Heren,
Zoals de APK keurmeesters weten is sinds gisteren het e.e.a. gewijzigd op apk gebied.
auto's gebouwd na 31-12-2005 moeten voor apk via het EOBD uitgelezen worden.
nu staat er in de Aanvullende eisen het volgende
*permanent aanvullende eisen Pagina 15 Artikel 45D
[quote]Artikel 45d
1. Indien wordt voldaan aan artikel 45b en 45c hoeft de meting als bedoeld in de artikelen 39 tot en met 43
dan wel de meting als bedoeld in de artikelen 44 en 45 van deze bijlage niet te worden uitgevoerd.
2. In afwijking van het eerste lid wordt de meting als bedoeld in de artikelen 39 tot en met 43 dan wel de
meting als bedoeld in de artikelen 44 en 45 van deze bijlage uitgevoerd, indien het uitleesapparaat
foutcodes beginnend met de letter P weergeeft die niet op de lijst met emissiegerelateerde foutcodes zijn
vermeld of aangeeft dat de readiness-test niet is afgerond.
Lijst met emissiegerelateerde foutcodes.
Voertuigen met verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking, welke gevoed wordt door benzine:
Voertuigen met verbrandingsmotor met compressie-ontsteking:
P01xx P01xx
P02xx P02xx
P03xx P03xx
P04xx P04xx
P0650 P06xx
P0Axx P0Axx
xx = De xx in de code geven alfanumerieke variabelen weer.[/quote]
Nu komt de vraag.
waarom is bij een benzine motor enkel P0650 afkeur terwijl er bij een diesel alle P06** codes afkeur zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit zou ik ook graag willen weten. De vraag is natuurlijk wat zijn al die P06xx codes? Op AMT is een lijst te vinden waar alle Poxxx codes in staan. En als je daar naar kijkt staan er naast specifieke diesel dingen zoals gloeispiralen, ook codes m.b.t. bijvoorbeeld stuurbekrachtiging, airco, immobilizer en snelheidsmeter. Ik ga dit navragen bij een volgende steekproef, ben wel benieuwd nl.
http://amtgarageforum.nl/public/topics/5...
lijkt vooral op fouten van het stuurapparaat zelf
Vooral, maar niet uitsluitend. En dat verklaart ook (zo op het eerste gezicht) niet waarom wel bij diesel en niet bij benzine? Het is best mogelijk dat dit slordig uitgevoerde regelgeving is, omdat er enkele diesel gerelateerde codes tussen staan. Of dat de lijst die ik vond niet juist is. Of omdat er een andere (voor apk keurmeesters onbekende) reden is. Kortom een interessante vraag.
Zegen of een misbaksel? Ik hou het op misbaksel.
Auto's waar niets aan mankeert moet je afkeuren en auto's waar duidelijk aan geklooit is kun je goedkeuren.
En een benzinemotor met een defecte ecu is geen afkeur?
Overigens, de amt lijst is alweer verouderd. Dat is de stand van 2002.
Sites die wel alle codes hebben staan hier vermeld: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
ik vraag me ook echt af of degene die zulke regelgeving bedenken enig feedback uit de praktijk krijgen. Harstikke interessant zo'n uitleeskastje natuurkijk hoor. maar hoe zit het met certificaten van zo'n ding? wat als je met originele apparatuur geen p-codes duidelijk krijgt, maar zoals bv bij renault df codes. je moet dan zo'n pruts kastje kopen om p codes zichtbaar te krijgen. Roetmeting bij vol gas is al vrij absurt, maar dit stapje is er in mijn ogen ook weer geen in de juiste richting....
Tim, ik zou zeker NIET met originele apparatuur gaan uitlezen. Dat is in ieder geval niet de bedoeling.
Het gaat je ook een hoop problemen opleveren bij een steekproef.
Los van alle (apk-technische) bezwaren krijg je vaak met de originele apparatuur nog meer fouten te zien dan met EOBD.
Dat is slecht voor de klant, want dat kan dan afkeur betekenen, terwijl dat niet hoeft.
Enne, met dit uitlezen hoef je geen vol gas roet test meer te doen. Heerlijk toch?
Ook de tuning busines wrijft zich in de handen. De katalysatoren kunnen weer zonder een enkel bezwaar verwijderd worden.
ja, dat bedoel ik. je zou ook een valse obd kop kunnen maken die in een bepaald protocol staat. alles goed!! wedden dat dit zo in de handel is! het is weer een verzinsel hoor. maar goed, we doen er maar netjes aan mee he.
@oldford.
als er een andere foutcode dan :
P01xx P01xx
P02xx P02xx
P03xx P03xx
P04xx P04xx
P0650 P06xx
P0Axx P0Axx
in de PCM staat moet je als nog een 4 gas test of roetmeting uitvoeren ...
Klopt, maar foutcodes kun je uitschakelen.
Er zijn zelfs programma's te koop die het voor je doen.
ik heb al wagens gehad na 2006 die het eobd protocol niet ondersteunen,na bellen met rdw gewoon goedkeuren! (ik denk ook al wat te gaan maken zodat ik met me niet geijkte meter een melding krijg dat me eobdprotocol niet ondersteund wordt!)Hoe te handelen als de readenestest niet voltooid is? Klant later terug laten komen en dan afmelden?ik ben er een beetje klaar mee met het hele eobd gebeuren.iedere wagen heeft tegenwoordig een millamp,waarom niet het eobdgeneuzel alleen als de millamp brandt?oftewel ikben dat gezeur van de rdw een beetje zat.
@Alfons
zie deze PDF
http://www.apkexperts.nl/wp-content/uplo...
Vandaag weer een slechte ervaring gehad met de steekproefcontroleur van het rdw,controleur a keurt een wagen af ivm scheurtje in stuurhuishoes,ik er een nieuwe stuurhuishoes opzetten en wagen weer afmelden,weer een steekproef op dezelfde wagen en steekproefcontroleur b komt,die keurt de rechtergordel af, ik weer 3 strafpunten erbij.ik zeg tegen controleur b dat hij even met controleur a moet gaan praten.En dan vindt hij dat ik brutaal ben.Dus mijn rdwpet heb ik vandaag diep over mijn oren heengetrokken en vandaar dat ik er een beetje klaar mee ben!
dus als ik het goed begrijp is de wagen weer helemaal opnieuw gekeurd? dan vertrouwen ze mekaar dus niet, ook al eens zo iets bij de hand gehad maar de 2 steekproef controleur keek enkel of het afgekeurde gerep was.
@jan en @alfons
dat is inderdaad wel vreemd, normaal wordt enkel het afgekeurde onderdeel gekeurd.
moet je gewoon ff je bedrijvencontroleur opbellen. normaal keuren ze alleen het afgekeurde deel. of is dit per april weer veranderd???
[quote=Renaultmonteurtje]normaal wordt enkel het afgekeurde onderdeel gekeurd.[/quote]
Dat doen ze normaal wel maar volgens de regels moet inderdaad de hele auto opnieuw gekeurd worden.
Beide gevallen al meegemaakt in de praktijk.
Maar nu ik het nog eens goed lees:
jij meld als goed af, niet als afkeur toch?
bij goedkeur met een steekproef is het normaal dat ze heel de auto opnieuw keuren.
dat de eerste steekproefcontroleur de gordel over het hoofd zag bewijst alleen maar dat hij ook gewoon een mens is. dan heb je toch geen slechte ervaring?? of begrijp ik hem nu toch niet goed??
tim ik vindt gewoon raar dat IK strafpunten krijg(3zelfs)omdat een uur tevoren zijn collega een gordel niet ziet,ik vindt zoiets niet te verhapstukken,ik zou er veel minder moeite mee hebben als de 1ste steekproefcontroleur de gordel en de stuurhuishoes gezien had.Ik ben met dit geneuzel bijna 3 uur tijd kwijt en een wagen die niet afgemeld is.het mooie was nog dat ik op de wagen erop weer een steekproef kreeg dus dat was 3 afmeldingen,3steekproeven.weet je hoe groot die kans is?daarop maar weer naar de rdw gebeld of er soms iets aan de hand is,en of ik in de penaltyklasse zit,nou dat was niet het geval.of een computer bepaalt waar de steekproef valt geloof ik allang niet meer.en natuurlijk, het zijn ook mensen maar de gang van zaken bevalt me gewoon niet.Weet je trouwens waar de reparatiepunten tegenwoordig op de lijst staat?Ik kan ze slecht vinden!
bij de nieuwe regelgeving heb je als het goed is ook weer een lijst gekregen met de codes voor het afmelden
tja, dat heb ik ook weleens gehad, 3 op een dag. das kut. vreet veel te veel tijd. maarrrrr, je moet het niet een ander kwalijk nemen, dat is niet eerlijk. Ik heb ook bij tijd en wijlen een afkeur, omdat je iets over het hoofd ziet, maar dat zie IK dan over het hoofd en die steekproever niet. en bij ons is het zo dat als ik het goed doe en ze komen een keer langs en ze zien een minuscuul schuurtje in een stuurhoes dat ik de gelegenheid krijg om het af te kitten. als ik elke keer wel iets over het hoofd zie dan blijven ze ook schrijven tot dat alles weer goed gaat. zo is dat systeem ook verzonnen he. Ik heb er ook niet zo'n moeite mee als ik een afkeur heb, dat kan nu eenmaal gebeuren, vooral als je veel keurt en het dan ook nogeens druk hebt.
en zoals renault monteurtje al zei heb je pas een hele dikke enveloppe gehad met aanvulling van je boek, daar zat een roze vel bij met de nieuwe reparatie punten.
nou hopelijk ben je je apk ellende gauw vergeten, snel op naar de nul! moet je een sport van gaan maken joh, dan komt alles wel goed. geef die mannen gewoon koffie en een paasei als ze komen en hou het gezellig. tis tenslotte werk voor ons allemaal.
Hey die tim,ik heb net examen gedaan,we staan weer op 0!het verschil in steekproefcontroleurs is nogal groot in regio leiden de 1 ligt me beter als de ander,we hebben er wel eens 1tje gehad die om de hoek ging staan wachten en precies na 119 minuten bij ons binnen stapt en dan zegt:zooo,ik ben precies op tijd!!Gek dat ik dan even grrrrr doe??
met 119 minuten stuurde ik hem direct naar buiten,met 89 minuten natuurlijk niet.
wachttijd steekproef is 90 minuten !!
dan had ik hem ook verteld dat hij een eikel is. je bent de baas in je eigen tent!!! gelijk je bedrijvencontroleur bellen en met z'n drieen rond de tafel. kijken of ie dan nog zo flink is. op examen en cursus hoor ik ook weleens zulke verhalen. hier in de regio west brabant zijn het allemaal wel toffe lui. goed is goed fout is fout. als ik een hele domme fout heb zoals gebroken veer of kapotte ashoes (dit mag je eigenlijk niet missen als je goed kijkt) vragen ze me gewoon of ik soep in m'n ogen had. of ze maken me uit voor slordig. maar daarna nog wel ff een koffie en een babbeltje na. moet wel leuk blijven hoor.
maar om op eobd terug te komen:
is er al een site waar je makkelijk de plaats van diagnose aansluitingen kunt vinden??
dat ik weet na 2005 30cm rond het stuur.en verder mag je zoeken.maar mischien weet iemand anders nog wat hierover??
Voor stekker locaties:
Met google zoeken op: site:autodiagnos.com socket location
Uiteraard hebben ze niet alles en er kunnen fouten inzitten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar