Na het vervangen van de buitenspiegels zónder verwarming door exemplaren mét verwarming heb ik afgelopen week het CanBus-systeem laten instellen. (spiegelverwarming en trekhaak " aanwezig").
Trerkhaak-aansluiting werkt prima, en ook de linker buitenspiegel.
De rechter echter wordt niet warm, doet het dus niet.
Ik heb 2 spiegelglazen geprobeerd, de ene 5 ohm, de andere 12 ohm. Werken geen van beide.
Zonder spiegel staat er 12V op de aansluitdraden, mét aangesloten spiegel zakt de spanning in tot ong 0 Volt.
Ook kan ik niet zien waar/hoe de spiegels gezekerd zijn...
Waar kan dat aan liggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lagen de draden er dan al of heb je de complete spiegelunit's vervangen?
Je hebt dus ergens een slecht contact of bedrading want als er stroom moet gaan lopen (dus met aangesloten spiegel) dan wordt de weerstand te hoog door die slechte verbinding waardoor de spanning wegvalt, met spiegel los loopt er geen stroom dus meet je gewoon 12 volt.
Nu moet je gaan meten OVER de draden met aangesloten spiegel (belangrijk), dus ene meetpen van voltmeter op plusdraad van spiegel en andere meetpen op de andere zeide van diezelfde draad, zal waarschijnlijk op het ruitmotortje zijn.
Je mag hier geen spanning meten dus 0 Volt, meet je 3-4-5-8-10 volt dan heb je in die draad een slechte verbinding.
Meet je wel 0 volt dan hetzelfde doen met de andere draad van de spiegel.
p.s. let wel op dat je snel meet want je achterruitverwarming staat dan ook aan en als die genoeg verwarmt is dan gooit hij de stroom eraf en dus ook van de spiegels dus dan meet je helemaal niks meer, even wachten totdat achterruit is afgekoeld en je kan weer verder meten.
De draden lagen al voorbereid in de spiegelkap, kompleet met passende stekertjes.
Ik hoefde alleen maar de spiegelglazen te vervangen.
Ik snap je verhaal Ricky, dit is ook mijn manier van werken...
Echter het hele CanBus-systeem is mij onbekend, ik verwacht dat hier een andere logica geldt.
(Als voorbeeld: wanneer je de trekhaakbedrading gewoon aan de achterlichtbedrading knoopt dan zal bij aangekoppelde aanhanger
de verlichting worden uitgeschakeld omdat er ineens de dubbele hoeveelheid lampen moeten gaan branden. Dit hogere stroomverbruik
wordt dus herkend door de CanBus (?) en reageert daarop door "uit te schakelen"... Zoiets speelt nu misschien ook met de rechter spiegel?)
Volgens jou wordt de spiegelverwarming gevoed door de ruitmotoren? Dan is de spiegelvoeding dus maar een kort draadje.
Maar weet je dit zeker of is het een soort algemene gedachte?
Je merkt het al, Ik heb nogal last ven een "pas op, let op, kijk uit"-gevoel. CanBus is voor mij iets nieuws...
12 jaar
Je hebt de spiegels met verwarming alszijnde "aanwezig" in laten stellen zeg je dus eigenlijk zou je nu de storing moeten hebben: spielverwarming rechts onderbreking of iets dergelijks omdat deze is aangemeld in het systeem maar hij werkt niet dus ziet de computer dat en dan storing als gevolg.
Can-bus is alleen maar communicatie (zeg maar soort berichtjes) tussen aanwezige regelapparaten, dus als je regelapparaat van een deur codeerd alszijne met spiegelverwarming dan wordt het signaal van de spiegelschakelaar (is op dat moment nog een spanningswaarde) doorgegeven aan meestal een hoofdregalapparaat (bij vw e.d. is dat het bordnet), het bordnet ziet die spanningswaarde van de schakelaar, want in de spiegelschakelaar zitten verschillende weerstandjes voor de standen links/rechts/boven/onder met verschillende waardes en dus ook verschillende spanningen tijdens die standen bedienen die aankomen in dat bordnet. Vervolgens zet dat bordnet die spanningen om in een soort van berichtjes (zeg maar sms om heel simpel te zeggen) en dat vangt het deur regelapparaat weer op die vervolgens de spiegel aanstuurt omdat dat in dat smsje staat. Dit scheelt een berg draden omdat die berichten over 2 draden gaan. Dus de verbinding van deurregelapparaat naar je spiegel is geen can-bus meer (mits je een regelapparaat in je spiegel hebt zitten).
Als je er een originele spiegel in hebt zitten dan geld dit niet zoals je als voorbeeld de trekhaakverlichting noemde.
Bij vw en dus 9 van de 10x ook audi gaan de draden van spiegel naar ruitmotor maar als je zeker wilt weten dan bied een schema uitkomst.
Ik zal je verhaaltje nog een aantal keren aandachtig lezen ricky, dan ga ik het vast snappen.
Wel weet ik inmiddels dat het betreffende stuurapparaat in de ruitmotor is ingebouwd.
Daar kan ik dus even aandachtig kijken naar de aansluitingen, en eventueel ook daar de spanning meten.
Als ook daar de spanning in elkaar zakt bij het inschakelen dan is er mogelijk iets anders aan de hand?
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar