Beste problemcar gebruikers,
Mijn VW Up! 55 kW loopt stationair slecht. De motor schud stationair, zowel met koude motor als warme motor even veel. Ook in open en closed loop even veel. Het lijkt erop dat warmere omgevingstemperatuur het probleem verergert.
Motor houdt tevens soms in bij acceleratie, op dat moment hoor je geen verschil, alsof gasgeven even niet wordt geregistreerd. Toerental is stabiel en lijkt niet echt verhoogd.
Heb de ecu uitgelezen (VCDS) en geen foutcodes. Ik meet sporadische willekeurige misfires op alle cilinders, niet genoeg voor een foutcode. Heb ondervonden dat ik dit zie in VCDS bij spelen met het gaspedaal stationair. Gewoon stationair geen misfires, wel rough idle.
Ik heb flink veel gemeten met VCDS. Ik zie geen noemenswaardigheden, maar bijgevoegde meting springt er wel uit. Meting is volgens mij met de motor uit. Bij het langzaam gasgeven is te zien dat throttle valve position eerst omlaag gaat, en dan pas omhoog. Bij het gas lossen klopt het ook niet helemaal (zie tweede afbeelding). Tevens komt de Throttle valve position (absolute) (18%) stationair niet overeen met Throttle valve specified value (2%).
Heb na de meting gasklephuis open gehad, maar zag geen noemenswaardige slijtage of corrosie of rare dingen. Enige wat er was is dat het tandwiel heel ietsjes speling heeft bij de motor. Het is drive by wire, inductief gemeten. Dus misschien toch storing op de kabelboom?
Zal de diagnose dus zijn defecte gasklephuis? Of misschien kabelboom ernaartoe? Er is toch geen andere reden dat er een dip zal zijn? Of is dit toch wel normaal? Ik denk dat ik het probleem gevonden heb, maar vervang liever niet onnodig dingen.
Alvast hartelijk dank!
PS:
- Gasklephuis heb ik al schoongemaakt. Ingeleerd met VCDS.
- RPM lijkt stabiel
- Motorsteun lijkt in orde
- Nieuwe bougies
- Nieuwe penbobines
- Nieuwe lambdasonde
- Nieuw luchtfilter
- Totale fuel trim is -10% stationair. Bij gasgeven (+-2000 RPM?) trekt dit weg naar +5.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kleptiming ook gekeken ivm werking nokkenasversteller .
Temperatuurzender ?
Temperatuur sensoren geven goede waarde. MAP sensor ook. Nokkenasversteller niet nagekeken. Deze meting zie ik overigens al met de motor uit.
3 jaar
De Throttle valve position (absolute) (18%) stationair komt niet overeen met Throttle valve specified value (2%). Deze 2 waardes mag je niet met elkaar vergelijken. De 1e is een percentage van 5 Volt en beschrijft het signaal van de positie sensor (die nooit 0% of 100% zal worden, behalve bij kortsluiting). De 2e beschrijft het percentage dat de klep open zou moeten staan. Echter, als de motor slecht stationair draait en te laag in toeren komt, zal de gasklep verder open gezet worden.
En daar zal vast een leerwaarde aan vast zitten.
Misschien is de belasting stationair hoger dan normaal door extra weerstand, b.v. van dynamo of de stuurbekrachtiging (als daar een pomp voor is).
Ik zou wel eens willen weten hoeveel % de gaspedaal positie vol gas moet geven. Want dan zie je dat de maximale opening van de gasklep achter blijft bij de opgegeven waarde, alhoewel het percentage opening wel redelijk overeenkomt met de gaspedaal positie. Ook hier hetzelfde probleem - de gasklep positie is een % van 5 Volt, de opening ene % van hoeveel de klep open staat.
Los van of je die waarden met elkaar mag vergelijken; het gedrag van de throttle valve position absolute (rode curve) is afwijkend aan de linkerkant en de rechterkant. Bij het gasgeven gaat de waarde eerst omlaag, voordat die omhoog gaat. Vaak gaat dat overigens wel goed. In tegenstelling tot het gaspedaal (groen), welke wel blijft klimmen. Bij het gas lossen andersom. Deze komt altijd eerst uit bij 2% en klimt na zo'n 2 seconden opeens omhoog naar 18,0%.
De curve van het gasgeven lijkt overeen te komen met wat ik voel met gasgeven. Net eventjes een moment dat er niets gebeurd.
3 jaar
Ik ben niet overtuigd. Als je gas gaat geven gaat mogelijk ook het toerental omhoog en gaat de motor lichter lopen. Dan kan de verhoging die bij stationair gebruikt wordt weer worden afgebouwd.
Omdat je gas geeft verandert ook de status van de motor van stationair naar deellast. Dan kan ook het ontstekingstijdstip veranderen waardoor de motor al sneller gaat lopen.
Hetzelfde geld bij terug keren naar stationair. Boven het stationair toerental is de opening van de gasklep minimaal. Gaat het toerental van de motor te veel omlaag, dan zal de gasklep verder open gezet worden.
Ik zie de combinatie met motortoerental en belasting niet, dus dit is geen neting om conclusies uit te trekken, anders dan dat het gaspedaal niet volledig ingedrukt kan worden/te laag signaal geeft bij vol gas.
Hartelijk dank! Mijn denkwijze is dat de knik in de curve mis gaat in het gasklephuis, of de connector/bekabeling ernaar toe. Ik heb zojuist de connector gemeten:
• Pin 1 (TPS Switch 1): 10mV
• Pin 2 (TPS Vcc): 4,88V
• Pin 3 (Motor VCC): 10,48V
• Pin 4 (TPS Switch 2): 11mV
• Pin 5 (Motor Gnd): 39mV (weerstand >2000kOhm)
• Pin 6 (Sensor Gnd): 14 mV. En 6,2 Ohm (engine off, contact off, t.o.v. gnd accu)
Zie bijlage voor uitleg van 'mijn' theorie. Weerstand in ground kan voor interferentie zorgen. 6,2 ohm voor de sensor ground is toch wel erg veel, niet waar?
Ps. Heb ook een extra meting bijgevoegd van het 'snappen' van gaspedaal.
3 jaar
Motor is waarschijnlijk ground geschakeld, vandaar die oneindige weerstandsmeting daar.
3 jaar
Even later 0,5 ohm gemeten voor pin 6. De hogere weerstandswaarde kreeg ik niet meer terug, ondanks dat ik met de kabel bewoog. Connector ziet er verder schoon uit. Misschien eens contactspray gebruiken.
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar