel wat verschil in bij dezelfde auto.
(als je net een ritje op de snelweg hebt gemaakt is die waarde het laagst)
Oiram
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar