Algemeen: Trekhaken max 50kg belastbaar vertikaal, electrische fiets en nu

Goedendag,

Ik heb bij een klant een trekhaak gemonteerd op een Peugeot 206cc (nvt) maar de belastbare kogeldruk is bij een trekhaak maar 50KG! De klant heeft nu dus twee elektrische fietsen welke per stuk 24 kg wegen dus gezamelijk 48 kilo. Hier komt nog een loader bij welke 18 KG weegt. Gezamelijk komt dit op 66 KG.

Volgens de leverancier en BOSAL nederland mag deze combinatie dus niet. Ik ben er heilig van overtuigd dat het wel mogelijk is. Het zou betekenen dat ik als persoon van 70 kilo er niet eens op zou mogen staan ( wat bosal ook afraad )

Bosal zelf zegt dat de kracht berekeningen eigenlijk ook gedateerd zijn maar het is de norm die de fabrikant steld en of het belachelijk is of niet, we moeten ons er maar bij neerleggen. Het maakt mij wel een beetje kwaad, in het geval van een ongeluk zouden mensen met 2 fietsjes achterop onverzekerd kunnen zijn omdat de belasting buiten specificaties is..

Nu ben ik aan het rekenen, een oma fiets (bron google) weegt 20.1 kg. Hier twee van komt neer op 40.1 KG reken daarbij de loader van 18 KG en je komt op 58.1 KG. Dus twee oma fietsen en we zijn wettelijk al verkeerd bezig.

In theorie mag er dus maar max een enkele fiets vervoerd worden op een fietsendrager wat ik absurd vindt. Tenslotte wordt de kracht groter als je de arm meerekend van 0.35 meter waar de tweede fiets op staat.

Ik heb geprobeerd de krachten uit te rekeken maar ik ben geen wiskundige dus ik loop er een beetje op vast.

Is er iemand die hier meer informatie over heeft hoe of wat? Of ervaringen, de vraag kan ook bij u terrecht komen op den duur.

Met vriendelijke groet,

Greefhorst

Geplaatst door Greefhorst (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 11 jaar geleden

Het is een wettelijke bepaling waar je niet onderuit komt...

Nederlandse wetgeving vervoer elektrische fietsen op de auto

U mag de maximale kogeldruk van de trekhaak niet overschrijden .
De fietsen mogen aan weerszijden van de auto niet meer dan 20 cm uitsteken en er mogen geen scherpe delen uitsteken.
Als een fietsdrager de achterlichten van de auto geheel of gedeeltelijk bedekt, dan is een extra verlichtingsbalk verplicht.
Op de fietsdrager of verlichtingsbalk hoort een witte nummerplaat te zitten met het kenteken van uw auto.
In het buitenland gelden vaak andere regels.In het Handboek Europa van de ANWB vindt u hierover meer informatie.

De oplossing?

Wanneer het gewicht van uw elektrische fietsen de maximale kogeldruk zal overschrijden kunt u de fietsen niet op de trekhaak monteren. Gelukkig zijn er wel enkele alternatieven:

U kunt uw fietsen ook vervoeren op de 5e deur of kofferdeksel van de auto. Er zijn een aantal praktische systemen bedacht die u eenvoudig kunt bevestigen achter op de auto. De fietsdrager wordt met speciale snelbevestigingen op de auto bevestigd en is voorzien van een rubbercoating om uw auto te beschermen. U moet er wel voor zorgen dat de achterlichten en de nummerplaat zichtbaar blijven, anders moet u een apart lichtblok kopen.
Voor auto's die een reservewiel aan de achterzijde van de auto hebben zijn er speciale fietsdragers, waarmee de fiets op het wiel kan worden bevestigd.
Gebruik een fietsendrager op het dak. Als u de fietsen op het dak vervoerd kan het brandstofverbruik toenemen met wel 20 tot 30 procent, maar in ieder geval kunt u de fietsen dan wel meenemen.

hoes (0), 11 jaar geleden

weet niet welke fietsen het betreft maar wellicht een idee om de accu's er uit te halen en in de kofferbak te leggen als dit natuurlijk mogelijk is?.

Hoes.

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Hallo,

De alternativen heb ik gelezen, maar op een peugeot 206cc cabrio is dat geen optie :)

Maar komop 50 kilo is een laggertje.

Wat ik al aangaf, iedereen die een trekhaak gebruikt is strafbaar. simpele fietsen wegen al 20 kilo dus 2 is 40 + 18 is 58 = wettelijk verboden haha

Wie gaat over deze zaken ? het TNO ?

Gr,

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Je zou deze vraag kunnen voorleggen aan de RDW, alhoewel de RDW je weer verwijst naar de regelgeving zoals mijn col (Hans) al vermelde.

Gr. paul

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Misschien dat ik hun een mail ga sturen ja..

Ik denk alleen dat ze er heel gemakkelijk af willen gaan komen net als bosal zelf, gewoon 50 kilo is 50 kilo. Echt wetenschappelijk bewijs heb ik niet, moet eigenlijk wel wat feiten hebben.

F=m*a vergroot de druk alleen maar, na wat rekenwerk kom ik op max 1 fietsje dat erop mag haha.

Mijn oude leeraar paul tap (Roc sector mobiel apeldoorn) komt nog wel veel bij radar en kassa. Misschien dat die me kunnen helpen, al heb ik ze al lang niet meer gesproken.

Heeft iemand een idee hoe ik het zou kunnen onderbouwen ?

Gr,

Michielrc7825 (0) PRO, 11 jaar geleden

hoi,
ben hier wel eens eerder tegenaan gelopen.
toen in verband met het aangaan van een dealerschap voor scootmobiel liften en dragers.
kwam ik ook uit dat je met een paar simpele fietsen en een moderne drager al snel in overtreding bent. ook al haal je bij electrische fietsen de accus eruit.
het is een probleem waar een ieder al mee in aanraking komt maar heel veel mensen zich niet bewust van zijn totdat het inderdaad een probleem is en dan ook verstrekkende gevolgen kan hebben.
je zou het inderdaad bij de rdw of bovag kunnen aankaarten.
mvg michiel

ps, zijn volgens mij voor sommige autos trekhaken met hoger vermogen, maar komt er op neer dat dit uitzonderingen zijn of juist niet tot de "fietsdragerdoelgroep" hoort

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Technische gezien kun je die trekhaak zwaarder belasten. De fabrikant geeft aan max .... zoveel.
Belast je de trekhaak over het max toelaatbare gewicht en er gebeurt iets en er komt een technische onderzoek geeft de verzekering niet thuis.

Hier kan geen instantie omheen....

Gr. paul

Michielrc7825 (0) PRO, 11 jaar geleden

denk dat je het met een simpele tekening kunt onderbouwen, en voor de gewichten wat fietsfolders moet hebben.
wat ik me afvraag, is de beperking van 50kg gebaseerd op iets technisch of iets wat vanuit de wet voorgeschreven wordt?
mvg michiel

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb gebeld met bosal en hun zeggen alleen tussenpersoon te zijn? haha

Het wordt volgens bosal nederland door de fabrikant voorgeschreven dat er maar 50 kilo op mag en dat was van oudsher al de standaard had hij het over. Verder kon hij me niks vertellen.

De wet hanteerd alleen wat de fabrikant voorschrijft.

Gr,

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

De wet omschrijft max kogeldruk 75KG. Of Als uitgangspunt de kogeldruk ongeveer 5 à 10% van het gewicht van de lading te hanteren.

Gr. paul

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik las ergens dat iemand met een C1 maar 25 kilo op de trekhaak mocht hebben trouwens.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Lars

De regelgeving = hierin niet echt duidelijk. Misschien hebben we te maken met een indek cultuur ;)

Gr. paul

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

P. Kelder, heb je daar een artikel nr van ?

Dus ookal staat er 50 kg op de trekhaak dan mag je wel 75 KG vervoeren ?

Edit, jazeker indek cultuur, maar er moet wel wat aan gedaan worden. In amerika vervoeren ze jetski's op de trekhaak a 150 kilo :)

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

http://www.millerwelds.com/interests/pro...
Doe dat maar niet in NL

Ik ga de sites doornemen kelder!

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan het niet laten om me in de discussie te mengen, kom hem nu pas tegen....

De bevestiging van de trekhaak is het zwakke punt.... De autofabrikant bepaalt of de trekhaakfabrikant de betreffende plaatsen mag gebruiken en hoe..... Niets zou beter zijn dan een vaste waarde af te spreken voor een maximale belasting horizontaal, vertikaal en in lengterichting... Door de maximum kogeldruk af te spreken lijkt het alsof aan alle voorwaarden is voldaan.... Echter een z.g. tandem-asser kan er voor zorgen dat tijdens het rijden 2 van de 3 krachten ontzettend hoog worden.. Zo hoog dat ik meermalen heb meegemaakt dat de complete trekhaak losscheurde van de auto... Steeds werd deze schade vergoed, nadat bleek dat de bestuurder zich aan het maximum toegelaten aanhanger gewicht en de maximum toegelaten kogeldruk had gehouden.. Tegelijkertijd werd in alle gevallen de bevestiging behoorlijk herzien..

Over het plaatsen van twee electrische fietsen moeten we toch niet te gemakkelijk denken. De 50 kg op de achterste punt van de auto en voorbij het hart van de achteras heeft een niet te onderschatten invloed op de rijeigenschappen van de betreffende auto. Vooral bij kleine auto's met een laag eigen gewicht.
De fietsdrager wordt niet als aanhanger gezien en men mag er dus 130 km snel mee rijden als op het traject geen snelheids beperking geldt...

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Wat iedereen over het hoofd ziet is de hefboom werking van die belasting die dat geeft op die trekhaak.
Dan komt er nog de extra belasting als er over drempel gereden wordt . Door die versnelling die in een ogenblik gemaakt wordt het hele rek met de belasting (dure electrische fietsen ) van de kogel gelanceerd.
Ben bij de Velsertunnel al er eens voorbij gereden op de vluchtstrook. Dus die vracht wordt door die beweging zo verdubbeld en wel meer dan dat.
Groeten.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Dit is nu precies wat ik bedoel. Hoe is het ook alweer ????


deze site is wel leuk maar geeft ook niet het complete antwoord







[quote=Punt]Wat iedereen over het hoofd ziet is de hefboom werking van die belasting die dat geeft op die trekhaak.
Dan komt er nog de extra belasting als er over drempel gereden wordt . Door die versnelling die in een ogenblik gemaakt wordt het hele rek met de belasting (dure electrische fietsen ) van de kogel gelanceerd.
Ben bij de Velsertunnel al er eens voorbij gereden op de vluchtstrook. Dus die vracht wordt door die beweging zo verdubbeld en wel meer dan dat.
Groeten.[/quote]

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb al gerekend, een omafiets mag volgens de wet al niet.. Eigenlijk kunnen alle bubbele twinniloads zo de kliko in..

Gr,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.