Na het losmaken van de + pool, bleef na het op contact zetten van de auto het airbag lampje branden.
De volgende dag ging het lampje ter controle aan, en daarna uit, om vervolgens na een aantal minuten rijden weer te gaan branden.
Dit blijft tot nu toe zo. E.e.a. vanavond gereset met VAGCOM (melding regelunit). Opnieuw gemeten, maar storing bleef weg.
Nu ging het lampje toch weer branden na zo'n 5 minuten rijden.
Wie weet raad? Ik heb dus de spanning weggehaald van het airbagsysteem. Hoe moet ik e.e.a. resetten om van dat brandend lampje af te komen?
Beide kabels los van de accu en dan even tegen elkaar houden?
Kabels een nacht loslaten liggen zodat hele systeem reset?
Wie weet waar dit aan kan liggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Willem
Wat was exact de foutcode ? Melding regelunit zegt niet veel.
Gr. paul
De kabels losnemen helpt niet. En fouten wissen ook niet. Al doe je het 20 keer........
Je hebt er een storing in. Er is iets met de regelunit. Zolang dat niet opgelost cq. verholpen is, blijft het lampje branden en is het hele systeem buiten werking.
Gr.
Exacte foutcode weet ik niet meer....ik heb eea laten doen. Hoe kan zo'n code eruit zien? Cijfers? Letters?
Hij gaf iets aan van foutieve chassiscode? Kan dat?
&Petje 57, hoe zou ik e.e.a. dan op moeten lossen?
16 jaar
Zoals Paul al min of meer aangeeft: foutcode(s) laten uitlezen.
Deze worden weergegeven d.m.v. cijfers met een beknopte tekst met behulp van speciale uitleesapparatuur.
Aan de hand van die code ( of code's) met de tekst wordt de monteur de richting van de storing aangegeven zodat dus niet het hele systeem onderzocht hoeft te worden. De praktijkervaring doet vaak de rest.
Monteurs die veel met de VAG-groep werken ( ook universele garages) hebben meestal een uitgebreidere handleiding voorhanden zodat de storing sneller gevonden zal worden.
Zo heeft elk merk weer zijn eigen codes met de daarbij horende fout cq. storingsomschrijving.
Gr.
En zoiets kan dus al ontstaan door alleen het losnemen van de + pool?
VAGCOM is niet afdoende begrijp ik?
16 jaar
Voor zover ik weet kun je met de vagcom uitstekend foutcode's uitlezen.
De oorzaak is wel vaak te achterhalen maar lang niet altijd. De + pool loshalen HOEFT er niets mee te maken hebben. Het is net zoiets als: je doet de thuis de deur dicht en het schilderij valt van de muur.........Ra, ra ? Hoe kan dat ? ............Puur toeval.........
Overigens zou ik in het vervolg wel eerst de minpool (-) loshalen en dan de plus (+).
Dit alleen al om te voorkomen dat je met de sleutel kortsluiting veroorzaakt............
Gr.
Heb je de auto ook geprobeerd te starten met een Powerpack?
Wat wel eens wil gebeuren is dat door piekspanning de airbagcomputer doorbrandt.
Met name heb ik dit verhaal gehoord bij auto's met lege accus die via startkabels zijn gestart en daarbij geen stroomverbruikers in de auto hebben ingeschakeld zoals:
-achterruit verwarming
-verlichting
-aanjager
dit om de piekspanning te verlagen en zo kwetsbare componenten te sparen. Tegenwoordig is dat spul erg fragiel.
[quote=willem_dokkum]Exacte foutcode weet ik niet meer....ik heb eea laten doen. Hoe kan zo'n code eruit zien? Cijfers? Letters?
Hij gaf iets aan van foutieve chassiscode? Kan dat?
&Petje 57, hoe zou ik e.e.a. dan op moeten lossen?[/quote]
Fout VIN Nummer (chassis nr) krijg je wanneer er een module wordt vervangen.
Wat was de reden dat je de accuklem eraf hebt gehaald?
De reden was om de xenon lampen/pitten te verwisselen.
Achteraf de koplampen gedemonteerd en daarbij de stekkers (voeding) losgehaald om de units te deomteren. Accukabel had dus niet losgehoeven.....
16 jaar
Ik ben het met Petje57 eens, altijd eerst de min loshalen en deze ook als laatste erop. Ik heb al gehoord dat je een hogere piekspanning kan krijgen als je de plus als laatste erop zet, dit heeft met techniek te maken, de electronen gaan van + naar - maar de ionen van - naar plus.
Maar wat kan er nu kaduuk zijn?
16 jaar
[quote=willem_dokkum]Maar wat kan er nu kaduuk zijn?[/quote]
Waarschijnlijk de airbag computer.
Vandaag de storing laten uitlezen bij de dealer als volgt:
Zelfdiagnoserapport
15 - Airbag
8E0959655B
Airbag 8.4 EP
Codering 10602
Dealernummer 63351
02 - Storinggeheugen afvragen:
2 storingen / aanwijzingen herkend
00474 004
Regelapparaat voor wegrijblokkering
geen signaal/communicatie
Sporadisch
01794 000
Regelapparaat verkeerd chassisnummer
Sporadisch
dit zijn de enige twee foutmeldingen.
Na 5 minuten gaat dus mijn airbaglamp branden en gaat niet meer uit.
Wie weet wat er aan de hand is?
Storing wil dus wel resetten, maar komt weer terug.
Welke stap moet ik nu nemen? Dealer zal al snel nieuw regelapparaat willen installeren, zijn die ook gebruikt te krijgen en wat gaat dat ong. kosten?
16 jaar
Enige uitleg van de codes kun je vinden op gerritspeek.nl
foutcode: 01794
nl
du Steuergerät falsche Fahrgestellnummer
en Control Module: Incorrect Chassis (VIN) Number
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke oorzaken:
Control Module was never adapted to a Car (New Control Module)
Control Module was originally adapted to a different Car (Used Control Module)
Mogelijke oplossingen:
Check Vehicle Identification Number (VIN) of Control Module and Car
Perform Vehicle Data Learning
Special Notes:
When found in Audi A4 (8E): Heating/Air Conditioning, perform Vehicle Data Learning (Adaptation).
When found in Audi A4 (8E): Airbag 8.4, perform Vehicle Data Learning (Adaptation).
When found in Audi A4 (8E): Airbag 9.41, perform Vehicle Data Learning (Adaptation).
When found in Audi A4 (8E): Steering Wheel, perform Vehicle Data Learning (Adaptation).
When found in Audi A4 (8E): Seat Adjustment, perform Vehicle Data Learning (Adaptation).
16 jaar
De dealer heeft inmiddels e.e.a. bij de hand gehad en het regelapparaat voor aangeleerd aan het instrumentenpaneel? Maar helaas weer dezelfde storing. Doen ze iets verkeerd?
Wie weet wat (stapsgewijs) de juist handelswijze is? J emoet nu net ahndelen alsof je een nieuw regelapparaat hebt gemonteerd en deze herkenbaar moet maken aan de software in de auto toch?
Volgens VAG COM moet je naar Channel 081: vehicle Data Learning en dan enter/save 02905 als een nieuwe waarde?
We gaan morgen weer uitlezen om de storing te vergelijken met voorheen, maar die lijkt me hetzelfde.
iemand enig idee hoe nu verder?
16 jaar
Wat je bij Audi vaak ziet is dat een stekkertje geen goed contact maakt deze zitten onder beide stoelen voor gemonteerd (ik dacht bruine kleur?) door knippen en rechtstreeks vast solderen daarna het zaakje resetten. Telkens als er een slecht contact komt komt de storing terug. Zover ik me kan herrineren bleef de storing dan wel bestaan, dus ik weet niet of dat ook bij jou het probleem is.
Succes
[quote=willem_dokkum]De dealer heeft inmiddels e.e.a. bij de hand gehad en het regelapparaat voor aangeleerd aan het instrumentenpaneel? Maar helaas weer dezelfde storing. Doen ze iets verkeerd?
Wie weet wat (stapsgewijs) de juist handelswijze is? J emoet nu net ahndelen alsof je een nieuw regelapparaat hebt gemonteerd en deze herkenbaar moet maken aan de software in de auto toch?
Volgens VAG COM moet je naar Channel 081: vehicle Data Learning en dan enter/save 02905 als een nieuwe waarde?
We gaan morgen weer uitlezen om de storing te vergelijken met voorheen, maar die lijkt me hetzelfde.
iemand enig idee hoe nu verder?[/quote]
16 jaar
Okee, dat snap ik. Dat had ik ook eerder bij een Passat, waarbij de stekker ook is doorgesoldeerd.
Maar komt de melding dan vie het regelapparaat binnen, zoals nu aangegeven met deze code?
16 jaar
Ik ben inmiddels weer iets verder met onderstaande storing, ontstaan, door het loshalen van de accu. Naast deze storing is ook het radiografisch teken van de klok verdwenen.
Via een Duitse site (audi-speed.de) kwam ik erachter, dat deze storing vaker voorkomt, maar diegene wil niet vertellen hoe e.e.a. moet worden opgelost (maar wel dat het mogelijk is), ivm stukje nering die hij dan kenbaar maakt etc...
Het gaat dus om de volgende storingen, welke met elkaar in verband staan (regelapparaat)
Zelfdiagnoserapport
15 - Airbag
8E0959655B
Airbag 8.4 EP
Codering 10602
Dealernummer 63351
02 - Storinggeheugen afvragen:
2 storingen / aanwijzingen herkend
00474 004
Regelapparaat voor wegrijblokkering
geen signaal/communicatie
Sporadisch
01794 000
Regelapparaat verkeerd chassisnummer
Sporadisch
Wie kan me verder helpen, of naar iemand verwijzen (evt. tegen vergoeding) om de storing op te kunnen lossen? Opnieuw inleren van het regelapparaat via VAG COM lukt niet, ik denk dat er meer software bij nodig is, maar de audi garage had dit "probleem" nooit eerder gehad en weet ook even niet hoe nu verder...
Is zoiets bij Audi Nederland op te vragen is er een landelijk iets?
Wie helpt mij?
16 jaar
Kan het zijn dat eerst de juiste chassiscode in het regelapparaat moet worden ingebracht en dat die daarna pas aan de auto "in te leren" is?
Wie heeft zoiets ooit eerder meegemaakt?
De ander storing over de wegrijblokkering kan ik ook niet plaatsen, gebeurt dat met hetzelfde regelapparaat? Of zit er misschien een storing in de klokkenwinkel?
Lampje van de sleutel (startblokkering) blijft niet branden, na op contact zetten en starten.
Biedt een softwareupdate van de hele computer misschien soelaas?
In het begin na loshalen + pool accu ging het airbag lampje branden na op contact zetten en niet weer uit. Een keer later starten ging ide wel uit maar lichtte het lampje na 5 minuten op om daarna niet weer uit te gaan.
Ook het symbooltje voor de automatische tijdsaanduiding verschijnt niet meer, heeft dat er misschien ook mee te maken?
16 jaar
Je moet eerst het regelapparaat wissen, normaal is dat een 0 ingeven in kanaal 0 en dan saven, vervolgens kanaal 081 02905 saven. Daarna auto van contact afzetten gedurende minimaal 30sec als ik het goed heb.
Dank....gaan we proberen! Kijken of het gaat lukken!
16 jaar
Helaas, na bezoek aan de dealer het volgende wijzer geworden:
Vanwege een softwarefout wordt het in het instrumentenpaneel opgeslagen chassisnummer onder bepaalde omstandigheden gedeeltelijk gewist. Bij het opvragen van de regelapparaat-identificatie in de functie zelfdiagnose van de elektronicatester worden alleen de laatste 5 cijfers van het chassisnr. weergegeven.
In het kader van de componentenbescherming vergelijkt het airbag-regelapparaat zijn chassisnummer met het nummer dat in het instrumentenpaneel is opgeslagen.
Als hierbij verschillen worden geconstateerd, worden in het airbag-regelapparaat de storingen 00474 regelapparaat voor wegrijblokkering, geen signaal/communicatieen 01794-Chassisnummers zijn niet identiek opgeslagen. Bovendien gaat ca. 10 minuten na het inschakelen van het contact het airbagcontrolelampje branden.
Serie-oplossing:
Geoptimalisserde software in het instrumentenpaneel vanaf 09-03
Limousine/Avant: Dataversie D38 vanaf 8E 4A 110380
Reparatie-oplossing:
Als in het motorregelapparaat ook een onvolledig chassisnummer is opgeslagen, dan moet een nieuwe wegrijblokkering worden geïnstalleerd. Het instrumentenpaneel en alle sleutels moeten dan worden vervangen.
Als het chassisnummer in het motorregelapparaat klopt, dan hoeft alleen het instrumentenpaneel worden vervangen.
Het onderdelenmagazijn levert alleen nog geoptimaliseerde dataversies.
Wanneer het airbagcontrolelampje na vervanging van het instrumentenpaneel en/of het motorregelapparaat nog steeds brandt, dan moet het airbagregelapparaat bij bovengenoemde storingen eveneens worden vervangen
Dus in het ergste gevan een nieuw instrumentenpaneel, motorregelapparaat en airbagregelapparaat en dat alleen om dat de pluspool los is geweest en wer teruggemonteerd, waardoor een piekspanning is ontstaan.
Op de vraag of ze geen software update konden doen, zei men dat dit ze dit technisch gezien niet konden doen.
Dan maar voor veel geld een nieuw instrumentenpaneel aanschaffen!
Iemand nog andere opties?
16 jaar
Wat een ellende, neem eens contact op met PON, moet je er wel niet bij vertellen dat jezelfd de accuklemmen hebt losgehad. Proberen kun je altijd, misschien kunnen zij iets voor je betekenen.
[quote=Audidriver73]Wat een ellende, neem eens contact op met PON, moet je er wel niet bij vertellen dat jezelfd de accuklemmen hebt losgehad. Proberen kun je altijd, misschien kunnen zij iets voor je betekenen.[/quote]
Waarom toch altijd weer de boel flessen?? zelf het onderhoud / reparaties uitvoeren prima! maar waarom moet een ander dan voor de kosten opdraaien indien het fout gaat? Wees dan ook een kerel en betaal dan gewoon......
Gr. paul
Nee, op die manier wil ik er niet uitkomen. Wel baal ik dat ze de software niet (kunnen?) installeren op het instrumentenpaneel. Volgens mij kan dat nl. wel, maar ligt er gewoon een afspraak van hogerhand dit niet te doen om verdere problemen te voorkomen, dus gewoon een nieuw paneel te plaatsen met de juiste software....
&paul
ik begrijp je frustratie, maar..... ik heb precies hetzelfde meegemaakt nl. met een Volvo S60 , waarbij de dealer me een ruilpaneel voorschreef a 900 euro en ik uiteindelijk via via voor 125 euro en een software update klaar was. Toen hebben ze me (bewust) informatie achtergehouden, maar door hier en daar te informeren bleek dat het dus wel (veel) goedkoper kon. Zij beweerden pertinent van niet!
Vandaar dat ik hier mijn problemen neerleg...
Ik zoek dus eigenlijk iemand die dan buiten de dealer om me wel kan helpen. Ik ga niet liegen, probeer gewoon open kaart te spelen, maar ben uiteraard geen dief van m'n eigen portemonnee....
Wat ik niet snap is dat er geen beveiliging is ingebouwd om dit soort problemen te voorkomen. Uiteindelijk ben je als klant flink de financiële pineut. Ik heb net de pech dat mij dit moet overkomen....denk ik....
16 jaar
Willem
Ook ik vind het jammer geld, dit soort dingen kunnen mij net zo goed overkomen want wie verwacht nou zoiets na het losmaken van de + pool.
Dat anderen zeggen dit moet dan maar opgelost worden over de rug van PON gaat mij iets te ver, alsof ze bij PON achterlijk zijn.
Gr. paul
hallo willem,
kijk eens op deze site, zij kunnen je originele airbag regelapp. nakijken.
http://www.airbagsforsale.com/about.htm
mvg gep
16 jaar
Ik had immers verteld van die airbaglamp die na 10 minuten ging branden. Nu ben ik via de dealer (die de boel aan de centrale computer heeft gegooid en ingelezen heeft, achter het volgende gekomen:
Omschrijving van het diagnoserapport:
Aribagcontrolelampje brandt,chassisnummer in het instrumentenpaneel is onvolledig. Betreft alleen wagens met BIS (Highline)
Oorzaak:
Vanwege een softwarefout wordt het in het instrumentenpaneel opgeslagen chassisnummer onder bepaalde omstandigheden gedeeltelijk gewist. Bij het opvragen van de regelapparaat-identificatie in de functie zelfdiagnose van de elektronicatester worden alleen de laatste 5 cijfers van het chassisnr. weergegeven.
In het kader van de componentenbescherming vergelijkt het airbag-regelapparaat zijn chassisnummer met het nummer dat in het instrumentenpaneel is opgeslagen.
Als hierbij verschillen worden geconstateerd, worden in het airbag-regelapparaat de storingen 00474 regelapparaat voor wegrijblokkering, geen signaal/communicatieen 01794-Chassisnummers zijn niet identiek opgeslagen. Bovendien gaat ca. 10 minuten na het inschakelen van het contact het airbagcontrolelampje branden.
Serie-oplossing:
Geoptimalisserde software in het instrumentenpaneel vanaf 09-03
Limousine/Avant: Dataversie D38 vanaf 8E 4A 110380
Reparatie_oplossing:
Als in het motorregelapparaat ook een onvolledig chassisnummer is opgeslagen, dan moet een nieuwe wegrijblokkering worden geïnstalleerd. Het instrumentenpaneel en alle sleutels moeten dan worden vervangen.
Als het chassisnummer in het motorregelapparaat klopt, dan hoeft alleen het instrumentenpaneel worden vervangen.
Het onderdelenmagazijn levert alleen nog geoptimaliseerde dataversies.
Wanneer het airbagcontrolelampje na vervanging van het instrumentenpaneel en/of het motorregelapparaat nog steeds brandt, dan moet het airbagregelapparaat bij bovengenoemde storingen eveneens worden vervangen
Nou, dat is het wel zon beetje. En erg vrolijk wordt je hier niet echt van
.
Op de vraag of ze dan de software niet konden updaten, zei men dat ze dit niet konden/mochten doen? Lijkt me heel wat goedkoper dan een nieuw paneel!
Volgens mij hebben ze gewoon instructie van hogerhand om dit niet te doen, om verder problemen te voorkomen?
Het komt er dus op neer dat de software geupdate moet worden, waarbij het chassisnummer aan het instrumentenpaneel moet worden aangeleerd. Met de huidige software lukt dit niet en geeft hij steeds weer een foutmelding. Mijn paneel heeft de volgende code 8E0920930R (2002), ik heb dit in ETKA nagezocht
Vanaf 2003 is dit paneel vervangen door de 8E0920930TX..
Dus....conclusie....weer flink in de buidel tasten om e.e.a. gerepareerd te krijgen.
Iemand op het forum, die me hier bij kan helpen, of nog een kombi instrument heeft/weet liggen? Of een adres weet (onderdelenzoeker/onderdelenlijn reeds geprobeerd, ik denk eerder aan een specialist in gebruikte audi onderdelen)
16 jaar
probeer het eens bij ac tronic
Nog weer een keer laten uitlezen bij de dealer, daaruit komen de volgende meldingen (ik heb de onderdelen waaruit geen foutmeldingen komen niet overgenomen)
Gebeurtenissengeheugen:
08 Volautomatische airconditioning
8E0820043K
A4 Klimaautomat1116
Codering 0
storingnummer 01794
09 Elektrische intallatie Higline
8E0907279E
int. Lastmodul RDW 0305
Codering 11
01794 035
Regelapparaat verkeerd chassisnummer
15 Airbag 8.4E
8E0959655B
Airbag 8.4EP
Codering 10602
01794 Chassisnummers zijn niet identiek
In tegenstelling tot eerdere uitlezing is de storing
00474 004 regelapparaat voor de wegrijblokkering
geen signaal/communicatie niet meer aanwezig
N.a.v. eerdere mailing waar dealer aangeeft het instrumentenpaneel te moeten vervangen snap ik dit niet, aangezien er geen foutmeldingen zijn in het paneel zelf.
Wie kan me dit uitleggen?
Zou het airbag regelapparaat (module) moeten worden vervangen? Want die checkt het chassis nr met het instr. paneel. Het intr. paneel heeft wel het goede chass. nr. maar het airbagregelapparaat waarsch. niet, dus ligt daar de fout?
Uitlezen geeft ook aan dat de weerstandsspanning te hoog zou zijn? (gordels)
Wie weet raad?
Komt het vaker voor dat door een piekspanning het airgbagregelapparaat het loodje legt?
16 jaar
"Komt het vaker voor dat door een piekspanning het airbagregelapparaat het loodje legt?"
Ja ook bij andere merken en niet alleen airbagcontrollers.
Maar ik denk ook dat je probleem toch in het instrument paneel zit.
Heb je het chnummer al eens bekeken in div controllers?
Oa die in het intrumentpaneel.
En die van de airbag controller.
Oiram
Hmm, ja zou kunnen.
Het chassis nr en vin nummer(s) in het instrumentenpaneel en het motorregelapparaat zijn wel identiek.
Aanleren van het airbagregelapparaat wil niet lukken. In kanaal 81 inleren via code 02905 lukt niet. Hier blijft de waarde op 0 staan....
Vandaar dat ik denk dat het regelapparaat stuk is. Kun je daar gebruikte modules voor krijgen? Of is dat niet aan te bevelen? Ik neem aan dat modules na een crash waarbij airbags zijn gesprongen niet meer bruikbaar zijn en of worden aangeboden via onderdelenlijnen?
16 jaar
Audidriver73 zegt:
Je moet eerst het regelapparaat wissen, normaal is dat een 0 ingeven in kanaal 0 en dan saven, vervolgens kanaal 081 02905 saven. Daarna auto van contact afzetten gedurende minimaal 30sec als ik het goed heb.
Heb je dat ook al eens met draaiende motor gedaan, dus niet alleen op contact.?
Oiram
Uiteraard al geprobeerd.....ook met draaiende motor, want dat zou moeten lukken, maar helaas....
bedankt voor het meedenken iig
16 jaar
Neem anders eens contact op met www.airbagmodule.nl Deze jongens kunnen jou denk ik wel verder helpen tegen geringe kosten.
Gr. Ary
demonteer de xenon ballasten eens (stekkers er af)
loop met vag com alle canalen door ook centrale .electrische eenheid en canbus
wis alle foutcodes
ik zit te denken dat je computer door de achteraf xenon van slag is geraakt
als bovenstaande het geval is --> op te lossen door een geschikte set voor canbus te monteren
Ik heb origineel xenon, en daar zitten geen foutmeldingen......
&Ary, bedankt voor de tip!
16 jaar
Momenteel heb ik instrumentenpaneel met de code 8E0920930R in de auto zitten.
Wie kan voor mij nakijken welk type ik als vervanger kan toepassen? Ik bedeol met welke code?
Ik heb begrepen van de dealer dat de code van een ruilmodule is voorzien van een X?
Nu zijn er meedrere mogelijkheden in ETKA; TX RX etc....
welke kan ik nu gebruiken?
16 jaar
Ik heb het even voor je opgezocht. Het nummer gaat van 8E0 920 930 R >>R B98 >> T >> TX. Dus na een paar wijzigingen is het nummer 8E0 920 930 TX georden en kost in de BTW 620,29 Euro.
Heb je al contact gehad met de firma airbagmodule ?
Houdt ons op de hoogte . Zijn erg benieuwd.
Gr. Ary
Ik heb inmiddels gebeld met hen.....
Wacht nog even op antwoord.
Dus het moet de TX versie worden. Die zullen ook wel niet gebruikt te krijgen zijn.....620 euri....lekker dan.
Gaat er nog wat af wanneer je je eigen paneel inruilt?
We wachten af.....
Weet je zeker dat alleen dit paneel gaat werken? In Etka zie ik bijv. ook een GX staan, kan ik die niet toepassen?
Is ook met color FIS en voor dieselblok tot 260 km/h
16 jaar
Heb een bedrijf gevonden in Duitsland die zegt het probleem te kennen en dit regelmatig repareren.
Aangezien dit voor mij 400 km rijden is, is mijn vraag, is er iemand die een bedrijf in Ned. kent. welke dergelijke reparaties uit kan voeren?
Hier een link van de Duitse site, met de probleemoplossing:
http://www.digi-check.de/042a6599c10959b...
16 jaar
ziet er geloofwaardig uit ik zou het erop wagen.
heb al telefonisch contact gehad.....gaat goedkomen....moet wel de kombi opsturen, maar ik waag het erop.
Ik meld nog even of het gelukt is.
16 jaar
Ik heb de kombi weer thuisgekregen....alles in de hobbel of beter gezegd, ik moest de kombi weer aan laten leren aan alle stuurapparaten (airbag, motorregelapparaat, climatecontrol, etc etc) . had die meneer uit Duitsland er dus niet bij vermeld...
Maar blij dat de storing nu weg is. Die gasten kunnen meer met software dan de gemiddelde dealer. Eigenlijk zou elke dealer een techneut in huis moeten hebben om dit soort dingen op te kunnen lossen. Of je i.i.g. geval door te verwijzen.
Wanneer ik de auto bij de dealer had geparkeerd, dan waren (op hun advies, welke ik in huis had) het kombiinstrument, het airbag- en het motorregelapparaat alledrie vervangen ....voor -tig euro uiteraard.
Ik vind dit een kwalijke zaak en eigenlijk niet kunnen....
aan de andere kant is de huidige software (elektronica) in auto's zo langzamerhand dusdanig ingewikkeld, dat je ook niet van elke dealer kunt verwachten dat ze deze kennis in huis hebben. Het weinige aantal bedrijven dat deze kennis wel heeft, geeft dat al aan. Het zijn er maar weinig....Actronics, Airbagmodule.nl, digi-check.de en tachopix.de om een paar te noemen....
Uiteindelijk blijft wel de klant de dupe en komt, wanneer ze zelf niet vindingrijk (genoeg) zijn, voor onnodig hoge kosten te staan. En nu kom je dus ook te weten dat de dealers ook wel bij dit soort bedrijven aankloppen om problemen op te laten lossen, terwijl ze mij het bestaane van deze info NIET aan hand doen. Ze gooien er liever nieuwe onderdelen op, en dat vind ik toch een beetje misleiden van de klant, waardoor ze mij dus als klant verloren hebben....
Autorijden is al duur genoeg en ik vind dat door het wisselen van een accu een kombiinstrument niet zomaar een storing mag geven met als gevolg dat al deze onderdelen allemaal vervangen moet worden. en ik ben niet de enige. Ik ben tijdens mijn zoektocht op internet 5 personen tegengekomen met exact hetzelfde probleem, nl. een airbag lamp die gaat branden na 10 minuten. Oorzaak: een accuwissel....
genoeg gezeurd, probleem opgelost!
16 jaar
Mooi dat het is opgelost..... maar hoe had je dit kunnen voorkomen ?
Gr. paul
Hoi Paul,
Eigenlijk niet....Of je moet eerst je kombi verwijderen, voor je de accu verwisseld?
probleem zit in de software van de Kombi's van bouwjaar 2001-2003 (A4, S4 etc.). Het lullige is dat de één er na een accuwissel wel last van heeft en de ander blijkbaar niet. De dealer geeft ook toe dat de kombi's na 2003 verbeterd zijn (vaak ruilkombi's met vernieuwde software met een X achter de code).
Probleem is dat de dealer zelf de software van de kombi's niet kan (of mag?) updaten...en nu heb ik dus een bedrijf gevonden wat dat wel kan.
Bij de dealer was het eigen kombi inruilen en een nieuwe laten plaatsen voor 620 euro incl. om daarna het ding en de sleutels nog in te laten leren. Dus reken dan maar gauw op een rekening van 700-750 euro.
Je oude kombi wordt dan geupdate om daarna als ruilonderdeel in de handel terecht te komen. In mijn ogen wordt er zo twee maal (fors) op verdiend.
Bij mijn vorige auto, een Volvo S60 exact hetzelfde probleem Caravan erachter gehangen en ook de combi in de hobbel. Door miniem spanningsverschil een airbag fout die dus uitgeschakeld werden. Zelfde verhaal bij de dealer, ruilkombi plaatsen etc. etc. Niet te repareren. Uiteindelijk via via wel door een software update die niet door de dealer gerealiseerd kon worden.
Ik ben een tijdje terug door een kennis (die in de auto's zit) al gewaarschuwd, dat binnen toen en 5 jaar (nu dus zo'n beetje) er grote problemen zouden komen met autoelektronica....ze zitten er propvol mee en bij problemen ben je als klant het haasje (financieel gezien).
Maar...ik kan nu weer genieten van mijn audi...en dat ga ik ook met volle teugen doen. Heb er nog steeds alle vertrouwen in.
16 jaar
Mooi dat het ook op en andere manier opgelost kan worden .Waar is het kombi paneel heen gestuurd? En wat zijn de kosten nu uiteindelijk ?
Gr. Ary
Kijk maar op de site van www.tachopix.de en www.digi-check.de
En omdat ik de kombi los heb opgestuurd moesten alle stuurapparaten weer worden aangeleerd, dat heb ik door een kennis laten doen die echt verstand van zaken heeft.
Incl. verzekerd verzenden etc etc. een paar honderd euro aan kosten...en veel tijd en geduld...
16 jaar
de X achter het onderdelennummer duid op een ruil deel
dit is een nieuw deel alleen MOET het oude onderdeel worden ingeruild
enkel om deze uit de roulatie te nemen
zodat deze niet door derden her wordt gebruikt
Allemaal achteraf gepraat natuurlijk maar zelf maak ik de jongere autos niet meer geheel stroomloos.
Ik zet er altijd een accu naast die de auto met zijn vele computers onderspanning houd.
Het is een kleine moeite en het voorkomt naderhand dit soort problemen.
Oiram
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar