Audi A4: Eventjes inhouden bij 2500 RPM

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8T Model 2002

Luitjes...,

Zoals jullie kunnen lezen houd mijn auto dus in bij ong 2500 RPM... Dit is beter te merken wanneer de auto warm is... als je heel langzaam aan toeren maakt, voel je het bij 2500 RPM even inhouden en bij 2700 RPM alles weer lekker oppakken... Het voelt alsof iemand even 1 tantje op de handrem aantrekt en weer loslaat... Miniscuul gevoel van een seconde, maar wel irritant...

De bougies zijn in Januari vervangen dus daar kan het niet aan liggen... Er staat geen storing in de auto, LMM is 3 maanden geleden vervangen aangezien de auto hiervoor ook al een dipje had...

Ik zit dus te denken aan de ontsteking... Zijn er dingen die ik zelf kan uitproberen/testen alvorens naar de dealer te gaan ?

Wat zijn de gemiddelde kosten van een bobine ? (en hoeveel zitten d'r in mijn auto ?)

Alvast bedankt

MxM

Geplaatst door MxM (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

36 Reacties

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

volgens mij kost een bobine ongeveer 60euro en je hebt er vier van inzitten en zelf testen wil niet echt bij de dealer kunnen ze de meetwaarden van de bobine wel zien met behulp van een testkast

MxM (0), 16 jaar geleden

Voor morgen een afspraak gemaakt met de Dealer... Eens kijken wat eruit komt... Kan nooit iets groots zijn vermoed ik...

MxM (0), 16 jaar geleden

Om 3 uur vanmiddag belde de dealer dat ze niets hebben gemerkt aan de auto. Dus ben ik naar ze toegegaan om iemand mee te laten rijden. Een paar keer is het naar boven gekomen, wel heel erg licht... De monteur vermoed dat het de turbo is... Maar het was een vermoeden...

Hij heeft een melding gemaakt bij PON en komt daar volgende week op terug...

Zojuist naar duitsland geweest om de auto even op z'n staart te trappen... Onder het motto schoonrijden... Met moeite een Volvo 1.9D die vol op het gas stond in kunnen halen (en dat met een gechipte 1.8T!!!) maar ging wel naar richting de 220, vervolgens wat file moeten rijden en op de terugweg merkte ik dat het vermogen nog minder was. Nu las ik dat je de turbo met WD40 kon reinigen ? (Heeft Paul ooit gezegd ?) Is dat veel moeite ? Anyway... ik ben nog geen stap verder... suggesties zijn welkom...

Een verontrustende Audi rijder...

MxM (0), 16 jaar geleden

Ik heb even zitten te denken..., het kan nooit de turbo zijn, omdat een turbo opspint bij de hoeveelheid gas, en niet bij het aantal toerentallen of heb ik het mis ? Tevens wanneer het er is, en ik rij precies op 2500 toeren, dan voel je heb lichtjes schokken... alsof hij twijfeld met wat hij moet doen...

Ik heb niet veel vertrouwen meer in mijn dealer omdat dit teveel vertrouwen op de computer.
Moet ik het dan toch in de ontsteking zoeken ? Bougiekabels, bobine, verdeler ?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=MxM]De monteur vermoed dat het de turbo is... Maar het was een vermoeden[/quote]
dit snap ik niet!! hoezo een vermoeden ? turbodruk rijdend meten doet vermoedens bevestigen of niet!

Gr. paul

MxM (0), 16 jaar geleden

Beste Paul...,

Ik zal dit volgende week eens bij ze voorleggen... Het schiet namelijk niet erg op zo... Het is ronduit belachelijk dat de klant voorstellen moet doen aan de garage... Nietwaar !? Ik hoop dat de auto morgen weer even 'stroef' loopt bij 2500 toeren... Het rare is dat het bij een koude motor niet/nauwelijks voorkomt en bij een warme motor soms wel soms niet, en de ene x wat meer dan de andere x... En net als ik een afspraak maak, dan is er niets tot weining aan de hand... :-(

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=MxM]Beste Paul...,

Ik zal dit volgende week eens bij ze voorleggen... Het schiet namelijk niet erg op zo... Het is ronduit belachelijk dat de klant voorstellen moet doen aan de garage... Nietwaar !?[/quote]
ben ik met je eens........ dit gaat er bij mij ook niet in waarom dit zo moet ?

Gr. paul

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Die luchtmassameter die vervangen is; is dat een origineel exemplaar geweest?? Dan nog een ham vraag; is er een K&N filter in het spel??

Je zou de 1e zijn die een vw met een benzinemotor met een andere dan origineel gemonteerde luchtmassameter goed draaiend krijgt. Dipjes bij toerentallen zijn het kenmerk........

De filterolie van een K&N filter slaat neer op de warmtefilm en vermoert de luchtmassameter binnen de korste keren, vandaar de vraag. Overigens als dat zo is kun je de LMM weggooien, het brand in en schoonmaken helpt niet.

MxM (0), 16 jaar geleden

Zover ik weet is het een originele LLM (Althans deze is bij de Dealer vervangen)

Hiervoor heb ik inderdaad een inleg filter van K&N gehad. Na de slechte ervaringen van mede-rijders heb ik de originele filter weer terug-geplaatst en voor de zekerheid een nieuwe LMM erin laten zetten. Ik had ook last van ploppen wanneer ik in'z'n vrij toeren ging maken... bij het gas los hoorde je af en toe even een zacht plofje... Vandaar dat ik dan ook weer alles origineel heb gemaakt

Ik heb wel het idee dat het in die periode is begonnen/erger geworden. Daarna is hij gechipt, en ik heb laatst de auto een nacht van de stroom gehad om alles te resetten... maar het is nog steeds aanwezig...

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=MxM]Ik heb wel het idee dat het in die periode is begonnen/erger geworden. Daarna is hij gechipt, en ik heb laatst de auto een nacht van de stroom gehad om alles te resetten... maar het is nog steeds aanwezig...[/quote]
Bij deze wagens reset je aan het motormanagement niets als je hem spanningsvrij maakt...... Wat nu naar is dat je niet weet of het probleem ontstaan is voor het chippen of ernaa of er door. Dat maakt het heel lastig.

NOg iets, hoort een 1.8T niet op euro 98 te draaien i.p.v. de RON 95 die je aangeeft. (kijk eens in het instructieboekje, de ecu regelt het vermogen terug op euro 95)

MxM (0), 16 jaar geleden

Net even gekeken... Op de LMM staat een VW/audi logo met CODE A, CODE B en CODE C onder elkaar geschreven.
Ik merkte wel op de dat de dikke slang die aan het gedeelde van de LMM zit een scheurtje heeft net onder de klemring...

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=MxM]Net even gekeken... Op de LMM staat een VW/audi logo met CODE A, CODE B en CODE C onder elkaar geschreven.
Ik merkte wel op de dat de dikke slang die aan het gedeelde van de LMM zit een scheurtje heeft net onder de klemring...[/quote]
Slang vervangen, dan verder gaan knoeien.

MxM (0), 16 jaar geleden

Ik weet 100% zeker dat het voor het chippen ook al was... Aangezien ik dan ook had gehoop dat het na het chippen over zou zijn...

MxM (0), 16 jaar geleden

Ik zal morgen even langs de dealer rijden om de slang te laten vervangen... kunnen we weer verder kijken.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=MxM]Ik weet 100% zeker dat het voor het chippen ook al was... Aangezien ik dan ook had gehoop dat het na het chippen over zou zijn...[/quote]
zorg voor een goede bassis... een gescheurde slang kan al een probleem opleveren.

Gr. paul

MxM (0), 16 jaar geleden

Op de tankdop staat RON91/95... dacht dat alleen de TFSI blokken baat hebben bij RON98... Ik heb 5 tankbeurten op BP ultimate gereden omdat ik vanuit het werk tijdelijk korting kon krijgen maar kan geen verschil merken

MxM (0), 16 jaar geleden

Ik zal eens kijken of ik hier een foto kan plaatsen...

MxM (0), 16 jaar geleden

Kun je hier wel een foto plaatsen ?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=MxM]Kun je hier wel een foto plaatsen ?[/quote]
ja.... http://imageshack.us/

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=MxM][url=http://imageshack.us][img]http://img222.imageshack.us/img222/3284/...[/img][/url][/quote]
dit is beter

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

hier hoeft je geen nieuwe aan... is zo minimaal, iets kit lijkt mij voldoende

Gr. paul

MxM (0), 16 jaar geleden

Merci

MxM (0), 16 jaar geleden

Zojuist bij de Dealer geweest... a.s. vrijdag wordt de turbodruk gemeten. (speciaal een afspraak voor moeten maken !!!) de monteur keek mij raar aan toen ik zei dat de auto 195PK/290NM moet hebben... Kortom, is mis duidelijk vermogen... Jammer dat het allemaal zo lang moet gaan duren... :-(

Wat het kost dat kost het, maar ik wil er nu onderhand wel eens vanaf zijn.

MxM (0), 16 jaar geleden

Gisteren nog even langs een skoda dealer geweest, en het verhaal uitgelegd... Deze kon vrij snel zeggen dat de turbo goed was... Hij kneep/hield de slang van de intercooler dicht met zijn hand, terwijl ik gas moest geven. (En dat in 2 minuten, ipv het maken van een afspraak bij de andere dealer) De slang zette dus weer uit... Ik weet wat jullie gaan zeggen, meten is weten, maar verkoopt deze man geen onzin ?

Ik heb wel nog een serieuze vraag... Ik wil de LMM testen, Kan ik het stekkertje van de LMM lostrekken en even rondrijden om zeker te weten dat de LMM in orde is ?(mocht deze defect zijn ?) Ik wil nu zoveel mogelijk informatie winnen voor a.s. vrijdag... Dus stel dat de LMM niet helemaal goed is, en ik trek de stekker los... Moet hij dan beter gaan rijden ?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=MxM]Gisteren nog even langs een skoda dealer geweest, en het verhaal uitgelegd... Deze kon vrij snel zeggen dat de turbo goed was... Hij kneep/hield de slang van de intercooler dicht met zijn hand, terwijl ik gas moest verkoopt deze man geen onzin ?[/quote]
[url=http://imageshack.us][img]http://img257.imageshack.us/img257/2851/...[/img][/url].... [b]en toen ging de wekker...??[/b] ik heb ook wel belang bij dit toverstokje........................[url=http://imageshack.us][img]http://img257.imageshack.us/img257/5784/...[/img][/url]

Gr. paul

MxM (0), 16 jaar geleden

Goedemorgen Paul... :-)

Het ziet er naar uit dat iedereen maar lekker aan het klooien is... Waar zijn die echte monteurs van vroeger, die weten waar ze over praten...?

Maar kan ik testen of mijn LMM defect is... (zonder er meteen een nieuwe in te zetten) en ik hem geen spul om het te meten... Want ik zie de bui voor a.s. vrijdag alweer hangen... "Sorry meneer, niets gevonden... We moeten een nieuwe afspraak maken om het volgende weer uit te sluiten." Aaargh

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

maxim

lmm testen gaat en kan alleen met de testkast...

Gr. paul

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

ik heb je verhaal met aandacht zitten volgen, en ben een ietwat andere mening toegedaan.

Mijns inziens moet je het probleem in de compressie zoeken. Om dit zeker te weten kun je de volgende test uitvoeren.

Doe een ballon aan de uitlaat, en start de wagen.
Indien de ballon groter wordt, is je compressie in elk geval in orde.

In elk ander geval

VOLG DE SKODAMONTEUR.......................

Groeten Vleermuis

MxM (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor je advies vleermuis..., ik zal dit morgen meteen doorgeven... Er moeten nu dingen uitgesloten worden. Ik 'verwacht' dat de compressie in orde is, aangezien een maand geleden mijn nokkenas-ketting+spanner zijn vervangen... (zie andere post hier op het forum) maar niets is zeker totdat je het op papier hebt... Ik ben benieuwd of er morgen iets uitkomt, wordt het wederom vaag en zweverig, dan probeer ik het bij de skoda man, en als dat ook een moeilijk traject wordt dan gaat de auto er gewoon uit... ik loop al veels te lang ermee te klooien, en telkens weer betalen omdat er niets is gevonden geeft mij ook weinig moed voor de toekomst...

Ik wil het dit jaar allemaal op de rit hebben, is dat niet dan is het exit... Maar bedankt voor al het advies hier !

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

tijd voor een diesel maxim......... ;

Gr. paul

Santa (0), 16 jaar geleden

OF tijd voor een bezoekje aan Paul...... ;)

MxM (0), 16 jaar geleden

Auto net bij de dealer afgegooid... (Ze waren mijn werkbon kwijt !?) gisteren nog maar even voor de zekerheid mijn LMM gemarkeerd, zodat ik vanavond zeker weet of deze wel/niet is vervangen... (zoveel vertrouwen heb ik in ze)

Dus dat wordt weer een dagje thuiszitten zonder auto... (begint onderhand routine te worden)

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen (als die er zijn)

MxM (0), 16 jaar geleden

De auto is terug... Kan niet merken dat hij beter rijdt, hoewel het 'dipje' eruit is... nog steeds is (voornamelijk) bij hogere toeren de fut er snel uit.
Aan de balie konden ze me niet vertellen wat er gedaan was, omdat het systeem eruit lag... (ik krijg de rekening dus nog opgestuurd) Zo op het eerste gezicht hebben ze de slang (t-spitsing) dit boven de nokkenas-ketting loopt vervangen... De 'oude' LMM zit er nog steeds in...

Ik begin nu toch sterk aan dat ding te twijfelen... Ik dacht dat het een orignele is zoals ik eerder zei, maar ik had me vergist ik keek op de stekker...!!! Ik kan de LMM er zelf niet uithalen ivm exotische schroeven. De buis waar de LMM in zit staat wel Bosch op. Hoe kan ik de 'stift' zelf controleren ? Staat daar ook Bosch op (wat te zien is zonder hem eruit te hoeven halen ?)

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

dat ze niet kunnen vertellen wat er gebeurd is is onzin alles wat er gebeurd is staat achterop de werkorder en de dealer mot contact met je opnemen als er reparaties moeten worden uitgevoerd daar moet de klant toestemming voor geven en de dealer moet jou ook vertellen wat de betreffende kosten zijn voor hetzelfde geld heb je straks een rekening van je helahola en aan een lmm kun je zelf niks testen de dealer wel met behulp van een testkast moet je rijdend meten of de waardes goed zijn
en begin er niet zelf mee te kloten een lmm is zeer gevoelig voor schokken

gr.marco

MxM (0), 16 jaar geleden

Ben weer terug van weggeweest... Heb afgelopen vrijdag een afspraak met de Tuner gemaakt, omdat we het vermoeden hadden dat de originele software erin zat. Aangezien de turbodruk op 0.75 bar loopt, en met wat modificaties (Vacuumdoos te foppen) ergens in de 0.8x in de noodloop gaat... Helaas zat het geoptimaliseerde programma er nog in... voor de zekerheid een re-flash gedaan, maar ook dit mocht niets baten...

Iemand nog suggesties ? Ontsteking/timing/slangen e.d. zijn gecontroleerd... LMM nu wel vervangen datum van de LMM is 07/2007 het kan nu toch niet veel meer zijn ?

het dipje bij 2500 toeren hebben ze dmv van het aanpassen van het programma eruit kunnen poetsen... Ik mis nu dus alleen nog het vermogen...
Langzaam aan gaan we de goede kant op... Te weinig compressie ?

Wat me gisteren wel opviel, is dat de verlichting van de kilometerstand/datum/boordcomputer af en toe heel erg fel werd... het leek wel alsof het door zou fikken zo heftig was het... Misschien moeten we het dan toch in de electronica zoeken ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.