Audi A3: A3 koppeling plakt

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 TDI

Hallo,

Ik heb sinds een half jaar een A3 sportback 2.0 TDI. Ik merk dat de koppeling regelmatig blijft plakken. Tijdens het opschakelen (half gas) merk ik dat het koppeling pedaal niet terugkomt. Wanneer ik het gas loslaat, springt het koppel pedaal terug omhoog. Ook met het in de 1e versnelling of in de achterruit zetten moet ik soms even een paar seconden wachten, met de koppeling ingedrukt, voordat ik de pook in de versnelling kan drukken.

Ik las dat er wel eens problemen zijn met de hydrolyse koppeling door verouderde vloeistof. Ik heb daarom de koppeling vloeistof (remvloeistof) ververst, dit heb ik met een vacuümpomp op de nemer (op de bak). Daarna is het probleem wat verminderd, het komt nu minder vaak voor maar het pedaal blijft nog dagelijks onderin 'plakken'.
Wanneer ik met stationaire motor de koppeling volledig indruk (bak in 1e versnelling) gaat de auto niet rollen. Hieruit maak ik op dat de koppeling gever niet intern lekt.

Wie kent dit probleem? Is het 'plakken' van het pedaal iets wat word veroorzaakt door een defecte koppeling gever of nemer?

Groetjes, Wim

Wim de Kok

Geplaatst door Wim de Kok (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

voyager (0), 9 jaar geleden

Olie is wel ververst, maar de rubbers in de cilinders niet. Mogelijk zijn die wel opgezwollen met klemmen(plakken) als gevolg.
Met name in de werk cilinder(bij het pedaal) vandaar ie niet terugkomt.

Wim de Kok (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Voyager.

Komt het koppeling pedaal terug omhoog vanuit de koppeling gever (werk cilinder bij het pedaal), of doordat de koppelingsplaat de koppeling nemer (cilinder op de bak) terugdrukt?
Oftewel, zit mijn probleem zeker in de koppeling gever of kan het ook zijn dat de koppelingsplaat niet goed terugkomt (stroef over de prise as schuift)? Ik ben een beetje bang dat dit het geval is omdat het koppelingspedaal vaak omhoog schiet wanneer ik het gas loslaat.

Groeten, Willem

voyager (0), 9 jaar geleden

Koppelingpedaal moet door drie redenen terugkomen. Eerst door oliedruk ontstaan door intrappen v/h pedaal, dan van drukgroepveer zelf,vervolgens door veer die pedaal op de plaats(ruststand) moet houden. Als de koppelingsplaat zou klemmen op de as, zou je het voelen door slippen v/d koppelingsplaat in aandrijving. Je schrijft niet over,dus ga ik vanuit (het gebeurt eigenlijk zelden). Er is rekening mee gehouden bij ontwerpen ervan. Wel is mogelijk dat door opgezwollen rubber in de werkcilinder de kracht v/h systeem niet voldoende is. Je kunt het WEL op een LEGE parkeerplaats testen door en stuk touw te knoppen aan koppelingpedaal die je dan kunt terugtrekken met de hand.

Wim de Kok (0), 9 jaar geleden

Een slippende koppeling heb ik niet. Wel heb ik heel soms (1x per week) dat ik de koppeling indruk en afrem voor een kruising, en dan de auto nog heel even voel 'doorduwen'. Dit kan natuurlijk veroorzaakt worden doordat de koppeling gever blijft hangen (door de opgezwollen rubbers die je beschrijft).
Ik kan helaas niet goed testen op een parkeerplaats, omdat het blijven hangen van het koppel pedaal alleen voorkomt tijdens het rijden, tijdens het overschakelen. Ik heb het nog nooit gehad tijdens het stilstaan. Daarom heb ik een licht vermoeden dat het toch iets met de koppeling zelf te maken heeft, omdat het alleen tijdens het rijden voorkomt.
Als ik vanuit een rijdende toestand terug uit wil inparkeren moet ik vaak een paar seconden wachten voordat ik de versnelling in de achteruit krijg. Het koppeling pedaal komt dan wel gewoon omhoog.

Toch een aanwijzing dat het in de koppeling zelf zit? Of toch beginnen met de koppeling gever te vervangen (om dit zeker uit te sluiten voordat de koppeling los moet)?

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Het lijkt wel gewoon of lucht in het systeem of 1 van de cilinders is stuk of je hebt axiale speling op de krukas omdat je zegt dat pedaal omhoog schiet bij gas loslaten.

Voel je gelijk druk bij intrappen en staat het koppelingspedaal dan wel steeds net zo hoog als rempedaal of ietsjes lager of varieerd dat steeds?
Laat je voet eens volledig rusten op het koppelingspedaal en geef dan steeds wel/geen gas, voel je dan telkens een tik in het pedaal?

voyager (0), 9 jaar geleden

Volgens mij Ricky bedoelt TS dat het pedaal losschiet als hij gas los laat. Vanaf dat punt plakt die niet langer.

Wim de Kok (0), 9 jaar geleden

Wanneer ik tijdens het accelereren overschakel naar een hogere versnelling dan pakt de koppeling meteen, alleen blijft het pedaal soms onderin hangen. Ik heb het gas dan ver ingedrukt en wanneer ik weer moet overschakelen naar de volgende versnelling moet ik het gas loslaten en schiet het koppelingspedaal weer omhoog. Het koppelen/ontkoppelen gaat verder goed. Alleen naar eerste versnelling en naar de achteruit schakelen duurt soms een paar seconden voordat ik de pook in de versnelling kan duwen.

Een lekke cilinder verwacht ik uit te kunnen sluiten, omdat de remvloeistof op pijl blijft en ik geen lekkage zie.
Ik voel meteen tegendruk bij het indrukken van het pedaal, de tegendruk word zwaarder naarmate ik het koppelingspedaal verder indruk (wat me ook zo lijkt te horen). Het koppelingspedaal komt even ver omhoog als het rempedaal (afgelaten tijdens het opschakelen wanneer het probleem optreed).
De test met het koppelingspedaal ingedrukt en dan wel/geen gas lijkt positief, ik voel geen tik in het koppelingspedaal.

Nadat ik de koppeling zelf heb ontlucht was het probleem wel merkbaar minder. Daarom zou het wel aannemelijk zijn dat het toch in het hydraulisch systeem zit. Misschien is mijn ontluchting met vacuümpomp niet goed gegaan, en moet ik de koppeling eens laten ontluchten bij de garage?

voyager (0), 9 jaar geleden

Een van de cilinders kan ook inwendig lekken. In dat geval heb je geen vloeistof verlies. Het interessante is dat blijkbaar WEL wordt gekoppeld terwijl het pedaal onderaan blijft.( ontkoppelen doe je door het indrukken v/h pedaal) Wat gebeurt als het pedaal ingedrukt wordt, bak in de versnelling(welke dan ook) en pedaal ingedrukt gehouden wordt. Blijft de auto op zijn plaats staan of gaat ie na een tijdje( een paar tellen) kruipen? Als er lucht in het systeem zit zou ie moeten kruipen.

Wim de Kok (0), 9 jaar geleden

Ik heb mezelf een beetje vergist, en daarmee jullie een verkeerd storingsbeeld gegeven. Excuses hiervoor. Het koppelingspedaal springt namelijk omhoog wanneer ik opnieuw gas geef, en niet bij het loslaten van het gas zoals ik eerder schreef.

Het koppelingspedaal blijft soms onderin hangen bij het accelereren. Nadat ik heb opgeschakeld (en vol gas rijd) blijft het koppelingspedaal onderin zitten, de koppeling koppelt dan wel goed (auto trekt goed op). Als ik het gas loslaat blijft het pedaal onderin zitten. Als ik het gas dan maar ietsjes indruk springt het koppelingspedaal omhoog.

Veranderd dit jullie diagnose?

Ik heb getest met draaiende motor, koppeling ingedrukt houden en de auto in versnelling. De auto gaat dan niet rijden, ook niet na een halve minuut.

voyager (0), 9 jaar geleden

De test moest juist met een draaiende motor uitgevoerd worden.Anders weet je niet of cilinder lekt. Het blijft raar dat het pedaal laag blijft hangen. Heb je geprobeerd om het pedaal met de voet terug te trekken op moment dat het onderaan hangt. Nu is de vraag hoe laag blijft het pedaal hangen, gezien je schrijft dat de koppeling verder goed werkt en je "normaal" kunt optrekken. Ik vermoed dan dat het pedaal dan iets lager staat dan de rem pedaal. Anders zou je niet kunnen optrekken. mogelijk is de veer dat aan het pedaal hangt onderaan dashboard iets te zwak i.c.m. iets te zwaar lopende cilinder of eerder zwaarlopend pedaal mechanisme.In dat geval is de druklager constant belast. Is er een optie om iemand een foto te te laten maken als het pedaal laag hangt?

Wim de Kok (0), 9 jaar geleden

Ik heb de test (in versnelling, koppeling inhouden) met draaiende motor gedaan, de auto gaat dan niet rijden.
Ik heb het probleem (dat koppelingspedaal blijft hangen) niet meer gehad de laatste dagen. Alsof het probleem in minder maten voorkomt naar mate het warmer is. Voor mijn gevoel was het in de winter ook veel vaker.
Wat ik nog wel dagelijks merk, is dat wanneer ik de koppeling loslaat het pedaal tegen mijn voet tikt. Ik laat de koppeling omhoog komen, en het pedaal blijft heel even hangen en schiet dan tegen mijn voet. Blijft toch een lastig probleem om een goede diagnose te kunnen stellen vrees ik.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.