auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Algemeen: sun mlc 2000 HC en O2 fout

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen een Sun MCS 2000. Tijdens het opstarten krijg ik een foutmelding met betrekking tot de HC en O2 waarde.
Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn ?
Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Willem

Geplaatst door

maria catharina (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

O2 is zuurstof. Geen lekkage in de meetslang of meetsonde? De gasbank moet elk half jaar geijkt worden.

moderator 0
badge

15 jaar

De apparatuur is nooit gebruikt voor apk doeleinden er zit dus ook geen tijdklok in. Hij is een aantal jaren niet gebruikt. Ik heb de filters achter op de kast gereinigd ( het fijn filter voorzichtig met lucht van binnen naar buiten doorgeblazen) Er zat niet veel verontreiniging in.
Ik ga in ieder geval de slang van de sonde bekijken op eventuele beschadigingen. Bedankt voor deze tip en de snelle reactie.
Mocht het effect hebben laat ik het natuurlijk weten.

Groeten Willem

Filterbekers wel goed gemonteerd? Deze kun je makkelijk scheef er onder draaien.

moderator 0
badge

15 jaar

Beide bekers draaien soepel los en vast, en de schroefdraad ziet er keurig uit. Ik heb een nederlandse en een engelse handleiding. In de engelse uitvoering wordt buiten het primaire en secundaire filter ook nog gesproken over 2 sponsachtige lucht inlaat filters in de behuizing van de tester aan de achterzijde. Maar ik denk dat deze voor de luchtkoeling zijn van het gehele systeem en niet direct iets met de gastest te maken hebben. Je hoort wel eens iets over de sondeslang dicht houden tijdens de test? Ik lees hiervan niets in de handleiding dus denk ik zal het ook wel niet van toepassing zijn voor dit type.

Groeten Willem

Je kunt inderdaad bij de lektest de meetslang dichtknijpen. Zelf jarenlang met zo'n kast gewerkt.
Die gaasjes aan de achterzijde zijn inderdaad stoffilters voor de binnenzijde van de kast. Aan de binnenzijde bevinden zich daar ter plekke de ventilators.

moderator 0
badge

15 jaar

Ik ben nog steeds niet verder de foutmeldingen zijn er nog steeds. Is er buiten de gebruikers handleiding ook bv een service handleiding waarin bv aan de hand van de foutmelding mogelijke oplossingen gegeven worden?
Misschien heeft er nog iemand een suggestie ik hou me van harte aanbevolen.

Groeten willem

In veel viergastesters moet na een bepaalde tijd een O2 cel vervangen worden.
Bedoel je dat niet?
Oiram

Allereerst bedankt voor de reactie, de tester is voor mij puur voor hobbymatig gebruik aan mijn oldtimer, ik hoop eigenlijk op een reactie van iemand die bekend is met de fout in mijn tester zodat ik gericht aan de slag kan. Het wordt anders al gauw een loterij.
Staat de foutmelding van de HC waarde bv los van de O2 waarde of kan het een en dezelfde oorzaak hebben? Ik denk dat er in het verleden niet zo heel veel onderhoud geweest is. Waar kun je eventueel nog terecht voor onderdelen en misschien een goed advies? Ik denk als er een service monteur moet komen dat het voor mij dan veel te duur gaat worden. En natuurlijk kun je met de tester nog veel meer, maar het zou fijn zijn als HC en O2 ook gemeten kon worden.

Groeten Willem

Ik heb je gisteren al een mail gestuurd met een adres voor info.

moderator 0
badge

15 jaar

Hartelijk bedankt voor je mail hier ga ik vandaag onmiddellijk mee aan de slag. Sorry dat ik er zo laat op reageer maar ik kijk niet zo heel vaak in de mailbox er zit meestal hyves ellende in van mijn vrouw.
Ik laat je weten hoe het afloopt.

Groeten willem

Hier even de afloop van het verhaal.
Ik heb contact opgenomen met de bewuste persoon. Hij is ondertussen geweest en heeft de problemen opgelost.
De O2 fout werd veroorzaakt door de O2 sensor ( het witte moduletje achter op de kast ). De HC fout was een kwestie van afregelen. Hij heeft ook de gasbank geijkt. En verder met een simulator het hele programma afgewerkt.
Alles werkt dus nu kan ik er mee aan de slag. Hij heeft ook nog aan de hand van gesimuleerde voorbeelden het een en ander uitgelegd. De kast is erg gevoelig voor kou en vocht. Als je dus net als ik niet een constant verwarmde omgeving hebt en de kast maar af en toe gebruikt loop je het risico dat er schade ontstaat bij het aanschakelen in het hoogspanningsgedeelte en met name de voeding en beeldbuis. Hij adviseerde om bv een kleine föhn of iets dergelijks in de kast te monteren die je eerst een half uurtje laat draaien voor je de kast aanzet. Klinkt logisch dacht ik zo, en voorkomen is beter dan genezen. Al met al bedankt voor de reacties en suggesties!
Ik ben in het bezit van een engels- en nederlandstalige handleiding mocht iemand zonder zitten kan ik hem misschien wel helpen.
Succes!
Groeten Willem.

Dank voor de feedback en nog veel plezier met de kast.

moderator 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.