Gisteren vond ik in een van mijn rommelkastjes , een nog nieuwe Dwell - tacho -contactpunt meter ,
het toestel is nog nieuw maar er zit geen gebruiksaanwijzing bij , het toestel vermeld " 8 cilinders / 6 cilinders ,
voor 4 cilinders X2 , dus ?????? voor 2 cilinders X4 ???
en hoe en waar sluit ik het toestel aan , het is voorzien van twee klemmen ,
Mvg
Wally
[url=http://postimg.org/image/h1wnzmmpt/][img]http://s8.postimg.org/h1wnzmmpt/BILD0072...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze meter is eigenlijk alleen geschikt voor oudere auto's met een bobine en een verdeler met contactpunten. Een aansluiting komt op op de bobineaansluiting waarop de draad zit die naar de verdeler gaat. De andere aansluiting op massa. Voor een 4 cilinder de aanwijzing met 2 vermenigvuldigen.
vr.gr. Theo
De contacthoek kon je in een autodata tabel opzoeken per merk/type auto. Als je dan de contactpunten juist had afgesteld moesten de uitlezing op de meter overeen komen met de tabel. Vaak stond er 4 of 6 cilinder op. Voor een 8 cilinder gebruikte je dan de 4 cil uitlezing :2. Je stelde de contactpunten met een voeler maat en controleerde dan de contacthoek met de meter. Veel invloed had ook de juiste afstelling van de voorontsteking die je met de flitslamp afstelde. De foutmarge daar zag je ook weer voor de helft terug bij de contacthoekmeting. Vergane glorie tenzij je nog aan wagens van pakweg voor 1980 werkt ;)
ja idd , ik werk aan autotjes van voor 1965
10 jaar
wat vroeger een luxe was als je deze meter had ,bij sommige auto's kon je namenlijk de contacthoek tijdens het lopen afstellen,dus dat was me wat,geweldig was dit.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar