Audi A6 av Q Tiptr.: A6 start soms slecht

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi v6 afb

Ik ben in het bezit van een A6 tdi Q av.tiptr.(110 Kw),met jawel...het beruchte afb blok.
Ik heb inmiddels al allerlei problemen gehad die me al honderden,zelfs duidenden euro's hebben gekost(turbo,kleppen,nokkenassen,tiptronic revisie,spanrollen en riemen,diverse lmm etc etc..)maar vind het nog steeds een waanzinnig fijne auto en wil m maar niet kwijt.(vreemde liefde?)
Eindelijk rijd ie de laatse 10 maanden,zeker na de nieuwe bak weer geweldig,maar heb toch een paar vraagjes.
Eigenlijk al zolang ik m heb en dus na alle reparaties en beurten(altijd dealeronderhouden) vind ik dat ie niet echt goed start,als ie koud is.Dus onder de 8 graden zeg maar buiten heeft gestaan.Ik moet dan altijd twee x voorgloeien,even een keertje rondgooien dan nog een keer gloeien en dan starten.(dit werkt het snelste heb ik ontdekt)In alle andere omstandigheden start ie meteen,en zoals ik al zei loopt ie perfect.Ik heb dit al diverse malen bij diverse garages aangehaald maar het is nooit echt opgelost.(dus ook na vervangen gloeibougies,lmm,op tijd zetten brandstofpomp etc..)....Inmiddels ben ik de ceremonie wel gewend,maar blijf het toch vreemd vinden,...iemand een idee?

Verder nog een adviesvraagje.Ik wilde ook al heel lang de auto laten tunen bij Tunex dmv obd tuning,dit is er echter nooit van gekomen door dat er steeds wel een reperatie tussenkwam.Als ik de reacties op de site moet geloven is het geen probleem en is iedereen meer dan enthousiast.Mijn auto heeft intussen 298.000 gelopen maar dit was ook volgens de(door veel mensen)hoog aangeschreven eigenaar van Tunex geen enkel probleem.Hieronder zijn mail naar mij:

De 2.5TDI v6 automaat kunnen we chiptunen hierbij heeft men de keuze uit 2
versies 1 met een wat lager koppel waarbij de software van de automaat niet
hoeft worden aangepast en 1 versie met een hoger koppel welke gelijk is aan
de handversnelling versie. Het verschil in koppel is ca. 25nm.

Wat eigenlijk belangrijker is dan de chiptuning hoe men er zelf mee omgaat
als men de auto eerst altijd rustig warm rijd en het regulier onderhoud
gewoon tijdig door voert kan de auto de chiptuning makkelijk aan zonder de
levensduur van de motor te verkorten. Bij Stage 1 blijven we binnen de door
de fabrikant gestelde toleranties het zogenaamde motorcontrole systeem
blijft als voorheen over de motor waken.

Mijn vraagje dus:klopt het wat de man zegt of is het erg onverstandig als ik dit wil gaan doen?

Koert..

Funhouse

Geplaatst door Funhouse (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Tuning; waarom zou je, met deze motor in goede conditie trek je zo al de klinkers uit de straat vandaan. Kan alleen maar weer ellende geven.

Wat dat slechte starten aangaat; de brandstofpomp timing eens checken; ook willen de pompen zelf wel eens stuk gaan.

In ommen zit de specialist voor deze gevallen.....

Funhouse (0), 16 jaar geleden

[quote=audia4]Tuning; waarom zou je, met deze motor in goede conditie trek je zo al de klinkers uit de straat vandaan. Kan alleen maar weer ellende geven.
Wat dat slechte starten aangaat; de brandstofpomp timing eens checken; ook willen de pompen zelf wel eens stuk gaan.
In ommen zit de specialist voor deze gevallen.....[/quote]
Nou...klinkers uit de straat......niet echt dus.Heb ik ook nooit gevonden.Echt langzaam is ie niet maar met 150 pk en een auto van 1735 kilo trek je natuurlijk geen klinkers uit de straat.Ik heb twee keer een 180 pk gereden en dat was een wereld van verschil omdat je dan net dat beetje meer hebt wat ik nu mis.
Wat betreft de pomp,die is ok en ook helemaal nagekeken door Coen Donkers Audispecialist uit veghel.Verder is hij bij audi zelf eens een keer exact op tijd gezet.(stond 1 graden verkeerd),dit hielp wel iets,maar toch moet t beter kunnen..

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

dan houd je de gloeikaarsen over; doe wel voorzichtig, een aantal topics lager staat iemand die er 2 afgebroken heeft. Dat resulteert meestal in kop demonteren, onder de kolomboor en heel voorzichtig uitboren.

Mijn ervaring is dat warm uitdraaien makkelijker gaat dan koud.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.