Algemeen: Slotbout kapot, met geen mogelijkheid los te krijgen ??

Beste Collega's

Vandaag wou ik even voor 2 nieuwe voorbanden gaan, rechtsvoor was geen probleem, maar linksvoor blijkbaar wel, de slotbout die erin zit is met geen mogelijkheid eruit te krijgen, de overige 3 normale bouten zitten bijna handvast, maargoed, bandenman wou zich er niet aan begeven, andere bandenspecialist had de slotbout zelf ( 3 pennetjes ) afgebroken na lang rammelen met de luchthamer, erna wou deze man dus een dop eroverheen slaan, maar....Geen optie, het gat in de velg is te klein!

Toen maar eens het las apparaat erbij genomen, eerst electrisch lassen omdat het weinig of niks spettert ivm het beschadigen van de velg, na 5 moeren erop te hebben gelast bleek dit ook niet te werken, het lijkt wel of deze niet goed hecht aan de slotbout, ( ander materiaal ? ) erna nog 3 moeren met CO2 erop gelast maar ook deze breken zo van de slotbout af als je de sleutel of luchthamer erop zet..

Toen nog eens proberen te boren, ook dit lijkt een euwigheid te gaan duren aangezien de bout van een hard materiaal is en je er niet zo snel doorheen komt.

Wie heeft er nog een slim idee ?

Alle tips zijn welkom!

Gr Stefan

[url=http://img710.imageshack.us/i/dsc00683jg...][img]http://img710.imageshack.us/img710/711/d...[/img][/url]

stefan84

Geplaatst door stefan84 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

noodsetje, met engelsedraad er in, KAN de velg beschadigen, maar deze vreet zich in de bout, zodat deze zich gelijkertijdlos draait

Santa (0), 13 jaar geleden

Of proberen om de bout warm te stoken. Boel afschermen ivm de velg maar beschadigingskans is redelijk groot.
Het is te hopen dat de bout normaal in zijn schroefdraad zit.
Vaak worden de moeren ff rap erin gedraaid met een luchtsleutel waarbij ten eerste de kans bestaat de bout scheef in de schroefdraad te draaien en ten tweede het er meestal in resulteert dat de bouten VEEL te vast komen te zitten.
Sleutelen blijft een zaak van ouderwets gevoel: handmatig erin draaien en daarna met de momentsleutel vastztten.
Maar ja, 't kost ff tijd, he...?

Highway (115) PRO, 13 jaar geleden

De drie moeren los er op draaien en gaan rijden het kan soms een tijdje duren maar op een gegeven moment zal het los komen.
In verband met de veiligheid natuurlijk gematige snelheid en in de polder of industrie.
radio uit en rijden als je het hoort kloppen zit hij los andere moeren vast draaien en probleem is opgelost.
waarschijnlijk door het al diverse keren lassen dus heet geworden zal het snel los komen.

Santa (0), 13 jaar geleden

Sorry Highway maar ik vind jouw advies nou niet echt getuigen van respect voor overige weggebruikers.
Je wilt dus iemand de weg op sturen met 3 onvoldoende vastzittende wielmoeren om een die te vast zit, los te krijgen.....
Enig idee wat de hoogte van het schadebedrag is bij een ongeval? Volgens mij is een setje gebruikte velgen goedkoper....

Wil ik het nog niet eens hebben over risico's op persoonlijk letsel danwel uitgeslagen boutgaten.....

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Ha kijk daar is Santa weer

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ik krijg zometeen een set van die speciale doppen..

Ten eerste hoop ik dan dat de deze door het gat van de velg gaan, omdat de ruimte erg krap is, als dat het geval is hoop ik ook nog even dat hij dan wel los wilt komen..

Maar het verhaal om die andere 3 bouten een slag los te draaien begrijp ik niet helemaal, ik heb zowiso al geen houvast op de slotbout die nu al half kapot is, maar als ik die andere 3 bouten los draai en voorzichtig een stukje ga rijden, dan blijft die slotbout toch net zo vast zitten, of deze breekt af omdat de kracht op het wiel te groot word ? Gezien de alu centreerring die tussen naaf en velg zit ( en zo dus perfect afsluit / gecentreerd zit zonder speling ) weet ik niet of dit dan wel zo'n goed idee is.

Ik ga zometeen eerst even aan de slag met die speciale doppen.

Ik kan eventueel met een klein brandertje de naaf mee verwarmen..

En trouwens, ik draai de wielen altijd met de sleutel vast, heb er eigenlijk nog nooit ene gehad die zo vast zat als deze, eerst mooi met de hand erin draaien tot het eind, en dan met de sleutel vast zetten.

Highway (115) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Santa]Sorry Highway maar ik vind jouw advies nou niet echt getuigen van respect voor overige weggebruikers.
Je wilt dus iemand de weg op sturen met 3 onvoldoende vastzittende wielmoeren om een die te vast zit, los te krijgen.....
Enig idee wat de hoogte van het schadebedrag is bij een ongeval? Volgens mij is een setje gebruikte velgen goedkoper....

Wil ik het nog niet eens hebben over risico's op persoonlijk letsel danwel uitgeslagen boutgaten.....[/quote]
ik begrijp je zorgen maar je moet dat ook met beleid doen. Zeker geen 120 doen en op rustige wegen.
vaak is rustig rijden van 40 km al voldoende.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Jongens,

Bedankt voor de bijdragen, maar ik heb hem los gekregen!

Net de set gekregen a 60 euro met 4 doppen erin met ieder een afwijkende maat, bv 18,5mm etc..Deze hadden allemaal linkse draad, dus hij zou alleen maar vaster erop gedraait kunnen worden en zou dus wel een mogelijkheid zijn geweest, maar...de slotbout had weer net zo'n maat die of te groot of net te klein was..

Nog 2 doppen 18 en 19 erop geramd en nog niks, na wat pielen kreeg ik de dop weer uit het gat, gezien dit ook niet werkte net zoals de verwijder-set, heb ik de kruissleutel ( wielsleutel ) gepakt, de 17er voor de slotbout gehouden en met een 5 kilo hamer net zo hard en lang liggen slaan tot dat deze niet meer verder ging en wou, erna geprobeerd met de hand los te draaien maar kreeg er geen beweging in, toen een pijp van een meter eroverheen, even een kruisje gemaakt en getrokken, opeens hoorde je de bout 'knakken' en jawel, los was hij.

Ik denk dat het ook wat lastiger ging omdat er een ring om de slotbout heen zat, daar kun je dus gewoon mee draaien, en als je er iets overheen slaat, dan draait ook de buitenring alleen maar, maar nu ik deze compleet kapot geslagen heb wou het wel..

Het heeft toch even gekost om hem enigzins voorzichtig en zonder de velg te schadigen los te krijgen, en dat is gelukkig weer voor elkaar.

[url=http://img163.imageshack.us/i/dsc00684z....][img]http://img163.imageshack.us/img163/4118/...[/img][/url]

Gr Stefan

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Ha kijk, wie door gaat :)

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Gezien het probleem is opgelost sluiten we deze discussie.

Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.