close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A3: Koppeling vervangen

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AEH

Beste allemaal

Binnen kort wil ik mijn koppeling gaan vervangen

Kan iemand mij vertellen of ik nog ergens speciaal op moet
letten, en kan iemand mij zeggen wat het aanhaal moment is van
de bouten van de drukplaat.

Versnellingsbak type: O2K

Met vriendelijke groet, Herman

Geplaatst door

boomer40 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met vervangen van koppelingen maar als je ze al vaker hebt gedaan dan is deze geen probleem.
Zijn niet echt dingen waar je op moet letten alleen motorsteuntje om de motor op te hangen en dat de plaat precies in het midden zit en een beetje vet op de prise-as doen en plastieke deel aansluiting van kabel op schakelmechaniek niet van de kabel losmaken dus alleen losmaken op de schakelhevel van de bak zelf want anders moet je de kabels weer afstellen naderhand.
Weet niet wat de aanhaal momenten zijn, dacht iets van 10nm en 90 graden maar die doe ik altijd op gevoel. Als je vaker bakken hebt verwijderd dan is dit net lego.

ricky 10
badge

12 jaar

Beste ricky

Ik heb al een eerder een koppeling vervangen maar dat waren renaults .
Audi is voor mij echter een nieuwe uitdaging maar zal vast wel goed komen
zat mij alleen wel af te vragen of de versnellingsbak via de bovenkant of de onderkant
zal worden verwijdert het lijkt mij het meest logiese via de onderkant en dan de motor te ondersteunen
met een staande bok.

boomer40 0

12 jaar

Ja inderdaad van onderen verwijderen. Let maar op, hierna wil je nooit meer aan Renault's werken hahaha

ricky 10
badge

12 jaar

O ja nog iets, volgens de vraagbraak zou ook de katalisator moeten worden uitgebouwd is dit echt noodzakelijk of zeg je nou hier kun je wel omheen.

trouwens sinds ik de audi rij al zo'n 2 jaar wil ik inderdaad nooit meer terug naar de Renauld hihi

boomer40 0

12 jaar

Dat gaat waarschijnlijk over de 2 maatje 16 carterpan boutjes denk ik.
De voorpijp loop tussen/onder carterpan door als goed is en dan zit je met de 2 boutjes die je dan niet goed los kan maken maar je kan de 4 moertjes op spruitstuk loshalen zodat je de pijp naar onderen kan duwen of je draait de 2 boutjes zo ver mogelijk los met steeksleutel en dan bak wegtrekken en dan de boutjes verder losdraaien, maar dat eerste is het makkelijkst.

p.s. misschien een tip: Beide aandrijfassen laat ik altijd zitten in het lager, ik haal ze alleen los op de bak. De rechtere alleen losschroeven van bak en de linkere ook van de bak loshalen en de bout van voorste draagarm rubber verwijderen zodat je draagarm opzij kan duwen en dan motor iets omhoog takelen met die steun en dan de aandrijfas tussen bak en subframe er tussenuit trekken en hem dan zo laten hangen. Scheelt weer werk om hem uit het lager te halen.

ricky 10
badge

12 jaar

beste allemaal een beetje laat maar beter laat dan nooit.

De koppeling heb ik laten vervangen voor een bedrag dat ik dacht nou daar ga ik zelf niet voor sleutelen.

de info was erg duidelijk hartelijk dank hiervoor.

MVG Herman

boomer40 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.