close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Algemeen: Voor de airco-specialisten onder ons.

Discussie tussen 3 collega's en leveranciers aan de gang ivm de vervanging van een compressor. Bij een BMW5 begaf de compressor het. Circuit gespoeld enz... Compressor na zes maanden opnieuw de geest gegeven. Na 3 maanden opnieuw de geest gegeven.
Blijkt nu dat de discussie gaat over het al niet te weinig opvullen met olie. Volgens de hersteller - en ik geloof hem- kwam er 75 ml olie uit het circuit en heeft hij bij het vullen 75 ml bijgevuld. Neen zegt de leverancier : je moet de opgegeven 145 ml bijvullen.
Nu komen ze onze mening vragen.

De discussie gaat al zo ver dat je op de duur al niet meer weet wat je moet antwoorden, want alle meningen lopen gewoon uiteen. 1 leverancier (wit produkt) houdt het op 145 ml, een andere leverancier (levert o.a. Hella) houdt bij : wat je eruit haalt moet je erbij vullen, niet meer of niet minder.

Iemand nog een mening?

Geplaatst door

jhl (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

War zegt de producent? BMW daarover? In de loop van de tijd is mogelijk dat deel van aanwezige olie gelekt is als gevolg te weinig olie in het systeem.

voyager 0

11 jaar

BMW komt er niet tussen. Er is tweemaal een wit produkt in waarborg op gezet en om de discussie over de waarborg te sluiten is er nu een Hella op geplaatst. De grote (!) discussie gaat erover hoeveel olie je nu wel of niet moet bijvoegen. De eigenaar van de wagen heeft niets extra moeten betalen maar de collega's onder mekaar raken er niet uit. En ja BMW : plaatselijke agent zegt dat je altijd de voorgeschreven hoeveelheid moet bijvoegen.

jhl 0
badge

11 jaar

Volgens mij en zo behandel ik altijd dat soort gevallen. Als je het systeem gespoeld hebt en de condensor en filter/droger heb vervangen altijd de voor geschreven hoeveelheid olie in het systeem doen. Er blijft na het spoelen altijd een heel klein beetje in de verdamper zitten maar dit is te verwaarlozen. De rest van de olie is uit het systeem gespoeld.

John ARS 0
badge

11 jaar

Er kan helemaal geen 75 ml olie uit het systeem gehaald worden, dat zal in de compressor hebben gezeten.
Als er is gespoeld, moet de gehele installatie beschikken over het gehele olie volume.

[quote]een andere leverancier (levert o.a. Hella) houdt bij : wat je eruit haalt moet je erbij vullen, niet meer of niet minder.[/quote]
Dat is alleen van toepassing als een nieuwe compressor wordt gemonteerd en de andere niet is vast gelopen geweest!
Het klopt dus wat John zegt.

In dit geval heeft je hersteller, het systeem gespoeld en de hoeveelheid olie wat in de compressor zat gecontroleerd.
En de nieuwe compressor gevuld met 75 ml olie, helaas een misser.

TheoStek 0
badge

11 jaar

Het is een eindeloze discussie Theo. Volgens een andere bron is de compressor van Hella al gevuld met de benodigde olie. Volgens de andere bron niet. Ik denk dat het daar om draait. Er zijn namelijk al twee compressors in waarborg vervangen en iemand gaat dat moeten betalen volgens eigenaar, wat ik ook begrijp.

jhl 0
badge

11 jaar

Bij ford schrijven ze bijv voor, Olie aftappen en de voorgeschreven hoeveelheid toevoegen.
Dan speel je op save.

siegersma31 0
badge

11 jaar

inderdaad

jhl 0
badge

11 jaar

Mijn vraag was eigenlijk hoe veel olie de fabrikant voorschrijft.Bij herstel, maar ook bij het plaatsen van een nieuwe systeem?Is daar duidelijkheid over?

voyager 0

11 jaar

wat voor auto is het precies? motor code enz.

siegersma31 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.