beste forumleden,
Overweeg zelf ( ben best wel handig al zeg ik het zelf ) de wiellagers van onze Combi Camp Easy te vervangen.
Kan iemand aangeven of dit enigzins te doen is. Het betreft 10 inch wielen, ongeremd.
alvast bedankt
groet
Ton
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eerst kijken of je aan nieuwe wiellagers kunt komen. Dit is afhankelijk van wat voor merk/type as je eronder hebt zitten. Dan gewoon kijken wat je in handen krijgt, afhankelijk daarvan is de reparatieprocedure.
Groeten Marcel
Bij de meeste caravans en aanhangwagens is het heel simpel.
De bandenmaat is niet belangrijk voor het verwisselen van de lagers. Geremd of niet is ook onbelangrijk.
Het gaat om de naaf. Die zijn bij heel veel assen dezelfde. 4 of 5 gaten is ook niet belangrijk.
Heel veel fabrikanten gebruiken precies dezelfde lagers.
Het voorste lager valt al uit elkaar als je de grote kroonmoer losgedraaid hebt. De buitenring van dit lager zit in de naaf geperst. Deze kun je met een drevel naar buiten tikken. De nieuwe buitenring kun je erin slaan met het oude binnenlager. Rustig aan. Of een dop uit je doppenset. Let wel op dat deze net iets kleiner moet zijn, anders gaat deze vastzitten in de naaf. Ook weer niet te klein, dan beschadig je de konische kant van de ring. Dit kun je ook met een hele grote bankschroef doen, of een pers. Maar die heeft bijna niemand.
Soms moet je een poelietrekker gebruiken om de achterste ring van het binnenlager te verwijderen. Soms kun je deze er zo van achteren af tikken. Kijk uit, soms zit er een kunststof vetkering. Deze hoeft niet altijd vervangen te worden, maar is wel aan te raden. Kijk even of er vet tussen de kering en de as is weggelopen. In dat geval vernieuwen. Zo niet, kun je hem goed schoonmaken en weer gebruiken. Monteren net als het andere lager.
Het beste is de lagers eerst te demonteren en dan pas nieuwe te kopen. Als je namelijk de nummers van de lagers weet, kun je even rondbellen/kijken voor betaalbaren nieuwe.
De prijsverschillen per lager kunnen oplopen tot 10,-.
Belangrijk! Koop ALTIJD nieuwe splitpennen. Je zult de eerste niet zijn die een kwartje wilde besparen en uiteindelijk met het hele spul in de vangrail hing omdat hij een wiel verloor.
Afstellen: Kroonmoer rustig aan draaien terwijl je de naaf ronddraait. Dit gaat makkelijker als je het wiel monteerd. Net zolang aandraaien tot het wiel bijna niet meer wil draaien. Dan de kroonmoer staukje bij beetje terugdraaien tot het wiel soepel draait. Kijk naar de kroonmoer of het gaatje in de as voor een opening staat. Zo niet, een klein stukje LOSSER draaien tot de splitpen er in past. De splitpen zodanig monteren dat het lagerkapje er zonder problemen langsdraait. Anders verlies je het lagerkapje al na een paar kilometer.
Sucses.
15 jaar
wel bezuinigen op een keerring van 20 cent, en niet op een splitpen van 10 cent.HMMMMMMMM
Ook de procedure van afstellen kan wat nuance gebruiken, evenals het gebruik van een DOP ???? om de nieuwe loopring in te tikken is in mijn ogen niet de juiste.
Laten we eerst eens afwachten WAT voor type as eronderzit. Voor hetzelfde geld moet er een complete NAAF gewisseld worden ( oa opel en BPW typen)
Groeten Marcel
[quote=Noobaddie iz purvekd]De nieuwe buitenring kun je erin slaan met het oude binnenlager.[/quote]
En dan meteen er achter aan de buitenring weer vervangen,omdat je met het binnenstuk van het oude lager deze buitenring beschadigd.
Beter is om die binnenring,mocht het een conisch lager zijn,deze bij de lagerboer even er in te laten zetten,deze hebben daar speciale slagbussen voor van oa SKF en dan wordt er niets beschadigd.
15 jaar
[quote=hellbat]wel bezuinigen op een keerring van 20 cent, en niet op een splitpen van 10 cent.HMMMMMMMM
Ook de procedure van afstellen kan wat nuance gebruiken, evenals het gebruik van een DOP ???? om de nieuwe loopring in te tikken is in mijn ogen niet de juiste.
Laten we eerst eens afwachten WAT voor type as eronderzit. Voor hetzelfde geld moet er een complete NAAF gewisseld worden ( oa opel en BPW typen)
Groeten Marcel[/quote]
Een dop van je doppenset.
Doen ze in een heleboel garages ook.
Ik heb zelf een caravan met een BPW as. Deze had dezelfde lagers als mijn bagagewagentje met SKF as. Dus gewoon verwisselbaar. Volgens mijn leverancier, een van de grootste lagerspecialisten in Noord-Holland was mijn lager zo'n beetje gebruikt voor alle caravans en aanhangers. Het zijn conische lagers.
Het is, zoals boven staat, beter om de keerringen ook te vernieuwen. Zijn soms duurder dan het lager. Het gekke was bij mijn bagagewagen dat deze niet meer leverbaar waren. Die heb ik dus opnieuw gebruikt.
De BPW as had geen keerringen maar een paar metalen ringen die in elkaar grepen en door eigen beweging het vet naar binnen hield/werkte.
Natuurlijk kun je de buitenring bij de lagerboer laten monteren. Naaf even meenemen en klaar. Die hebben vaak ook een handig apparaatje om het vet erin te persen.
Maar hoe doe je dat met het binnenlager?
Haal je de as er even onderuit of zo?
Als je de oude lager eroverheen legt, en je tikt deze rustig met een buis recht op de naaf, gebeurt er niks.Het lager gaat er toch niet echt zwaar op, als het goed is. Als je echt hard moet slaan, dan klopt er iets niet.
Ikzelf heb een buis met ongeveer de diameter van de naaf overlangs doormidden gezaagd en deze rond een dikke bout gelast. De ronding van de buis op het lager gezet en op de kop van de bout rustig naar achter getikt. Kon ik precies blijven zien wat er gebeurde. Wel steeds rond de as blijven draaien. En omdat het een opengewerkte buis is kan ik hem aanpassen aan elke as.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar