close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A3: a3 2005 2.0 tdi BKD koelvloeistof verlies.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 tdi BKD

Klant heeft een 2.0 TDI motorcode BKD , probleem overmatig koelvloeistof verbruik.

Buiten kant motor / radiateur / slangen / kachelradiateur geen lekkage.

2.0 TDI BKD uit 2003 staat bekend om haarscheurtjes in de cilinderkop , echter is deze van 2005 , volgen wikipedia is in 2004 dit probleem aangepakt , dus een 2005 zou hier geen lastmeer van hebben.

Gereden met afgekopelde vloeistofgekoelde EGR , nogsteeds koelvloeistof verbruik.

Geconstateerd: Lichte minimale oliesporen in koelvloeistofreservoir , alleen klant heeft ooit perongeluk een beetje motorolie in het reservoir gedaan.

Motorolie sporen in het reservoir zijn wel zwart , dus toch misschien vanuit de motor afkomstig.

Na het warmrijden en afkoelen start de auto moeilijker (door de koelvloeistof in de motor?) maar rookt totaal niet wit uit de uitlaat , ook niet bij de start.

Geen koelwater sludge aan de olievuldop en geen sporen in de olie.

Ik wil voor de klant de auto in 1x goed repareren dus niet de koppakking voor niks vervangen terwijl het de misschien de gescheurde kop is.

Hebben jullie suggesties / ervaring met deze motor , zou het de kop zijn?

(Auto heeft langere tijd rondgereden met overboost de vnt turboverstelling zat vast , in het motormanagement heb ik de foutcode overboost conditions aangetroffen misschien dat dit de koppakking heeft gekost?)

Geplaatst door

Mellosnmgn (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Op het moment dat hij slecht loopt of aanslaat door de koelvloeistof dan het inlaatspruitstuk verwijderen en dan kijken in de inlaatgaten van de kop, als je kop is gescheurd dan zie je meestal daar een beetje water in liggen of is vochtig door het water.
Als het toch de oliekoeler zou zijn (ivm olieresten in koelreservoir) dan zou hij niet slecht aanslaan dus controleer toch de kop op lekkage.
Staan er toevallig nog storingen in het geheugen?

ricky 10
badge

13 jaar

Klopt had al vernomen dat je doormiddel van afpersen en dan het inlaatspruitstuk demonteren de kop kan controleren.

Als deze koppen scheuren is het dan altijd bij de inlaatkanalen?

Oliekoeler is niks mis mee , ik heb een 2.0 tdi laatst gehad die wel de oliekoeler kapot had , maar dan is ook meteen het hele reservoir gevuld met zwarte olie.

Ik verdenk toch de koppakking.

Verder geen foutcodes.

Alvast bedankt!

Mellosnmgn 0

13 jaar

Naar mijn weten gebeurd het altijd bij de inlaat, maar is dealer gezien alweer een oude auto dus 2005 zien we eigenlijk al niet veel meer daar maar met dat bouwjaar kwam het wel voor.

ricky 10
badge

13 jaar

Ik heb vandaag vernomen dat je de gedemonteerde cilinderkop ook kunt laten afpersen.

Gaan we dat maar laten doen denk ik.

Alvast bedankt!

Mellosnmgn 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.