auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4-Avant: A4 traag, lmm defect?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 (motorcode ALZ)

Ik heb sinds kort een a4 avant uit 2005 met een 1,6 motor. Deze auto zou volgens specificaties 13 sec nodig hebben om van 0 naar 100km/u te komen, alleen heeft mijn a4 hiervoor ca 20 sec nodig. Het is een auto op lpg, dus dat zou met 2% vermogensverlies wat trager mogen zijn, maar ook op lpg is hij even snel (of traag).

Ik heb de auto met vag-com uitgelezen, maar er zijn geen foutmeldingen. Nu heb ik me laten vertellen dat een slechte luchtmassameter ook kan zorgen voor een verminderd vermogen, zonder dat er een foutmelding optreed.

Om de werking van de lmm te controleren ben ik dit tegen gekomen:
www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-benzine.html (zie onderaan bij 'test rijdend')
Ik heb met vag-com een log gemaakt tijdens het rijden (2e versnelling, optrekkend van 1000 tot 5000rpm). In deze log is te zien dat de lmm piekt naar 68 g/s. De auto zou volgens specificaties 102pk moeten hebben. Volgens de berekening van gerritspeek.nl zou de lmm tijdens deze test ca 81 g/s moeten meten (80% van 102pk). Is deze methode en meetwaarden juist om vast te stellen dat de LMM slecht is? Zijn er nog andere methode's om de werking van de LMM te controlleren?

Groeten, Willem

Geplaatst door

Willem de Kok (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=Willem de Kok]Ik heb sinds kort een a4 avant uit 2005 met een 1,6 motor. Deze auto zou volgens specificaties 13 sec nodig hebben om van 0 naar 100km/u te komen, alleen heeft mijn a4 hiervoor ca 20 sec nodig. Het is een auto op lpg, dus dat zou met 2% vermogensverlies wat trager mogen zijn, maar ook op lpg is hij even snel (of traag).[/quote]
Ik kan u nu al vertellen dat het vermogenverlies hoger dan 2% zal zijn.

In theorie verlies je altijd 15 - 20 % van je vermogen, wat in de praktijk lager uit kan vallen.

1) LPG heeft een hogere klopvastheid als benzine, bij motoren met anti-klop regeling kan het zijn dat de AKR bij benzine het ontstekingtijdstip wat verlaat onder vollast.
Bij LPG zal dit niet gebeuren door de hogere klopvastheid van LPG, dit kan wat vermogen schelen.

2) Motoren die voorzien zijn van een lamda regeling (in uw geval) hebben over het algemeen geen vollast verrijking meer.
De regeling houd de motor rond de lamda = 1. Een ongeregelde LPG installatie kan gewoon verrijken tijdens de acceleratie.

3) Met een LPG-luchtmengsel bereik je over het algemeen een wat hogere vullingsgraad als een benzine-luchtmengsel.


Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Hallo Paul,

Bedankt voor je reactie. Als het huidige vermogen van de auto te wijden is aan het feit dat de auto op lpg rijd, dan vind ik dat acceptabel. Als de auto minder vermogen heeft doordat er iets (lmm?) niet goed functioneert, dan los is ik dat natuurlijk graag op.
Ik zal eens kijken hoe snel de auto op 100km/u zit wanneer ik op benzine rijd. Dat zou dan dichter bij die 13 sec moeten liggen.

Willem de Kok 0

12 jaar

Mocht de luchtmassameter bij een benzineversie defect zijn gaat dit veelal gepaard met schokken / overslaan van de motor.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

De methode van Gerrit Speek is niet perfect. Je moet de motor verder doortrekken.
De maximale hoeveelheid luchtmassa wordt gemeten bij het toerental waar het maximum vermogen wordt geleverd. In dit geval zou dat 5600 rpm zijn.

Los van de gemeten luchtmassa is van belang hoe het mengsel is. Je moet naast de lmm ook het lambda signaal loggen. Bij een te arm mengsel mis je ook vermogen.
Is de luchtmassa te weinig, maar het mengsel correct, dan gaat er te weinig lucht de motor in.
Bijvoorbeeld omdat de gasklep niet volledig open gaat, of door mechanische problemen.
Is het mengsel niet correct, dan kun je dat vaak zien aan de fuel trims.
Met Vag-com versie 5 of nieuwer kun je die fuel trim ook zien via uitlezen in OBD2 mode.

oldford 0
badge

12 jaar

Ik heb vandaag een aantal keren de tijd gemeten die nodig is om aan de 100km/u te komen. Zowel op lpg als op benzine is dit 19 a 20 seconden. Het lijkt niets uit te maken of ik op lpg of op benzine rijd.
Op benzine loopt de auto heel mooi, geen schokken of overslaan. Dus niet direct aannemelijk dat het aan de LMM ligt. Nu heb ik ook nog een vw golf, waar (op het oog) dezelfde lmm in lijkt te zitten. Kan ik deze zomaar omwisselen om dit snel uit te sluiten?

Ik zal ook eens kijken of ik de labda sonde kan loggen.

Willem de Kok 0

12 jaar

Naar aanleiding van het bericht van oldford ben ik nog eens wezen rijden met een stopwatch in de hand. Optrekken van 0 naar 100 km/u, echter nu niet bij 4000 rpm overschakelen maar pas bij 5000 a 5500 rpm. En inderdaad, dan is i een stuk sneller. zo'n 15 seconden is er voor nodig. Ik merk geen verschil tussen lpg of benzine.

Kennelijk toch geen technisch probleem, maar gewoon iets te voorzichtig geweest ;-)

Willem de Kok 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.