auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Algemeen: Schakelt naar LPG en meteen weer benzine

Bouwjaar: 2007, Brandstof: LPG, Motorinhoud (cc): 1382

Mijn Nitsubishi Colt heeft 24 uur stroomloos gestaan. Nu schakelt deze nog wel automatisch om naar LPG (rode LED wordt geel) maar direct weer terug naar benzine.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij vertellen wat hier mis is gegaan?

De beide LPG zekeringen zijn goed.
Het LPG computertje krijgt spanning
De massa is ook goed op het LPG comp.
Ik heb netjes 4 groene LED's (LPG = vol)

Vandaag loopt de APK af dus ik zit met mijn handen in het haar. Advies welkom.
Bedankt.

Geplaatst door

Arno Streekvos +1060

al 14 jaar lid

Reacties

Voor de APK hoeft ie niet op LPG te lopen, AFAIK....
Terzake , welke gasinstallatie zit erin?

Beunhaas +1865
badge vip badge

2 weken

Hans4040 heeft gelijk.
Dat moet wel zei mijn APK keurmeester en die kan het weten.
Het is zelfs zo gek dat benzine niet hoeft maar LPG wel omdat het een LPG auto betreft.

PS, bij Mitsubishi ECU's is het vaak zo dattie opnieuw moet "inleren", dat wil zeggen een 10-15 minuten stationair zodat alle parameters opnieuw ingesteld worden, mogelijk heeft dat er iets mee te maken...

Beunhaas +1865
badge vip badge

2 weken

Goede tip.
Bij de LPG specialist wisten ze te melden dat het van het gekozen LPG systeem afhangt dus niet van de benzine / motormanagement ECU.
(de LPG ECU is een BRC).

Als er een G op kenteken staat is gas de hoofdbrandstof en moet de auto op gas lopen tijdens de APK en worden de uitlaatgassen ook alleen op gas gekeurd...

Hans4040 +2370
badge vip badge

2 weken

Inderdaad. Dat zei de APK keurmeester ook.

Wat voor merk installatie? Ik lees iets over een pomp, dan zou het Vialle zijn. En Vialle heeft een vrij beroerde brown-out protectie op de ECU. Wat betekent dat de software corrupt kan raken als de accu spanning te ver dipt. Al meermaals gezien helaas.

Er kunnen dan twee dingen gebeuren dan: hij ziet een foutcode en weigert nog op lpg te lopen. Of hij valt terug op een default programma voor een vier cilinder met een injectie correctie factor van 1. Dat loopt niet zo best meestal. En heb je een zes cilinder, dan lopen er ineens op twee cilinders op benzine en vier op gas.

De oplossing in beide gevallen is langs een lpg specialist en de software er opnieuw in laten schieten.

MDZNL +365

2 weken

Het is BRC en gelukkig was het alleen een min draadje wat al gebroken was voor dat LPG het heen en weer kreeg, maar nu blijkbaar wèl noodzakelijk tegen massa moest liggen (dit LPG systeem heeft een dikke en een dunne min draad, 2 stuks dus)

Heten,

Bedankt voor het meedenken.
Het is opgelost.
De LPG computer (BRC) heeft een dikke en een dunne massadraad
De dunne was gebroken bij het wisselen van de accu.
Ik ben langs een LPG specialist gereden en die zag het binnen 1 minuut.

Opgelost.
Bedankt allemaal.

Groet,
Arno

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Colt of stel zelf een nieuwe vraag.