Audi 80: Motor houdt in/schokt

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0L 8V

Beste Allemaal,

Ik ben in het bezit van een Audi 80 met een 2.0L 8V motor. Motorcode ABK.
Ik heb het volgende probleem met de motor. Bij koude start doet 'ie het goed. Zodra de temperatuurmeter op het cockpitje op 80 graden staat dan schokt/stoot de motor een keertje. Als de motor dan helemaal op temperatuur is dan begint het schokken weer.
Ik rij bijv. 100 km/h en dan ineens begint 'ie met schokken. De motor reageert dan ook niet meer op het gaspedaal. Als de motor warm is en hij loopt stationair dan lijkt het net of de motor zich verslikt en springt naar 1100 toeren en valt terug naar 900 toeren. Daarna gebeurt het weer en dan valt de motor uit. Als ik 'm hierna start dan kan ik weer verder rijden.
Als 'ie eenmaal schokt tijdens het rijden dan is het net alsof de motor inhoud en ineens een duw krijgt dat 'ie weer vooruit gaat.
Ik heb de auto uit gelezen, maar geen foutmeldingen. Ik heb het ontstekingstijdstip gecontroleerd met een instelbare stroboscoop lamp en dat is inorde. Ik heb het op de pulley gemeten.
Laatst is er een nieuwe apk opgekomen en daar hebben ze het co gemeten zowel stationair als bij 2000 à 2500 toeren. Dat was allemaal inorde.
De waarde van de gaskleppotentiometer is 75% bij volgas gemeten met vag-com.
De brandstofdrukregelaar aan het einde van de galerij heb ik vervangen door een identiek exemplaar, maar helaas geen resultaat.
Ik heb relais 30 van het management vervangen en het relais van de branddstofpomp. Helaas geen resultaat geboekt.
Vier maanden geleden heb ik een nieuwe lmm gekocht bij Audi, maar dat heeft niks geholpen.
Kan iemand mij vertellen wat de blauwe temp. sensor doet die voorop het motorblok zit? Ik heb deze vervangen door een nieuw exemplaar, maar als ik de stekker eraf haal dan gaat de motor niet anders lopen.
Twee benzine leidingen onder de auto waren lek. Deze heb ik inmiddels gerepareerd.
Ik heb het benzinefilter vervangen, bougiekabels en de verdeelkap.
Ik denk zelf niet dat het de brandstofpomp is, want als ik volgas geef dan trekt 'ie goed door. De pomp zelf maakt ook geen herrie.

Wie heeft er nog tips voor mij?

Anton472

Geplaatst door Anton472 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Signaal van de lambdasonde en koelwater temperatuur al uitgelezen? En wat doet de lucht temperatuur?
Doorrijden met deze storing kan je katalysator beschadigen en die zijn duur.

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Het signaal van de lambda sonde is inorde. Als dit niet het geval was dan zou vag-com dit oppikken tevens zou ik dan niet door de apk komen.
De koelwatertemperatuur doet z'n werk gecontroleerd met vag-com. Als ik de stekker los trek dan gaat 'ie naar -40. Ik vind alleen vreemd dat de motor niet anders gaat lopen.
De luchttemperatuur is ook inorde. Ook gecontroleerd met vag-com.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat noem jij in orde en wat noem ik in orde? Dat kan verschillen.
Dus wat geven die signalen aan?

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Ik bedoelde het zo dat de waardes fluctueren. Wat versta jij eronder?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja, dan niet.

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Ik wil best de waardes noteren, maar dan moet ik wel weten bij welke motortemperatuur je het wilt weten.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je zegt dat hij bij 80 graden schokt en als hij volledig op bedrijfstemp is, dus dan controleer de sensoren bij die temp en plaats de waarde's even hier..

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Beste stefan84,

Ik ben pas as. zondag in de gelegenheid om dit te doen omdat ik dan de vag-com kabel kan lenen.
Ik zal dit rijdend doen en een log file ervan maken.

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Ik ben gisteren ruim een uur bezig geweest, maar de auto ging niet schokken. Toen reed ik einde van de dag terug en toen begon het weer. Helaas geen laptop bij mij dus ik ga morgenavond nog een poging doen.

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Ik heb eindelijk stationair de waardes kunnen capturen. Helaas onder het rijden deed 'ie het niet meer.
Het toerental verspringt vanuit 858 rpm naar:
rpm: 1560
motortemp. : 102 graden
lmm: 31
Lambda: 0,56

rpm: 1144
motortemp. : 102 graden
lmm: 31
Lambda: 0,73V

rpm: 1560
motortemp. : 102 graden
lmm: 31
Lambda: 0,73V

Hierna bleef de auto stabiel stationair lopen:
rpm: 884
motortemp. : 102 graden
lmm: 31
Lambda: 0,71V

Ik kan evt. de complete logfile doormailen.

Om de a/f te berekenen doe ik 0,73V * 14,7 = 10,7
Klopt dit?

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Ik heb ook al relais 30 en het relais van de brandstofpomp vervangen door nieuwe exemplaren, maar dat mocht helaas niks baten.

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Heeft er iemand suggesties?

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Topic kan opslot.

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Probleem heb ik opgelost vandaar dat 'ie opslot kan.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

We zijn wel nieuwsgierig HOE je het opgelost hebt.

Anton472 (0), 14 jaar geleden

Ik heb eerst een log gemaakt van ruim 45 minuten. Deze waardes bekeken, maar niks afwijkends gevonden. Hiermee kon ik dus uitsluiten dat het aan een sensor lag van het motormanagement. De componenten genoteerd die niet gelogd worden als er intern een storing inzit en zo bleven dus de isvklep, hallgever, brandstofpomp en regelapparaat over.
Het was even zoeken naar de juiste onderdelen, maar de auto rijdt nu 1,5 week zonder schokken.

fransway (0), 4 jaar geleden

Goedemorgen Anton, Zoals jij dit motorprobleem omschrijft heb ik op dit moment precies zo op mijn AUDI (80) Cabrio 2.0E ABK Motor.
Veel van de zelfde zaken als jij vervangen, o.a. relais, stappenmotor, onsteking op tijd, koelvloeistofsensoren vervangen, maar het inhouden en toerenval blijft zich voordoen. Gisteren stelde iemand dat het misschien de lambda sonde kan zijn, of de brandstofdrukregelaar. Maar ik twijfel en ben het zoeken zat. (Motor is ook al een keer uitgelezen en geen storing waargenomen).
Dus zoeken op het internet en kom jou verhaal van 10 jaar geleden tegen. Vrag nu is kun je mij verder helpen. En aaangeven wat uiteindelijk de oorzaak wa en welk onderdeel je hbet vervangen.
Het zou mij veel waard zijn dit nu op te lossen. De cabrio staat nu op stalling maar wil het toch graag asap opgelost hebben zonder telekens maar weer een nieuw onderdeel te moeten kopen waarvan ik niet zeker weet of dit de oplossing brengt.
Jouw verhaal is precies zoals mijn motor reageert, dus wil je mij helpen Groet Frans (0643024207)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.