auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: A4 - 1.8T startmotor gaat soms niet rond, zelfs geen tik

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: AEB 1.8T 150pk

Mijn Audi heeft sinds dit weekend een rottig probleem.
Ik heb nu al 3x meegemaakt dat hij helemaal niet meer start.
Zowel bij warme als koude motor.

Alle 3 de keren ging het als volgt:

Je draait de sleutel om, naar de stand "starten" je hoort het startrelais (op de startmotor) even klikken en meteen weer los laten zonder dat hij contact gemaakt heeft / de startmotor geaktiveerd werd.
Hierna doet hij het helemaal niet meer, geen tik, helemaal niets.
Vervolgens de auto aangeduwd (waarvan het bij 1x niet lukte, ja best lastig in je eentje, maar hierna startte hij wel direct weer met de startmotor!) en deed hij het weer een tijdje feilloos.

Helaas kan je er bij deze auto voor geen ene meter bij, dus ff nameten is er ook niet bij.
De aansluitingen vd startmotor zitten allemaal vast.
De startblokkering is ook het probleem niet.

Ik vermoed toch een rammele startmotor, maar hoe kan je deze het snelste er uit trekken?
Is het een bekend probleem misschien? Of iemand nog andere tips wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt

Geplaatst door

geiz (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

bij een auto van 13 jaar is het niet ongewoon dat een startmotor versleten is hetzelfde kan ook gebeuren met de dynamo

Net wat john zegt...., startmotor overleden.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Startmotor overleden is natuurlijk wel een ruim begrip.

Veel problemen die je in een auto tegen komt, zijn meestal niet uniek, maar komen bij veel andere auto's van het zelfde type ook voor.

Om uit te vinden wat er precies loos is, kan ik als eerste simpel met een multimeter gaan controleren of de startmotor wel de juiste spanningen krijgt. Zo niet, uitzoeken waar het fout gaat. Hiervoor zou ik erg geholpen zijn met een schema. Helaas is de startmotor vrijwel onbereikbaar, dus tips hoe ik het makkelijkste en snelste de startmotor kan bereiken/uitbouwen zouden zeer welkom zijn.


De startmotor werkt af en toe een periode feilloos, maar ook af en toe niet. Mijn conclusie, dit moet in de aansturing zitten (bedrading, contact slot, startonderbreker, een relais (mits aanwezig), of het startrelais op de startmotor) maar om hier achter te komen zonder het wiel op nieuw uit te moeten vinden, de halve auto te demonteren en er vele uren tijd aan te spenderen, zou ik erg geholpen zijn, met tips van een deskundige en/of schema's / startmotor uitbouw voorschrift. (Een melding dat de startmotor en de dynamo kunnen verslijten heeft niemand wat aan)

geiz 0

16 jaar

[quote=geiz]Startmotor overleden is natuurlijk wel een ruim begrip.[/quote]
Dat komt omdat het 99 van de 100 keer ook zo is bij dit soort klachten.(ervaring).

Simpel te controleren:

Over de verbruiker meten en dan minimaal 10 volt.

1). + voltmeter op + relais en de - voltmeter op het blok.
2). + voltmeter op de dikke plus draad van de startmotor en - voltmeter op het blok.
In beide gevallen moet je minimaal 10 volt meten TIJDENS starten.
Zo ja:dan is de startmotor dood.
Zo niet:dan probleem in bedrading.

ricky 10
badge

16 jaar

[quote=geiz](Een melding dat de startmotor en de dynamo kunnen verslijten heeft niemand wat aan)[/quote]
Je hoeft ook niets aan te nemen.... Je mag wat mij betreft rustig nog een poosje zoeken.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

de goedkoopste en simpelste oplossing is een sleepkabel

[quote=john5686]de goedkoopste en simpelste oplossing is een sleepkabel[/quote]
Of in bergachtig gebied gaan wonen, dan kun je jaren zonder als je maar strategisch parkeert.....

Gewoon die starter er onderuit slopen en bij een revisieboer op de balie leggen. Dingen hebben niet het eeuwige leven... En idd je kunt er geweldig bij... Van onder af benaderen gaat het beste.

succes

audia4 0
badge

16 jaar

je bent weer goed op dreef harry.

zo'n geval heb ik ook eens aan de hand gehad, startmotor was al eens vervangen, een halfjaar daarvoor, en de storing kwam ook sporadisch opzetten. Na lang meten, en me het schompes starten, geen resultaat.

Heb toen twee lampen met ducktape op het daschboard geplakt, en aangegeven aan eigenaar, dat als hij niet start welke lamp dan ging branden.

Uiteindelijk bleek de poeremetator overleden te zijn, kost een paar kwartjes, maar het meetwerk ging wel in de papieren lopen.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

[quote=hellbat]Uiteindelijk bleek de poeremetator overleden te zijn, kost een paar kwartjes, maar het meetwerk ging wel in de papieren lopen.[/quote]
Hoop toch wel dat je een gemodificeerde hebt gemonteerd ? 8D0 954 721.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

daar was toen wel iets mee ja, was dat toen niet iets van een terugroepactie ofzo ???????, magazijnman had het ook al over een omnummering of iets.

In elk geval, hij rijdt er nog steeds mee.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Een hoop gezellig slap geleuter, weinig zinnigs.

De boel nog eens goed bekeken, start relais / inschuifmagneeschakelaar staat in serie met de startmotor zelf, 1 koolborsteltje van de startmotor was verbrijzeld en dat veroorzaakte het probleem.

Paar euro en draaien maar weer.

Ik weet in ieder geval wel waarom ik nooit meer in een garage kom voor onderhoud, had me meteen 1000 euro gekost.

geiz 0

16 jaar

nounou, wel 1000 euro, een startmotor voor jouw auto komt op ongeveer 200, plus een urtje ofzo inbouwwerk, ongeveer 100 euro, en dat was het dan wel.

Voordeel, je hebt dan een nieuwe startmotor, en je kunt er weer vanuitgaan dat hij er weer een aantal jaren tegenkan. Mocht hij binnen een jaar stilvallen, schroeven ze er gelijk een andere nieuwe onder, dat noemen ze dan GARANTIE.

De enige garantie die ik je nu kan geven, is dat je binnenkort die strtmotor WEER uitelkaar kunt gaan halen, want een koolborstel verbrijzelt NOOIT zomaar. in 99 van de 100 gevallen zal je zien, dat de collectorring er hapjes vanaf slaat door overmatige lagerspeling.

In elk geval succes met de toekomstige reparaties.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

[quote=hellbat]nounou, wel 1000 euro, een startmotor voor jouw auto komt op ongeveer 200, plus een urtje ofzo inbouwwerk, ongeveer 100 euro, en dat was het dan wel.

Voordeel, je hebt dan een nieuwe startmotor, en je kunt er weer vanuitgaan dat hij er weer een aantal jaren tegenkan. Mocht hij binnen een jaar stilvallen, schroeven ze er gelijk een andere nieuwe onder, dat noemen ze dan GARANTIE.

De enige garantie die ik je nu kan geven, is dat je binnenkort die strtmotor WEER uitelkaar kunt gaan halen, want een koolborstel verbrijzelt NOOIT zomaar. in 99 van de 100 gevallen zal je zien, dat de collectorring er hapjes vanaf slaat door overmatige lagerspeling.

In elk geval succes met de toekomstige reparaties.

Groeten Marcel[/quote]
En daarom de slap geleuter reactie: de starter even bij de revisieboer op de balie leggen....... die pakt de lagers en collector ook gelijk even aan; de starter is dan weer nieuw te noemen.

succes

audia4 0
badge

16 jaar

[quote=geiz]Een hoop gezellig slap geleuter, weinig zinnigs.

De boel nog eens goed bekeken, start relais / inschuifmagneeschakelaar staat in serie met de startmotor zelf, 1 koolborsteltje van de startmotor was verbrijzeld en dat veroorzaakte het probleem.

Paar euro en draaien maar weer.[/quote]
Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan. Noem het maar.. [i]Een hoop gezellig slap geleuter, weinig zinnigs[/i]

Veel succes....................

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Het probleem is opgelost. We gaan op dit forum geen discussie houden of het degelijk is.

Highway 745
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.