Algemeen: Vacuum voor LPG verdamper

Ik ga LPG installatie in mijn auto leggen, omdat er geen mooie passende oplossing voor het mengstuk onder de carburateur is heb ik eerst een passende zelf gemaakt.
Gaat om een Mustang 6 inline 3.3L van '80, het gaat dus om een "simpele" gasinstallatie.
Maar voordat ik de rest van de spullen ga aanschaffen wil ik weten hoeveel vacuüm het mengstuk moet halen bij bijvoorbeeld 800 toeren.
Alles mooi dicht gemonteerd haal het mengstuk een vacuüm van -0,5. is dit goed voldoende voor een verdamper??

Alvast bedankt.

M.Vr.Gr Paul

http://img543.imageshack.us/img543/5523/...

canvas

Geplaatst door canvas (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Wil je het mengstuk onder de smoorklep monteren? Dus tussen carburateur en inlaatspruitstuk?

canvas (0), 12 jaar geleden

Inderdaad zit nu meteen op het spruitstuk onder de voet van de carburateur, op de foto is de onderzijde te zien.
op deze manier haal ik -0,5 bar bij 800-900 toeren.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik kan mij vergissen maar....... dat gaat zo niet werken.
Als er een mengstuk onder de smoorklep geplaatst wordt, dient de lpg-toevoer geregeld te worden naar gelang de stand van de smoorklep. O.a. Necam-installaties werken op die manier. Dat houdt in dat er een soort van kraantje op de toevoer van het mengstuk moet zitten die verder open gaat naar gelang er meer op het gaspedaal gedrukt wordt. Zoek maar eens met google, dan zie je het.
Indien je dit mengstuk zo gaat monteren, loopt die auto never op lpg omdat deze gelijk volle bak vacuum heeft op de aanvoer omdat de smoorklep gesloten is en dus compleet verzuipt.
Indien je een mengstuk hebt waarbij de toevoer met vacuum geregeld moet worden, dus zelf aanzuigend, dient dit stuk boven de smoorklep geplaatst te worden. Wellicht is een mixer een beter alternatief.
Aangezien het hier om een 3.3 liter gaat, zou ik zorgen voor een flinke diameter in de aanvoer, bv. 13-15 mm inwendig naar het mengstuk en een 8 mm lpg-leiding tussen tank en afsluiter/verdamper.
Let bij de aanschaf van een verdamper op dat deze voldoende capaciteit heeft. Anders wordt het een grote ergernis.

canvas (0), 12 jaar geleden

Ik begrijp wat je bedoelt, mooi gemaakt maar niet voor waar ik het voor wil gebruiken.
Dit is mij op het internet niet duidelijk geworden, hier werd bij een conventioneel systeem dus toevoer met vacuüm geregeld zowel boven als onder de carburateur gemonteerd.
lpg inbouw set bestaat niet meer dan uit een gastank--verdamper--en mengstuk met vacuüm.

Wat jij nu zegt is steek een gaspijpje boven in de carburateur en dat werkt beter als wat ik nu heb?

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zeg niks behalve dat jouw idee niet gaat werken met een conventionele verdamper.
Toevallig zelf jarenlang lpg ingebouwd dus helemaal onervaren ben ik niet.
Die "gaspijp" wat je noemt, noemde men eerder een "speet-in". Was niet meer dan een rechte pijp die zo kort mogelijk boven de smoorklep werd geplaatst. Menige chokeklep van een automatische choke is hierbij gesneuveld. Bij andere carburateurs werd er domweg een gat aan de zijkant ingeboord om daar de pijp te plaatsen. Weer een carburateur naar de gallamiezen.
In ieder geval is deze manier wel afstelbaar middels een afstelregister. ( schroef in de toevoerslang naar mengstuk/pijp ).
Als je het op deze manier wilt gaan doen, zorg dan zeker voor een verdamper met voldoende capaciteit en een aanvoerslang met flinke diameter.
Advies: ga je licht eens opsteken bij andere merken en typen installaties. Met een mixer werkt over het algemeen goed.
Als het later toch blijkt dat het simpele systeem van je toch niet werkt, kost het dubbel geld.

canvas (0), 12 jaar geleden

[quote=canvas]Wat jij nu zegt is steek een gaspijpje boven in de carburateur en dat werkt beter als wat ik nu heb?[/quote]
.
Nou dit was bedoelt voor mijzelf, wat nu te doen en hoe ga ik het pijpje boven de choke klep netjes maken.
En jammer dat ik het mengstuk welk zo mooi gemaakt niet kan gebruiken op deze manier.
Zal op het internet wel wat googlele voor een systeem met mengstuk onder de carburateur.
wat het gaat worden ligt ook een beetje aan hoeveel de verschillende systemen gaan kosten.

Alvast bedankt.

M.Vr.Gr Paul

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Is de carburateur bij jou niet deelbaar ? De gasventurie moet vlak boven de gaskleppen komen. Met pijpjes bovenin de carb. moet je delen uit het luchtfilter zagen . Ik heb wat knoeiwerk gezien. Hoeveel poorten heeft die carburateur? Zet als het kan een foto er van ophet net. Groeten.

canvas (0), 12 jaar geleden

Hier een foto, de carburateur is deelbaar maar of dat geschikt is voor een gasplaat?

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/193...][img]http://img193.imageshack.us/img193/5625/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/220...][img]http://img220.imageshack.us/img220/2199/...[/img][/url]

Waaraan kan ik zien of het een constant vacuüm carburateur is of niet. heb op het internet gevonden dat zoals ik de gasplaat nu heb liggen (Foto 1) alleen mogelijk is bij een SU carburateur.

Gr Paul

canvas (0), 12 jaar geleden

Als ik een sput-in wil gebruiken hoeveel vacuüm moet (kan) ik dan meten zodat het goed werkt met een conventionele verdamper?

Gr Paul

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Het vacuüm is helemaal niet interessant om te meten. Dat regelt zichzelf wel. En anders kun je dat zelf beïnvloeden door de luchtinlaat te knijpen. Maar dat is misschien later van toepassing.
Zoals Punt al schreef: het mooiste is een mengstuk net boven de smoorklep. En zo op de 1e foto te zien kan dat ook. Hoe dunner het mengstuk, hoe makkelijker het is om te monteren.
Ga je met een speet-in vanaf de bovenzijde aan de slag, zal dus de chokeklep er uit moeten of halfdoor. Bedenk dan wel dat je op benzine dan bij een koude motor startproblemen kunt verwachten omdat de chokeklep niet meer z'n werk kan doen.
Een opzet-mengstuk is dan in ieder geval een veel beter alternatief. Hierbij kan de chokeklep gewoon blijven zitten en z'n werk blijven doen. Ook op lpg. Die wordt dan vanzelf door de luchtstroom open getrokken.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Paul; het gras is voor mijn voeten al weg gemaaid. Hiet moet een gasinbouwer een nageoeg passend venturi-plaat voor hebben. Ik vraag me wel af waar jij die vacuumwaarde vandaan haalt ? Ik heb deze nooit gemeten maar die membramen in zo'n verdamper zijn zo groot dat je de beweging moet remmen. Zelfs de stand en de plaats van inbouw van de verdamper is gevoelig. B.v. motorkap dicht laten vallen valt ook de motor uit . Inlaatlucht afschermen anders inhouden of uitvalbij tegenwind bij stoplicht. Dus.........veel succes.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Tja, soms heb je goeie grasmachines........Ha, ha.

canvas (0), 12 jaar geleden

Ik heb de vacuüm gemeten met enkel een slangetje op de slangenpilaar met behulp van vacuüm meter van Festo.
Ben nog altijd op zoek naar een goed tweedehands lpg installatie, als het te lang duurt ga ik op zoek voor een goedkope nieuwe.
In de regio van Eindhoven moet ik kunnen slagen voor onder de 700 euro.

Bedankt voor het meedenken.

M.Vr.Gr Paul

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Vroeger was het zo dat de oppervlakte van het gasmengstuk 0,8 van de venturie/luchtinlaat was indien geplaatst VOOR de luchtinlaat dus tussen luchtfilter en carburateur( in de slang of op de carburateur geklemd), dus dat geldt in dit geval ook. Zorg wel voor een verdamper met voldoende capaciteit. Ze zien er hetzelfde uit maar zijn het niet. In de omgeving van Eindhoven zit natuurlijk ook voldoende kennis in de vorm van fabrikanten en leveranciers (ze moeten je wel willen helpen natuurlijk).Ik hoop dat je er wat aan hebt,
Succes Vutter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.