Audi A4 Avant 2002: 2.0 FSI cilinderoverslag en inhouden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AWA, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Ik heb een probleem met mijn Audi A4 Avant B6 2.0 FSI uit 2002. De kilometerstand is ca. 235.000 km.

Wat zijn de symptomen:

De A4 start altijd. Met koude motor is er stationair weinig aan de hand. Zodra de motor een beetje op temperatuur komt, begint krijgt hij cilinderoverslag (schudden). Het schudden gebeurt overigens wel onregelmatig, dus er zit geen regelmaat in.

Rijden met warme motor resulteert vaak in inhouden bij op snelheid komen. Zowel rustig als volgas. Het inhouden tijdens het rijden gebeurt met name tussen 2000 en 3000 toeren onder deellast. Volgas accelereren onder of vanuit dit toerenbereik resulteert doorgaans in weinig of niet inhouden. Maar zodra de A4 binnen dat bereik met deellast rijdt, is het inhouden merkbaar. Het zijn korte dipjes, alsof het wegdek slecht is. Dus niet heftig haperen. En ook hier weer, het gebeurt onregelmatig.

De A4 heeft verder geen last van olie of kvs lekken en de kvs is prima in orde.

De vorige eigenaar heeft de auto al laten uitlezen. Er kwamen 0 foutmeldingen naar voren. Zelf heb ik in eerste instantie de auto na aankoop ook uitgelezen en ook ik moet constateren dat er 0 fouten waren uit te lezen. Ik zou verwachten dat cilinderoverslag zou resulteren in een foutcode. Ook op het dashboard krijg ik geen motormanagement-melding of enig andere waarschuwing. Dit maakt het voor mij behoorlijk onduidelijk.

Omdat de vorige eigenaar dit probleem al had zijn de volgende zaken reeds gedaan:

- Ca 20.000 km geleden: 4 x nieuwe Bosch bougies, nieuw luchtfilter, nieuwe EGR klep, nieuwe lambdasonde.
- Ca 10.000 km geleden: nieuw brandstoffilter, bougies gecontroleerd en uitgelezen - geen foutcodes.
- Ca 3000 km geleden: nieuwe lambdasonde 1.
- Zelf heb ik gisteren de luchtmassameter vervangen, maar dat leidde niet tot enige verandering. Ik heb op de wervelklepmotor een slang vervangen, want deze was behoorlijk broos en volgens mij ook poreus.
- Daarnaast heb ik met een goede penbobine de penbobines 1 voor 1 gecontroleerd op werking, echter enkel op stationairloop. Maar ook dit gaf geen verandering.

Na het vervangen van de luchtmassameter, kreeg ik bij uitlezen opeens wel een melding 17912 - "Inlaatsysteem lek". Overigens, wederom zonder enige dashboardmelding.

Wat nu? Ik heb al meerdere suggesties gekregen, van een "simpel" vacuumlek tot een defect regelapparaat voor de lage druk brandstofpomp of de lage druk sensor G410. Het verbaast mij dat ik, behalve nu het "inlaatsysteem lek", geen enkel andere foutcode krijg.

Edit: inmiddels zit ik te denken aan een defecte "evap" (N80 klep) die bij mij behoorlijk hard tikt en wat volgens mij niet zo luid zou moeten klinken. Daarnaast zou het voor de foutcode 'inlaatsysteem lek' wel een verklaring kunnen zijn als het klep membraam niet goed gesloten kan blijven, ondanks dat het wel werkt.

B620FSI

Geplaatst door B620FSI , lid sinds 5 dagen geleden

3 Reacties

oldford PRO, 5 dagen geleden

Brandt de MIL (gele lamp met symbool motorblok) wel als je het contact aanzet?
Is er iets bekend of de elektronica van de motor standaard is? Of getuned?
Heb je een originele luchtmassameter gebruikt?

    Ja hoor, alles brandt naar behoren. Er zit een Bosch LMM in. Geen tuning, volledig standaard. - B620FSI, 5 dagen geleden

B620FSI, 4 dagen geleden

Inmiddels heb ik de evap als mogelijke veroorzaker, in ieder geval van de onregelmatige stationairloop, gecheckt op 2 manieren: de eerste is de evap slang naar de inlaat van de motor afgekoppeld en de slang afgekoppeld en afgedopt, om zo vast te stellen of de evap niet meer goed werkt doordat hij zijn vacuum niet kan behouden en ondanks op het moment dat hij gesloten zou zijn toch lucht door de motor via het membraam blijft aanzuigen. Dit is niet het geval. Afdoppen van de slang richting de inlaat levert geen verandering in stationairloop. Ook heb ik de slang richting de opslag van de brandstofdampen losgekoppeld om bij de evap in ruststand (gesloten klep) toch niet vacuum vanuit de inlaat voel aanzuigen. Dit is niet het geval. Mijn conclusie is: evap werkt correct en is niet de veroorzaker van op z'n minst de onregelmatige, schuddende stationairloop. Deze kan ik uitsluiten als veroorzaker. Ik heb de lijn van evap naar inlaat nagelopen en kan op het ook geen lek constateren.

kaleido 1 PRO, 4 dagen geleden

Klepspeling niet goed , nok van de nokkenas versleten , al eens compressie gemeten , lektest gedaan , doorslag tussen cilinders van koppakking is ook mogelijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 Avant of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.