Audi A4-Avant: 16496 - Temperatuurvoeler aangezogen lucht (G42) Signaal te zw

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8 V6 Quattro 5v aut

Hallo,

Sinds kort in het bezit van deze A4.
Heb geen problemen met de motor maar bij uitlezen met VAG-COM (i.h.k.v. onderhoud) onderstaande code:
16496 - Temperatuurvoeler aangezogen lucht (G42) Signaal te zwak
P0112 - 35-00 - -

Op de site van GeritSpeek wordt aangegeven dat de mogelijke verschijnselen onbekend zijn:
foutcode: 16496 P0112
nl Sensor voor de inlaatluchttemperatuur (G42) signaal te zwak
du Geber für Ansauglufttemperatur (G42) Signal zu klein
en Intake Air Temperature (IAT) Sensor 1 Circuit (G42) Low Input
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:
Onbekend

Mogelijke oorzaken:
Kontroleer bedrading en aansluitingen
Behuizing maakt kortsluiting naar min
G42 defect
Motor regelmodule defect

Mogelijke oplossingen:
Kontroleer bedrading en aansluitingen
Check / vervang G42
Check / vervang Motor regelmodule



Elsawin geeft aan dat er wordt overgegaan op Noodprogramma (vervangende waarde constant 25,5 °C) EN
De storing kan ook worden veroorzaakt doordat de stekers van de temperatuurvoeler aangezogen lucht en de spruitstukomschakelklep verwisseld zijn. De steker van de temperatuurvoeler is zwart, die van de klep blauw:
Aanwijzingen bij storingcode 16496:
◆ De storing "Signaal te zwak" wordt bij stationair toerental pas ca. 3 minuten na de start opgeslagen.
◆ De storing kan ook worden veroorzaakt doordat de stekers van de temperatuurvoeler aangezogen lucht en de spruitstukomschakelklep verwisseld zijn. De steker van de temperatuurvoeler is zwart, die van de klep blauw.

Na resetten foutcode en een tijdje rijden komt de foutcode terug!
Bij controle blijkt dat de de stekers van de temperatuurvoeler aangezogen lucht en de spruitstukomschakelklep verwisseld zijn!!
Foutcode gereset, stekers omgewisseld tijdje rijden: foutcode komt NIET meer terug!

Ook nu geen problemen met de motor, mijn vraag is nu:
Het omwisselen van de stekers heeft blijkbaar geen effect op de werking van de motor.
Welke functie hebben de temperatuurvoeler aangezogen lucht en de spruitstukomschakelklep en waarom kun je de stekers verwisselen en uit zich dat ogenschijnlijk alleen in een foutcode??

M.vr.gr.
Gé IJzendoorn

gé

Geplaatst door gé (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

gé (0), 13 jaar geleden

Nemand?

"Welke functie hebben de temperatuurvoeler aangezogen lucht en de spruitstukomschakelklep en waarom kun je de stekers verwisselen en uit zich dat ogenschijnlijk alleen in een foutcode??"

m.vr.gr.

Japt (0), 13 jaar geleden

Ik veronderstel het volgende: de temp.sensor meet de aangezogen lucht. Als deze te koud is (in de winter) schakelt de klep om zodat er voorverwarmde lucht (langs de uitlaat) wordt aangezogen.
Bij oude auto's moest je het luchtfilter nog met de hand omzetten op winterstand.
Met rijden merk je dit niet zo gauw, hoogstens misschien aan je verbruik.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.