EOBD, JOBD en OBD2
Wat is EOBD
Kan ik mijn auto uitlezen met EOBD
De foutcodes
Tips
Links
Wat is EOBD
EOBD is een emissie-standaard die geldt voor in Europa verkochte auto's.
JOBD is een emissie-standaard die geldt voor in Japan verkochte auto's.
OBD2 is een emissie-standaard die geldt voor in Amerika verkochte auto's.
Deze standaarden worden gezamenlijk door de diverse overheden ontwikkeld en zijn grotendeels gelijk. Ze bevatten naast de uitlaatgas normen een groot aantal bepalingen die voor fabrikanten gelden. Deze omschrijven wat er gecontroleerd moet worden, hoe dat gedaan moet worden en wat de toegestane afwijkingen zijn voordat er een foutcode wordt gegenereerd.
Daarnaast zijn er specificaties hoe de diagnose-stekker eruit moet zien en hoe er met een algemene scanner dient te worden gecommuniceerd. Met dit laatste worden wij in de garage geconfronteerd.
Het communicatie-deel specificeert alleen hoe er met zogenaamde uitlaatgas relevante modules moet worden gecommuniceerd. Uitlaatgas relevante modules zijn op dit moment alleen de motor- en versnellingsbak-modules. Al het andere valt buiten de standaard en is niet vereist.
Derhalve kunnen bijvoorbeeld Abs-systemen of Airbags of Airco's NIET met een algemene scanner worden uitgelezen. In de 1e plaats omdat deze modules de algemene communicatie niet ondersteunen en in de 2e plaats omdat ze veelal aangesloten zijn op een andere pen van de diagnose-stekker dan diegene die vereist is voor communicatie met de motor.
De communicatie tussen auto en scanner is vastgelegd in Iso 15031 en Sae J1979. Deze standaarden zijn voor 99,9% gelijk aan elkaar. Voor auto's gebouwd tot en met 2007 zijn er 5 verschillende communicatie protocollen mogelijk. Vanaf 1 januari 2008 is er 1 communicatie protocol voorgeschreven namelijk Can (Iso 15765).
De protocollen zijn:
ISO 9141-2
KWP2000
PWM
VPW
CAN
De genoemde documenten schrijven ook de zogenaamde modes voor. Dit zijn:
$01 Live data
$02 Freeze Frame
$03 Lees Foutcodes
$04 Clear Data en wis foutcodes
$05 - Testresultaten O2-sensors (Niet voor Can-protocol)
$06 Testresultaten niet continue gecontroleerde systemen
$07 Lees zogenaamde Pending foutcodes
$08 Activeren van onderdelen
$09 - Voertuig- en software- identificatie
$0A Lees zogenaamde Permanente foutcodes (Allen voor Can-protocol)
De laatste mode is nieuw in 2007 en is alleen voor auto's met Can-protocol. Het can-protocol is dan weer verplicht vanaf 2008, dus alle nieuwe auto's kunnen deze mode hebben.
Permanente foutcodes zijn foutcodes die NIET gewist kunnen worden met een scanner. Deze foutcodes worden alleen en uitsluitend door de ecu zelf verwijderd nadat de storing is gerepareerd. Uiteraard brandt het Mil-lampje zolang er Permanente foutcodes zijn.
Kan ik mijn auto uitlezen met EOBD
De Europese Unie heeft er voor gekozen om de invoering van EOBD geleidelijk te laten verlopen.
De eerste benzine-motoren moesten op 1 januari 2000 aan de standaard voldoen.
De laatste diesel-motoren pas op 1 januari 2007.
De meeste benzinemotoren zullen vanaf 1 januari 2001 uit te lezen zijn, de meeste diesels vanaf 1 januari 2004. Er zijn echter een aantal uitzonderingen, zoals bestelwagens die pas later aan de standaard hoeven te voldoen.
Een groot aantal Europese fabrikanten heeft gewacht tot het laatste moment met het voldoen aan de EOBD-standaard, dus zijn er niet veel benzine-auto's van voor 2000 die met EOBD uitgelezen kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de diesels, voor 2003 zijn er maar weinig die uitgelezen kunnen worden. De aanwezigheid van de voorgeschreven 16-polige diagnose-stekker garandeert niet dat de communicatie ook ondersteund wordt.
Alles wat er verder aan documentatie te vinden is die 1996 als startdatum noemt slaat op de Amerikaanse OBD2 standaard. Helaas geldt die alleen voor in Amerika en Canada verkochte auto's en niet voor Europa.
Hieronder staat de tekst uit de betrokken EU documenten.
N.B. Het artikel over LPG en Aardgas geldt voor voertuigen die af-fabriek op die brandstof rijden of kunnen rijden (Bi-Fuel types) en niet voor achteraf ingebouwde gas-installaties.
N.B.2: Categorie M1 zijn personenauto's. Categorie N1 zijn bestelauto's onder de 3500kg.
N1 klasse I = leeg gewicht < 1205kg, klasse II = leeg gewicht 1205 1660kg, klasse III = leeg gewicht > 1660kg
8.1.1 Benzinemotoren
Met ingang van 1 januari 2000 voor nieuwe typen en 1 januari 2001 voor alle typen moeten voertuigen van categorie M1 - met uitzondering van voertuigen met een maximum massa van meer dan 2500 kg - en voertuigen van categorie N1, klasse I, zijn voorzien van een diagnostisch boordsysteem ('on-board diagnostics' - OBD-systeem) voor emissie beperking, overeenkomstig bijlage XI.
Met ingang van 1 januari 2001 voor nieuwe typen en 1 januari 2002 voor alle typen moeten voertuigen van categorie N1, klassen II en III, en voertuigen van categorie M1 met een maximum massa van meer dan 2500 kg zijn voorzien van een OBD-systeem voor emissie beperking, overeenkomstig bijlage XI.
8.1.2 Voertuigen op LPG en aardgas
Met ingang van 1 januari 2003 voor nieuwe typen en 1 januari 2006 voor alle typen moeten voertuigen van categorie M1 - met uitzondering van voertuigen met een maximum massa van meer dan 2500 kg - en voertuigen van categorie N1, klasse I, die permanent of tijdelijk op LPG of aardgas lopen, zijn voorzien van een OBD-systeem voor emissie beperking, overeenkomstig bijlage XI.
Met ingang van 1 januari 2006 voor nieuwe typen en 1 januari 2007 voor alle typen moeten voertuigen van categorie N1, klassen II en III, en voertuigen van categorie M1 met een maximum massa van meer dan 2500 kg, die permanent of tijdelijk op LPG of aardgas lopen, zijn voorzien van een OBD-systeem voor emissie beperking, overeenkomstig bijlage XI.".
8.2. Voertuigen met een motor met compressie ontsteking
Voertuigen van categorie M1, met uitzondering van voertuigen die bestemd zijn voor het vervoer van meer dan zes personen, bestuurder inbegrepen, en voertuigen met een maximum massa van meer dan 2500 kg,
moeten vanaf 1 januari 2003 voor nieuwe typen en vanaf 1 januari 2004 voor alle typen van een OBD-systeem voor emissie beperking zijn voorzien overeenkomstig bijlage XI.
8.3. Voertuigen met een motor met compressie ontsteking die niet onder punt 8.2 vallen
Met ingang van 1 januari 2005 voor nieuwe typen en 1 januari 2006 voor alle typen moeten voertuigen van categorie M1 die niet onder punt 8.2 vallen - met uitzondering van voertuigen van categorie M1 met een motor met compressie ontsteking en met een maximum massa van meer dan 2500 kg - en voertuigen van categorie N1, klasse I, met een motor met compressie ontsteking van een OBD-systeem voor emissie beperking zijn voorzien overeenkomstig bijlage XI.
Met ingang van 1 januari 2006 voor nieuwe typen en 1 januari 2007 voor alle typen moeten voertuigen van categorie N1, klassen II en III, met een motor met compressie ontsteking en voertuigen van categorie M1 met een motor met compressie ontsteking en met een maximum massa van meer dan 2500 kg van een OBD-systeem voor emissie beperking zijn voorzien overeenkomstig bijlage XI.
De foutcodes
Sinds de invoering van EOBD in 2000 is het aantal voorgeschreven foutcodes sterk gegroeid
Waren er in 2000 nog ongeveer 600, nu zijn dat er ruim 3900. De eerste specificatie van Iso 15031 voor foutcodes was gelijk aan Sae J2012 uit 1996.
De uitbreiding van het aantal codes komt door nieuwe technieken, b.v. Nox-sensor bij Volkswagen, Diesel Roetfilters en wat daarbij hoort, uitbreiding van de mogelijkheden zoals codes voor 7 versnellingen nu tegen 5 in 2000. Ook zijn er een behoorlijk aantal codes voor Netwerk-fouten (Can en Van bussen) die in 2000 nog niet bestonden.
De voorgeschreven foutcodes beginnen met P0, P2, P34, U0 of U3. Foutcodes die beginnen met P1, U1 of U2 zijn fabrikant specifiek en kunnen per merk (en zelfs model) verschillen.
Een ander belangrijk verschil tussen 2000 en nu is de cijfers/letters waar de codes uit bestaan. In 2000 waren het alleen de cijfers 0 tot 9, tegenwoordig worden ook de letters A, B, C, D, E, en F gebruikt. Dat levert bijvoorbeeld de volgende geldige codes op: P000C, P0AFF, U300A.
De lijst is veel te groot om hier op te nemen, maar er zijn websites die alle (of bijna alle) foutcodes uit de 2007 uitgave van de specificatie kennen. Ook kunnen hier een groot aantal fabrikant specifieke codes gevonden worden.
De sites zijn:
http://www.dtcsearch.com
http://www.aboutautomobile.com/DTC
http://www.eobd2.eu/DTCL.asp
Tips
Met ingang van maart 2007 zijn er voor diesel-motoren een paar beschrijvingen van live-data veranderd. In het bijzonder is de specificatie van de zogenaamde Readiness Tests veranderd.
Met ingang van 1 januari 2008 is er voor de communicatie nog slechts 1 protocol toegestaan namelijk het Can-protocol (Iso 15765). Indien er nu een EOBD-lezer wordt aangeschaft dient deze dit Can-protocol te ondersteunen, anders is het apparaat binnen 2 jaar verouderd en niet meer te gebruiken.
Met bovenstaande in gedachte is het verstandig om bij aankoop van een tester eerst te informeren of deze de 2007 standaard van Iso 15031 en Iso 15765 volledig ondersteund, anders zit je met een apparaat dat ofwel verouderd is, dan wel (deels) niet te gebruiken.
Ik noem hier met opzet de Iso standaard en niet de Sae standaard omdat EOBD voor Can twee snelheden toestaat (Iso standaard), terwijl er bij OBD2 slechts 1 snelheid is (Sae standaard).
De snelheden voor EOBD zijn 250.000 baud en 500.000 baud, voor OBD2 is slechts 500.000 baud toegestaan. De aan te kopen tester moet ze wel beide ondersteunen, omdat anders een aantal auto's hier niet zal communiceren.
Erg belangrijk gaat ook de nieuwe mode $0A worden. Op dit moment zijn er nog niet veel programma's en/of scanners die deze nieuwe mode hebben.
Alhoewel VCDS (of Vag-com zoals het vroeger werd genoemd) niet alle communicatie-protocollen ondersteund (geen VPW en PWM) is dat vanaf 2008 niet zo'n probleem omdat dan alleen nog maar het Can-protocol gebruikt mag worden en VCDS ondersteund dat wel. Als je toch wel eens wat doet met Volkswagen, Audi, Seat of Skoda is dit een goede keus, daar ook EOBD/OBD2 wordt ondersteund.
Links naar scanners die de 2007 specificatie van Iso 15031 ondersteunen:
Silver scantool (Dearborn group)
http://www.scan-tool.de/index.html
VCDS (of Vag-COM) (Geen SAE J1850-VPW, SAE J1850-PWM, geen mode $08)
http:www.ross-tech.com
Links
Hieronder worden een aantal links genoemd die informatie kunnen verschaffen over EOBD en de standaarden. Helaas lopen de meeste web-sites nogal achter de feiten aan en kun je er op zijn best informatie over de 2002 specificatie van OBD2 en EOBD vinden.
De 2007 uitvoering van de betreffende specificaties kan besteld worden bij de volgende 2 organisaties:
http://www.iso.org/iso/home.htm
http://www.sae.org/servlets/index
De verschillen in SAE J1979 tussen 2002 en 2007:
http://engineers.ihs.com/document/abstra...
Wikipedia heeft wel informatie maar alleen in het Engels en loopt behoorlijk achter.
http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II#OBD-...
Documenten van de Europese Unie kunnen hier gevonden worden. Helaas worden de documenten niet aangepast en volledig opgenomen, maar alleen de wijzigingen. Dit maakt het lezen erg lastig omdat steeds gezocht moet worden in nieuwere documenten of iets niet nogmaals gewijzigd is.
Van belang zijn de volgende documenten:
70/220/EC Dit is het originele document (uit 1970) met betrekking tot uitlaatgas normen.
98/69/EC
1999/102/EC
2001/01/EC
2001/09/EC
http://eur-lex.europa.eu/RECH_menu.do
Beknopte uitleg van EOBD en de toekomst daarvan:
http://www.autokompas.nl/archief/2008/03...
In onderstaande link een aantal foutcodelijsten:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In onderstaande link een aantal foutcodelijsten:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Toegevoegd:
http://engine-codes.com/
Deze informatie over foutcodes en OBD kan handig zijn, dus nog weer eventjes onder de aandacht. (Aanvullingen zijn altijd welkom).
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar