Algemeen: Uitfasering koudemiddel R134a

Zoals velen onder ons wel zullen weten is begonnen met de uitfasering van koudemiddel R134a, vanaf 1-1-'11 mag geen enkele "nieuwe" auto voorzien zijn van R134a.
Aan de gegevens die ik nu heb zou deze regel vanaf 2017 gelden voor alle auto's, zoals ook de uitfasering van R12 is geschied.

De info wat ik heb via internet zegt het volgende.

[quote]Fluorgassen zijn krachtige broeikasgassen die onder het Kyoto-protocol vallen.
Een aantal producten met gefluorideerde broeikasgassen wordt verboden
Op 14 oktober 2004 is binnen Europa besloten de uitstoot van deze middelen zeer streng te gaan aanpakken (IP/04/1231). De uitstoot van F-gassen behoort al jaren tot de snelst groeiende milieuproblemen binnen de EU.
Sommige fluorgassen hebben een broeikaseffect dat duizenden malen sterker is dan CO2.
Met de nieuwe Europese wetgeving wordt ook geregeld dat koelinstallaties, airconditioning, brandbeveiligingsinstallaties en warmtepompen geen fluorgassen meer mogen lekken. In de toekomst mogen autoairco's geen fluorgassen meer bevatten die een te groot broeikaseffect hebben.
Voorafgaande aan het totaal verbod mogen autoairco's nog maar beperkte hoeveelheden van deze fluorgassen lekken.
Wat zegt de EU wetgeving over de F-gassen uitfasering !
Tot de regelgeving behoren o.a.:
• Verbod op F-gassen voor: autobanden, ramen, brandwerende voorzieningen, blusmiddelen, spuitbussen, schoeisel en diverse andere zaken.
• Verbod op HFK’s (R134a) vanaf 2011 voor nieuwe auto-airconditioning en vanaf 2017 voor alle auto-airconditioning.
• Tot 2011 maximaal 40 gr R134a per jaar lekkage uit auto-airconditioning.
• Diverse eisen aan koelinstallaties en personeel o.a. m.b.t. Inspecties, monitoring en training. In principe wordt gesteld dat koelinstallaties geen HFK koudemiddel mogen lekken.[/quote]
Volgens bovenstaande zou dus in 2017 een auto met R134a gewoon mogen blijven rijden "tot" er een lek ontsaat of airco service nodig is, en zal een ombouw naar HFO1234yf nodig worden geacht.

Nu wordt door de gangen gezegd dat na 2017, R134a gewoon gebruikt mag blijven worden.
[b]Met uitzondering van de navulling van klimaatregelingssystemen die dergelijke gassen bevatten en die vóór die datum in voertuigen zijn ingebouwd.[/b]

Dus heb ik aan mijn koudemiddel leverancier het volgende gevraagd.

[quote]Het is nog vroeg dag, maar jullie als koudemiddel leverancier hebben toch ook te maken met de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de uitfasering van R134a, en de regelgeving.
Kun je mij nu ééns duidelijk zeggen wat nu juist precies de wetgeving gaat worden hieromtrent.[/quote]
Een ingekorte versie van wat ik als antwoord kreeg.

[b]Hoi Theo,

Bij de uitfasering met ingang van 1 januari 2010 mag geen gebruik meer gemaakt worden van nieuw geproduceerd koudemiddel.
Dat heeft merendeels te maken met de HCFK’s bijvoorbeeld R22 wat nu ook verboden is.
Nieuw geproduceerde HCFK’s die voor 1 januari 2010 geproduceerd zijn mogen ook niet meer gebruikt worden na 1 januari 2010.
Dit geldt voor iedereen in deze branche, dus de producenten, distributeurs, installateurs en eigenaren van de koel installaties.
Met betrekking tot R134a: Het verbod gaat in vanaf 2017, dus mag jij dat verbod niet negeren ! dus ook niet meer gebruiken ook al heb je een voorraad staan.

Ik hoop dat je iets wijzer bent geworden.

Met vriendelijke groet,

Rob[/b]

Ik heb dan ook bij Vrom geinformeerd maar daar heb ik vier keer een e-mail vant ontvangen dat dit bestemd is voor postbus 51 en hebben ze daar mijn vraag naar door gestuurd.
Op de site van Senternovem kan ik niets vinden hierover laat staan dat ik iets kan vinden waar om schreven staat, dat R134a wel nog gebruikt mag worden na 2017.

Wie weet welke stelling nu juist is, of heeft er info over..

TheoStek

Geplaatst door TheoStek (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Als ik het goed begrijp,

Vanaf 1-1-11 mogen de NIEUW geproduceerde auto's (dus niet voorraad), geen R134A in het koelsysteem hebben maar, HFO1234yf. Vanaf 2017 mag er geen R134A In het AC systeem van een auto gedaan worden. En bij lekkage moet je ombouwen, of te wel heb je dan een dikkebak van 60.000 kun je weer ff flink neer leggen voor de ombouw .... toen we naar R134A overgingen was dit een minder probleem omdat er nog maar weinig auto's airco hebben in vergelijking met nu,....

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Zo heb ik het ook begrepen, zoals je zegt.

Met betrekking tot de ombouw naar HFO1234yf, zou naar het schijnt geen dure ingreep hoeven zijn en kan gewoon in het bestaande R134a systeem toegevoegd worden.
Het enige wat omgebouwd moet zou moeten worden zijn de service koppelingen, omdat de HFO1234yf systemen andere koppelingen gaan krijgen tegenover R134a.
Dit is om te voorkomen dat twee verschillende produkten met elkaar vermengd gaan worden, en (per abuis) weer niet terug afgevuld wordt met R134a.

Doktor (0) PRO, 13 jaar geleden

We moeten in ieder geval weer investeren in nieuwe apparatuur, want vanaf 2011 komen we dus al met die HFO1234uy in aanraking.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Mischien komen er adaptors voor van HDO1234yf naar R134A koppeling zodat er niks verandert aan de service apperatuur?

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

helaas pindakaas fordje...het nadeel van het nieuwe koudemiddel t.o.v R134A is dat het brandbaar is en daar zijn de bestaande apparaten niet geschikt voor en zijn ook niet aan te passen.


Indien het in de playboy had gestaan zou je het wel hebben geweten.....
gr John

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Klopt wat John zegt, de huidige airco stations kunnen niet omgebouwd worden, de nieuwe service stations zouden conform regels en wetten een dampafzuiging moeten hebben en beveiligd moeten zijnop vonk overslag.
Zo zouden er ook geen combi toestellen toegestaan zijn, maar Texa heeft wel een combi station ontwikkeld de Konfort 780R voor R134a en HFO1234yf, de andere 700 serie modellen zouden volgens Texa probleemloos omgebouwd kunnen worden naar HFO1234yf.
Zoals Markus al zei, het wordt investeren, als de CO2 zijn intrede gaat doen wordt het helemaal leuk, want voor de hybride wagens is HFO1234yf niet geschikt.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat gaat dus een duur geintje worden?

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Denk dat garagebedrijven met het inversteren voorlopig nog even afwachten.
Aankomende week is er weer een vakbeurs.... daar zal het nodige wel te zien zijn.

Gr. paul

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Das waar, maar wij hebben ook een Schadeherstel afdeling, en zullen dus hier eerder mee geconfronteert worden dan als je geen schadeherstel afdeling hebt

martijn-tinus (0), 12 jaar geleden

Hallo,
Mijn auto uit 2011 heeft nog gewoon R134a als koudemiddel, denk dat ik hiermee niet de enige ben.
Kan zijn dat deze nog in 2010 is geproduceerd natuurlijk, levering was nl begin 2011.
ben benieuwd of de allernieuwsten inderdaad niet meer met 134a rondrijden

is HFO1234yf een mooi woord voor R600a oftewel propaan, wat tegenwoordig zeer veel voorkomt in ac split systemen e.d.? of is het wat anders?
CO2 als koudemiddel is momenteel nog niet aan de orde van de dag,
wel als koudedrager(secundair) in grote systemen
ik ken een aantal installaties met CO2 als koudemiddel(direct), maar dat is allemaal industrieel en niet in de auto AC.

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

De eerste die met het nieuwe koudemiddel HFO1234yf op de markt verschijnt is Subaru medio 2011, de rest volgt pas in de helft van 2012.
HFO1234yf is geen propaan, is wel licht ontvlambaar.

turbozh (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zie momenteel weinig gebeuren met dit nieuwe koudemiddel.
Ben wel benieuwd, het jaar is haast om.

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

Topic is van 16 oktober 2010, een jaar oud dus en de laatste reactie van mei 2011.
Weinig belangstelling, zo te zien.
Daarom gesloten.

Siem Bijman (140) PRO, 12 jaar geleden

Topic weer geopend. Zie reaktie van Theo hieronder:

ProfessionalEchte naam: TheoWoonplaats: MaastrichtBedrijf: Auto Airco & Service TechniekGeregistreerd: 26 augustus 2007Berichten: 1093E-mail

De eerste auto’s met HFO1234yf


Naar aanleiding van dit topic wat gesloten is, omdat men weinig zag gebeuren hier omtrent .
Kan dat ook niet anders, i.v.m. een geheel nieuw concept, dat wat tegenstrubbelingen heeft gehad met productie e.d..

Nu heb ik vandaag gelezen dat de nieuwe Subaru XV, Hyundai i30 en Fisker Karma, de eerste auto's zijn waarvan het airco systeem werkt op HFO1234yf.

google maar als je benieuwd bent, het jaar is nog niet om.

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Naar horen zeggen en gelezen te hebben, zou Mazda de klanten aanbevelen om het nieuwe a/c systeem HFO1234yf om te bouwen naar R134a, dit vanwege het brandgevaar.

Ook Daimler, Audi en BMW zouden zich terug getrokken hebben.
De Europese Commissie heeft bij de Duitse overheid aangebeld, en erop gewezen dat R134A niet meer gebruikt mag worden.

Tevens ziet de Europese Commissie geen problemen meer met het opschorten van de nieuwe regeling die in 2011 van kracht is gegaan.
De overgang zou midden 2013 plaats moeten vinden, volgens de Europese Commissie.

garage van horne3458 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ben benieuwd als het nieuwe koelmedium dan toch weer kooldioxide wordt.ipv HFO1234yf.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

De Europese Commissie gaat R1234yf nu zelf laten testen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.