close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: A4 vanaf 2001 op LPG G3 5V verstandig?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 5V

Hallo,

Toen ik 2 jaar geleden het eerste model A3 kocht op lpg had ik de keuze uit de 1.6 8 klepper en de 1.8 5v 20 klepper. De 1.8 is toen afgevallen omdat het risico op een cilinderkop revisie bij deze 20 klepper groot is (bij hoge km stand). De 1.8 heeft een moderne cilinderkop met minder 'vlees', waardoor bij rijden op lpg de kleppen in zouden gaan slijten.

Hoe zit dat met de latere modellen van de A4 en de A4 avant?
2001-2004 2.0 5V 130PK
2001-2002 1.8 T 5V 150PK

Is het risico op een cilinderkop revisie bij deze auto's ook nog groot (bij hoge km stand van ca. 200.000km)?

Geplaatst door

willemhs (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=willemhs]Is het risico op een cilinderkop revisie bij deze auto's ook nog groot (bij hoge km stand van ca. 200.000km)?[/quote]
Het fijne is er na 200.000km al wel af. Wil je in de toekomst goedkoop rijden dan is dit niet interessant.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

gas is veel km rijden
dan zou ik voor een diesel gaan
betrouwbaar(der)
minder onderhouds gevoelig(slijtage)
meer ruimte (geen tank extra)

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ik rijd al een aantal jaren op lpg. Ik ken de voor en nadelen, en wil zeker lpg blijven rijden. Waar het me om gaat is of ik perse naar een 1.6 moet kijken, of dat een 1.8t of 2.0 ook een optie is. Ik begrijp dat een wagen met 2 ton op de klok een vergroot risico in onderhoud begint te worden. Maar is dit risico bij een 1.8t of 2.0 vele malen groter dan bij de 1.6? (zoals dat bij de oude A3 1.6/1.8 is)

willemhs 0

16 jaar

Betwijfel het. De 18t bv is al jarenlang een doorontwikkelde en veel gebruikte motor in de hele VAG groep. Dat is niet voor niets.
De turbo maakt het voor lpg wel wat lastiger gezien de hogere thermische belasting en zal niet je eerste keus moeten zijn.
Een gepaste rijstijl maakt echt heel veel uit.
Persoonlijk vind ik lpg ook een prachtige uitvinding. Stiller als een diesel en stukker goedkoper met tanken.
De hele kofferruimte heb je heel zelden nodig.
De hogere kostprijs van onderhoud heb je er best vlot uit.

marcel7031 0
badge

16 jaar

[quote=marcel7031]Persoonlijk vind ik lpg ook een prachtige uitvinding. en stukker goedkoper met tanken.[/quote]
Hoevaak denk je te moeten tanken? tegenover 1 tank diesel.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

paul
hoe groot is die lpg tank
met 200 ltr net zo vaak

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

In Nederland zijn zo ontzettend veel LPG stations dat zelfs een kleinere tank geen bezwaar hoeft te zijn. Ik dacht dat 60 liter gebruikelijk was. met 80% vulling en gemiddeld 1:10 geeft dat ca 450 km. met 1:8 altijd nog 380.
Mijn Touran TDI loopt alleen met lange ritten 1:18, in de stad gewoon 1:11
Daarnaast heb je altijd nog benzine bij je......

marcel7031 0
badge

16 jaar

18T op gas; laat maar, wordt een brok ellende. Dan maar de 2.0 als je persee gas wilt. Of een V6.... (wordt het wel weer 100 km minder op een tank)

audia4 0
badge

16 jaar

De 1.8t heeft 5 klepjes per cilinder, de 2.0 heeft er 4. Is het risico op ingesleten kleppen bij de 2.0 veel minder groot als bij de 1.8t?
Bij de 1.6 8 klepper durf ik het risico wel aan (heb een a3 met 1.6 8 klepper op gas gehad met ruim 2 ton zonder problemen). Maar bij dezelfde a3 werd een 1.8 5v (niet eens met turbo) sterk afgeraden ivm het inslijten/branden van de kleppen.
Hoe zit dit bij de huidige 2.0 16 klepper?

willemhs 0

16 jaar

zal niet minder zijn maar wel goedkoper met reparatie's

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

een turbo motor moet je niet op lpg zetten, dat is vragen om moeilijkheden.
De 1.6 en de 2.0 kunnen goed tegen lpg.

primera p11 0

16 jaar

Okay, duidelijk.
Allemaal bedankt voor de reacties.

willemhs 0

16 jaar

Ik rijd nu zo'n 100DKM met een 1.8 5V zonder motorische manko. Is er zoveel ervaring met problemen rond de 200DKM???Zoveel LPG audi's zie je toch niet het zijn meest TDI.

KJ 0

16 jaar

De meeste autos op lpg zijn rond die km stand aan een koprevisie toe, de uitzonderingen daar gelaten.
Daarom, als lpg autos te koop staan met die stand, moet je er wel rekening mee houden dat je aan de beurt bent.

primera p11 0

16 jaar

[quote=primera p11]De meeste autos op lpg zijn rond die km stand aan een koprevisie toe, de uitzonderingen daar gelaten.
Daarom, als lpg autos te koop staan met die stand, moet je er wel rekening mee houden dat je aan de beurt bent.[/quote]
Mijn zoon reed een civic 1.4 naar 330 DKM zonder enige troubels, je moet ook een beetje mazzel hebben er zijn natuurlijk ook andere wel bekende merken die beduidend slechter scoren

KJ 0

16 jaar

Nou ik zal eerlijk zeggen.

niks is aan revisie toe ik rij zelf a4 g3 nieuwe model en heeft nu 195.000 km op staan en rijd nog steeds als nieuw nieuw nieuw.

weetje wat belangrijk is onderhoud. Als je hem netjes onderhoud op tijd olie verversen, filters vernieuwen bougie vernieuwen.

dan moet je nergens bang voor zijn. Tegenwoordig stelt die km niks meer voor.

succes.

RenaultMan 0

16 jaar

Die km stellen ook niet veel voor, maar op gas is het toch een ander verhaal.
Daar kun je je filters wel op tijd vervangen, maar dat doet niks af aan het feit dat de zittingen op gas nou eenmaal sneller inslaan door de schralere verbranding van lpg.
En een koprevisie kost ook geld en of je 20 zittingen opnieuw in moet slijpen of 8.
Is nogal een prijs verschil.
Ik rij zelf ook lpg, maar met dit soort kosten moet je wel rekening houden.

primera p11 0

16 jaar

En ik denk dat het juist niet zo belangrijk is of de olie en het filter op tijd vernieuwd worden, de olie ziet er na 20k kilometer rijden op lpg namelijk nog net zo uit als toen je hem net ververst had.
Wat wel een heel belangrijk punt is hoe is er met die auto gereden en dan bedoel ik niet even hard optrekken maar meer langdurig hard rijden, want dan namelijk stijgt de uitlaat temp. progressief en dat betekent dat de kleppen het langdurig voor de kloten krijgen met als gevolg harder dan normaal inslaan met dus een dure koprevisie als gevolg.

gpekaar 0

16 jaar

[quote=gpekaar]En ik denk dat het juist niet zo belangrijk is of de olie en het filter op tijd vernieuwd worden, de olie ziet er na 20k kilometer rijden op lpg namelijk nog net zo uit als toen je hem net ververst had.
Wat wel een heel belangrijk punt is hoe is er met die auto gereden en dan bedoel ik niet even hard optrekken maar meer langdurig hard rijden, want dan namelijk stijgt de uitlaat temp. progressief en dat betekent dat de kleppen het langdurig voor de kloten krijgen met als gevolg harder dan normaal inslaan met dus een dure koprevisie als gevolg.[/quote]
en jij denkt dat olie het eeuwige leven heeft
wat denk je van condens/slijpsel en kraken van de dopes
waarom denk je dat ze olie testen op de levens duur in een motor
en dan niet enkel benzine
maar ook diesel gas(lpg)lange duur test met auto en stationair motoren
anders gaan we terug naar 1700
1 olie voldoet voor alles
ik wordt langZaam gek van al die soorten en types

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ja, je ziet door de bomen het bos niet meer.
Dat ben ik wel met je eens.
ik heb wel de indruk dat dat gedoe met die olie wel meer voor komt bij europese merken.
Als je alleen al kijkt bij VW hoeveel verschillende soorten er zijn en waar wat wel en niet in mag.
Het is een groot zoekplaatje.
Ik rij een nissan primera op lpg met een 2.0 motor, volgens mij stamt dat blok nog uit de begin jaren 80.
Ik doe alles verkeerd met de auto, rij hard door op lpg, warm rijden als het mij uitkomt, trek soms fors op, rij met zware karren en houd me poot op de rem,rij door plassen met hete remschijven en het blijft allemaal heel.
Ik gooi er ook van die merkloze olie in, wel bij een automaterialen zaak vandaan overigens.
Ik bedoel maar, je kunt ook te voorzichtig zijn.
Uiteindelijk is het een vervoermiddel en moet tie het gewoon doen.
Maar misschien denk ik wel een beetje simpel.

primera p11 0

16 jaar

wat denk je dan
dat er iemand is die rijdt zoals de fabriek graag zou willen?
hoeven ze nis meer te testen
als u zo rijd gaat ie nooit stuk(lekker NOOIT meer garantie)
maar t is alleen maar dat je de smering op peil houd
en tegenwoordige service intervallen zitten bijna op de grens
dat bedoel ik
en voor de rest idd
starten en rijden
ik rij regelmatig met een ambuvan 1500 a 200 kg
en dan moet ie net zo doen als zonder die kar

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Even voor Jerry ik denk helemaal niks, spreek gewoon uit ervaring heb namelijk zelf zo,n 200 lpg installaties ingebouwd, heb ook klanten gehad die gewoon 100k kilometer met de zelfde olie + natuurlijk wel bijvullen reden zonder problemen, olie blijft gewoon veel schoner door geen verdunning met benzine minder agressieve zuren etc, ik geef wel toe dat ik het zelf niet zou doen maar pak weg een 40k kilometers geen enkel probleem, en oja dan spreek ik over minder kwalitatieve olie dan we tegenwoordig hebben.

En Primera ja dat is te verklaren want je hebt het wel over een japanner en ook nog eens over een goede motor, bij de jappen slaan de kleppen zeker in het verleden veel minder snel in sterker ik heb bv BMW of en Opel rijders gehad die iedere 4000kilometer terug waren omdat ie op 3 cilinders liep, kleppen stellen en weer gaan, maar gewoon een Mazda bv bleek op lpg, dat na 20k kilometer de kleppen zelfs ruimer stonden ook het zelfde verhaal met Honda gewoon hardere zittingen/kleppen kortom kwaliteit, mare dat weet toch iedere automonteur dat de jappen betere spullen maken.

gpekaar 0

16 jaar

ik rijdt 300k met gas in een a8 4,2 l 8 cilinder. mijn olie koop ik al 10 jaar bij de lidl (bijna gratis) en vervang ik vaak ( elke 40.000 km )
bij het inbouwen in 2002 allemaal jammeraars in Nederland: " o nee mijnheer, dat kan helemaal niet, veel te geavanceerde motor, bla bla bla. tank dus maar hier laten inbouwen ( ivm keuringseisen) lpg installatie in Polen, waar iedereen op gas rijdt en dus veel meer expertise is dan hier. rijdt al 3 ton als een tierelier.

moraal van het verhaal: turbo en lpg samen, niet doen. voor de rest: als je normaal rijdt: niets aan de hand...

en niet te veel naar de jammeraars luisteren, maar gewoon naar jezelf.

J.P. 0

16 jaar

Een zwaluw maakt nog geen zomer J.P.
Dat het bij jouw goed gegaan is wil niet zeggen dat het dan maar bij iedereen goed gaat.
Uitzonderingen bevestigen de regel.
ik zou niet graag de kosten van een revisie betalen van een A8, kun je heeeeeeeel lang van op benzine rijden.

primera p11 0

16 jaar

[quote=primera p11]Een zwaluw maakt nog geen zomer J.P.
Dat het bij jouw goed gegaan is wil niet zeggen dat het dan maar bij iedereen goed gaat.
Uitzonderingen bevestigen de regel.
ik zou niet graag de kosten van een revisie betalen van een A8, kun je heeeeeeeel lang van op benzine rijden.[/quote]
heb net getankt
maar dat valt vandaag de dag toch tegen
wordt toch zeker 2 weken minder

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Nogmaar even een extratje om je over te halen :-)

2.0 5v op LPG G3 uit 2002. Nu 252.000 km zonder problemen.

67 liter ringtank (60 liter bruikbaar). 600km per tank :-) Lijkt me niet slecht.

Heb ook vaak het verhaal gehoord dat er bij de 1.6 wat vaker verder doorgetrokken wordt (bij de zwaardere A4), waardoor een 1.6 misschien wat eerder de geest kan geven dan de 2.0.

Succes met de keuze, als je die inmiddels al niet gemaakt hebt.

Derk

DerkGTT 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.