Audi A6 Avant: 2.5tdi AFB start slecht: brandstofpomp zelfaanzuigend of opvoerp

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 Tdi AFB

Hallo allemaal,

Via deze website hoop ik een oplossing te vinden. Het gaat over een Audi A6 2.5 Tdi V6 diesel AFB motor uit 1998 met 180.000 op de teller en keurig dealer onderhouden.

Nadat ik deze auto vorig jaar had aangeschaft bleek hij in november steeds slechter te starten. Dit gebeurt alleen 's ochtend met koude motor. Een volgende start levert geen probleem op. Na alles gecontroleerd te hebben, toch de brandstofpomp (Bosch 0470506002) vervangen (revisie, duur grapje). Aanvankelijk leek het probleem opgelost, totdat enkele maanden later het probleem zich opnieuw voordeed. Eerste gedachte: brandstofpomp niet goed gereviseerd. Het voorjaar en de zomer aangekeken, maar afgelopen zomer nergens last meer van. Totdat het nu weer kouder wordt en het probleem zich opnieuw voordoet. Het heeft dus beslist met kouder weer te maken. Het revisiebedrijf adviseerde mij naar de (eventuele) opvoerpomp te kijken.

Zonder de auto nu weer helemaal te demonteren om bij de tank te komen zou ik graag willen weten of er bij dit model/bouwjaar ook echt een opvoerpomp in de tank zit. Van navraag bij de Audi dealer word ik niet wijzer. Vanuit de documentatie wordt dit niet duidelijk. Ook hier op Problemcar zijn de reacties wat tegenstrijdig.

Inmiddels slangen afgeknepen en gecontroleerd of er brandstof naar het filter wordt gepompt. Helaas is dit niet het geval. De brandstofpomp zal dus zelf aanzuigend moeten zijn .....of de eventuele opvoerpomp is defect....als die erin zit. Maar een eventueel aanwezige pomp kan wellicht ook een andere functie hebben, niet opvoerend. Dus dan weet ik het nog niet. Bij een vergelijkbare auto maar dan bouwjaar 2003 gekeken, daar spuit de brandstof er wel uit (filter)bij starten. Gezien het leeftijdsverschil zegt dit helaas niet zo veel.

Heel soms (bij steviger optrekken, maar beslist niet heftig optrekken) gaat het oranje lampje van de tractie controle (ESP) op het dashboard heel even branden. Het vermogen valt dan direct weg om vervolgens weer gelijk op te pakken, daarna is er niets meer aan de hand. De elektronica van de ABS is in het voorjaar gereviseerd en de accu is recent ook vervangen. Uitlezing van het motormanagement geeft geen enkele foutmelding.

Vooral 's ochtend komt de auto langzaam op gang. Alsof alles stroperig is. Pas als hij echt warm is loopt hij goed, alhoewel de trekkracht/vermogen niet meer is wat je ervan mag verwachten. Hij heeft het beter gedaan, maar na vervanging van de brandstofpomp had de auto minder trekkracht/vermogen. De motor maakt vanaf die tijd ook net even een ander (iets minder rustig) geluid. Heeft misschien iets met dit probleem te maken.

Hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast mijn dank voor reacties.

p.s. het is een 110Kw/150Pk (géén Quatro, alleen voorwielaangedreven).

Jacques Paul

Geplaatst door Jacques Paul (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Volgens mij heeft deze geen opvoerpomp in de tank zitten maar dat kun je heel snel zien.
Trek de zitting van achterbank omhoog en als goed is zie je aan de rechterzijde een ronde deksel zitten (misschien onder de bekleding), deze verwijderen en dan zie je daaronder een ronde dop zitten op de tank met een stekker erop, als deze stekker 4 draden heeft (2 dunnen en 2 dikke) dan heb je een opvoerpomp, zie je alleen 2 draden dan heb je geen opvoerpomp, deze 2 draden zijn dan alleen van de tankvlotter.

Je zou het gloeisysteem eens moeten na laten kijken of deze wel juist werkt (dan vaak geen storing opgeslagen).
Deze blokken hadden ook wel eens problemen met de nokkenassen, deze waren dan versleten en dan kan je zelfde klachten krijgen.

Maar staan er echt 0 storingen in?

Jacques Paul (0), 9 jaar geleden

Hallo Ricky,
Dank voor je reactie, ik ga z.s.m. kijken onder de achterbank en laat weten wat ik daar aantref.
Volgens de Audi monteur zijn de nokkenassen niet versleten.
Wel blijkt één van de gloeibougies kapot, maar toch zou dat eigenlijk niet de oorzaak van het probleem kunnen zijn omdat de buitentemperatuur nog niet heel erg laag is.
Bij het moeizaam starten merk ik dat er donkere rook uit de uitlaat komt.
De auto is al heel vaak uitgelezen, maar er staat m.b.t. dit probleem geen enkele storingsmelding.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.