Audi 80: ABT motor distributieriem geknapt

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: ABT 2.0

Goedendag,

Ik ben sinds kort in het bezit van een prachtige audi 80 b4 type met een 2.0 ABT motor.
nu is onlangs mijn distributieriem geknapt en zijn dus al mijn kleppen krom + restschade.
onderblok is gelukkig nog wel goed.
nu heeft een vriend van mij nog een complete kop liggen van een 2.0 E 83kW.
mijn vraag: gaat dit passen? zoja, mooi, zo nee, waarom niet?

tweede vraag, zijn er spannende dingen waar ik rekening mee moet houden met op tijd zetten van deze motor? of is het het gebruikelijke 1e cilinder BDP nokkenas goed zetten etc etc. want dan red ik het wel.

alvast bedankt.

met vriendelijke groeten

BJ Bakker

bartjan46

Geplaatst door bartjan46 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bart Jan

Is de oude kop niet meer te gebruiken / reviseren ?

Speciaal gereedschap voor de distribute is niet nodig,

Voor de riem zie :

[url=http://img149.imageshack.us/i/29791583.p...][img]http://img149.imageshack.us/img149/7177/...[/img][/url]

Voor de aanhaalvolgorde en momenten van de kop zie :

[url=http://img689.imageshack.us/i/15741114.p...][img]http://img689.imageshack.us/img689/8164/...[/img][/url]

Succes..

Gr Stefan

bartjan46 (0), 14 jaar geleden

hee bedankt! dit had ik net even nodig.

nou, toevallig heeft een vriend van me zo'n kop liggen en dus jah, vergelijken, misschien kan die hele kop er wel op. . .
mijn kleppen zijn behoorlijk krom, en dan ook echt niet een beetje, vooral de uitlaatklepjes. de inlaatkleppen is bijna niets aan te zien, had ze in de draaibank en toen zag ik t pas. maar doordat die zo krom zijn vertrouw ik mijn geleidertjes niet meer voor de 100 punten. dus daarom de vraag, past die andere kop?
zoja, mooi, zo nee, dan moeten we andere dingen oplossen.

bij voorbaat dank!

groeten

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik durf je helaas niet te zeggen of deze kop zonder problemen overgezet kan worden, wellicht iemand anders hier ?

Klepgeleiders zijn trouwens te vernieuwen, net zoals de kleppen en klepsteelrubbers, dan is de kop wel weer 'nieuw' ( Als er verder niks aan is natuurlijk )

Gr Stefan

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Wat is de motorcode van die andere kop?

bartjan46 (0), 14 jaar geleden

ff een update, kwam er niet echt aan toe i.v.m. werk enzo.

de andere kop is afkomstig van een VW 2 liter benzine met 110 pk. een 2.0 E motor, motorcode weet ik niet.
heb de koppen naast elkaar gelegen en toen zag ik het verschil, de hoogte van de inlaatkanalen is aardig anders dus mijn spruitstuk zal niet passen.
heb de kleppen omgezet en mooi opnieuw ingeslepen. kop gemonteerd en de boel weer op tijd gezet.
krukas even met de sleutel rondgedraaid, raakte niks dus dan maar proberen te starten.
startte direct de eerste slag. geen vreemde tikken, kleppen waren stil, super mooi dus! ook mijn klepstoters muisstil!
toen geprobeerd het koelsysteem te ontluchten. . .
kreeg hem niet ontlucht. bouwde druk op etc etc. slangen die begonnen te imploderen ?!?!?!?!?
conclusie, kop er maar weer af . . .
laten vlakken en vanavond zien we weer. vanavond sleutel ik er een vlakke kop op met nieuwe pakking en bouten.
hopelijk is de kop niet gescheurd in 1 van de kanalen ofzo. heb m niet laten afpersen. . .

wish me luck. . .

gr BJ

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bart

Hij bouwde druk op en implodeerde ?

Als hij druk op doet bouwen in het koelsysteem, kan de kop gescheurt zijn, maar imploderen is vacuum zuigen in het koelsysteem.

Zat er voldoende koelvloeistof in ? Waren alle slangen e.d. goed aangesloten en mooi warm ? Iets van druk op het systeem is wel normaal, maar ze moeten niet keihard worden.

Nu ligt de boel al uitelkaar, dan wachten we even tot straks.

Gr Stefan

bartjan46 (0), 14 jaar geleden

jah! imploderen deed hij, het was van flop flop pof! en toen was de lange koelslang naar de radiateur toe volledig vacuum gezogen. toen wist ik dus wel dat de kop lek was. kop dus even onder de freesbank doorgeweest en inmiddels weer gemonteerd. hij loopt weer als een zonnetje.
behalve de normale kuren die hij eerder al had.

nog bedankt voor de info. was wel handig met op tijd zetten!

gr. BJ

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.