Geachte lezers,
Ongeveer 3 maanden geleden hebben we op een a6 een nieuwe pomp gezet omdat de magneet koppeling niet meer werkte,systeem leeg gehaald nieuwe pomp erop en alles deed het weer,tot nu.ik dacht dus aan een storing,(het betreft een ecc)nu wil ik de airco uitlezen met vag com maar ik krijg alleen maar raare getallen,de rest van de auto is geen probleem,waar kan dit aan liggen,is dit het display wat nu stuk is,alles op het display werkt noch wel,krijg spanning op de pomp,zet ik hem op econ is de spanning weg,de koelvin loopt dus dit klopt wel denk ik,dus verder gekeken,blijkt dat de airco leeg is,dus eerst maar afgevuld,werkt noch niet,blijkt dat de magneetkoppeling weer stuk is,zou dit kunnen door het expansie ventiel (of zit hier ook zo'n vernauwing in de leiding die mischien is dicht geslipt),dat de druk te hoog wordt waardoor de de compressors te zwaar gaat lopen en daardoor de koppeling is doorgebrand.Wat me de vorige keer opviel was dat de fan bij meteen aansloeg na het inschakelen van de airco en niet meer uitging(bij stationeer lopen).
Wie kan me opweg helpen,wil niet het risico lopen dat hij over 3maanden weer stuk is.
gr
Hans l
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Hans,
Als je de ECON knop gebruikt, valt idd de spanning weg want de compressor wordt uitgeschakeld bij Econ.
Dit airco systeem heeft inderdaad een orifice tube, zit in de HD leiding.
Het hoeft niet persé aan de magneetkoppeling te liggen dat deze stuk is, alles is mogelijk.
Wanneer de orifice tube (expansie klep) verstopt is krijgt de compressor onvoldoende koudemiddel geleverd, druk loopt op enz, enz.
Je zegt de airco was leeg en heb je opnieuw afgevuld, zo werkt het dus niet, als die leeg is zit er een lek in het systeem.
Waarom dat de pomp niet aanslaat kunnen veel reden zijn,
drukschakelaar meet te hoge druk en schakelt compressor uit, of de drukschakelaar is defect, magneetkoppeling die vast zit.
Magneetkoppeling moet je zonder dat het systeem in werking is met de hand kunnen draaien.
Voor goed te zijn is het echt niet overbodig om de accumulator (droger) en de orifice tube (expansieklep) als nog te vervangen, nadien afpersen ,vacumeren, vullen.
Op deze manier kun je deze onderdelen al uitsluiten van een te hoge druk.
Voordat je dit doet de drukschakelaar demonteren en afpersen, ook weer om te kunnen waarnemen of deze idd wel of niet werkt.
Hallo Theo,allereerst bedankt voor je antwoord,filter droger heb ik de vorige keer vernieuwd,dus dit kan ik wel uitsluiten,maar ik zal voor de zekerheid weer een nieuwe zetten,de orifice tube zit deze bij de vulnipel in de buurt en kan ik deze er zo uitkrijgen of kom ik aan een nieuw leiding.
bvd,
Hans l
Hoi Hans,
Daar waar de orifice zit is de leiding middels een wartelmoer aan elkaar bevestigd (dunne leiding)
Meestal zit ze dichtbij waar de leiding het interieur ingaat naar de verdamper.
Met een platte puntbek tang kun je de orifice eruit trekken, of je moet een tooltje hebben hiervoor.
Airco werkt inmiddels weer,orifice er uit gehaald,deze zat echt helemaal dicht,leidingen schoongemaakt,nieuwe compressor en droger filter erop,alles afgeperst en gevuld.
bedankt voor de info,
Hans l
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar