Audi A6: Airco Defect En Kan Niet Uitgelezen Worden (wie Weet Raad?)

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI PD

Goedenmiddag,

Ik heb hier een Audi A6 1.9 tdi PD staan van 2003.

Het volgende probleem doet zicht voor: Airco werkt niet meer. Voldoende druk op het syteem. Toch eerst maar even leeg gehaald en gevuld zonder resultaat. Getracht om regeleenheid uit te lezen om te zien of er foutcode's in zitten. Dit is niet mogelijk. met de Bosch KTS komen we er niet in alsmede de Autodiagnos tester. (alles is verder wel uit te lezen behalve het ac systeem) Er zit een orginele radio in dus dat kan het ook niet zijn lijkt mij.

Met de scoop het signaal op de pomp gecontroleerd. (is een continu variabele pomp) Deze lijkt aangestuurd te worden maar pompt niets. Nou zou ik denken dat de pomp mogelijk defect is maar dit verklaard nog niet waarom we niet in de regeleenheid kunnen komen.

Heeft iemand een verklaring / oplossing??

Ook zou een schema of weerstand waarde's van de spoel in de pomp erg welkom zijn.

Eventueel penbezetting van de Ac regeleenheid. (volgens gegevens die wij hebben zou de regeleenheid in het instrumentenpaneel zitten (Kan iemand dit bevestigen of dat zo is?))

m.voltman

Geplaatst door m.voltman (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

naar de dealer rijden en vragen voor een uitdraai
bosch en autodiagnos tester kunnen de belangrijkste zaken wel vinden maar de mindere belangrijke zaken hebben ze er nog niet in zitten.
belangrijke zaken moet iedereen kunnen uitlezen maar er is niks gezegt over de rest als ik me goed herinder

je meet op de pomp een aanstuursignaal dus dan wordt het systeem door de regeleenheid aangestuurd/gecontroleerd
na het vullen van het systeem zit er dan (geen airco specialist) 4 - 5bar druk op laag en hoog
met een draaiende motor hoeveel is dit dan ?? nog steeds het zelfde dan de pomp defect geeft hij 2 laag en 16bar hoog aan dan werkt hij naar mijn mening op volle toeren

zoals gezegt ben geen airco specialist en eerst laten uitlezen door een vw test kast
hierna weet je dan meer

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

niemand met VAG-Com in de buurt?

hb4246 (0) PRO, 14 jaar geleden

als je een kijkglas hebt kunt je de flow controleren tussen de hoge en lage druk.
Want volgen jouw meting word de compressor wel aan gestuurt maar word er niets verpompt.
Ook is er een apparaat waarmee je de regelpunjer achter op de compessor kunt aansturen. en je kunt het opgenomen vermogen lezen in de meetwaarden van de KTS.

Deze compressor gaan ook wel stuk controleer de vernauwing (orifice) eens op metaal delen, en als er metaal delen in zitten moet de compessor vervangen worden en het systeem gepoelt worden

m.voltman (0) PRO, 14 jaar geleden

Auto zou al bij de dealer geweest zijn in de vakantie van klant. deze dealer kon toen ook al niet in het regelapparaat komen.
Ik mag dus aannemen dat men daar ook een Vag Com heeft. daar is het systeem ook opnieuw afgevuld en in op de ld zijde en hd zijde staat nu 5 bar. Dit wordt niet anders op het moment dat de ac aan gaat en motor loopt. signaal komt er wel (een Duty cycle signaal) maar verder gebeurt er helemaal niets.

Ik kan dus helemaal geen meetwaardes zichtbaar maken.

Graag zou ik weten of deze regeleenheid zich daadwerkelijk in het instrumenten paneel bevind.
en of iemand een schema of penbezettings overzicht heeft van deze regeleenheid.

b.v.d.

Pascal Limpens (0) PRO, 14 jaar geleden

gelijke drukken?(bij werkende pomp neem ik aan).
expansieventiel/orifice defect.

Succes, Pascal

m.voltman (0) PRO, 14 jaar geleden

Voor in de poelie v/d ac pomp zit een beveiliging, bij overblasting of vloeistofslag v/d pomp breken daar een aantal kunstof pinnen af. Na vervanging van deze poelie deed de pomp het weer en functioneerd de airco weer naar behoren. Ook hebben we de condensor vervangen omdat de onderste lamellen los lagen. (mogelijk dat het koelend oppervlak hierdoor net te weinig is bij extreme temperaturen) Dit is nl. ontstaan in zuid frankrijk met een caravan er achter bij stilstaan in de file.

Dit verklaard echter nog niet waarom we niet in de regeleenheid kunnen komen van de airco.

Klant kijkt eerst aan of de airco het nu blijft doen en of de geblokkeerde regeleenheid geen extra problemen geeft.

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=m.voltman]Voor in de poelie v/d ac pomp zit een beveiliging, bij overblasting of vloeistofslag v/d pomp breken daar een aantal kunstof pinnen af. Na vervanging van deze poelie deed de pomp het weer en functioneerd de airco weer naar behoren. Ook hebben we de condensor vervangen omdat de onderste lamellen los lagen. (mogelijk dat het koelend oppervlak hierdoor net te weinig is bij extreme temperaturen) Dit is nl. ontstaan in zuid frankrijk met een caravan er achter bij stilstaan in de file.[/quote]
Je geeft het zelf al aan overbelasting! en extreem temperaturen plus nog een caravan erachter.

Meestal wordt door de bocht genomen gevuld tot de max norm! en niet gekozen voor de min norm, omdat gedacht wordt de max norm is toe reikend.
De min norm is voor warme landen en de max norm voor koude landen, maar wat wordt dan geredeneerd of gedacht! dat Nederland onder de koude norm valt en dat is niet zo?
Dus wordt de max norm aan vulgraad toegediend, en komen we al terecht bij een overvulling van 50 gram!

Bij dit systeem kan niet snel sprake zijn van vloeistofslag omdat de accumulator tussen de verdamper en compressor is gemonteerd, tenzij de accumulator vervuild of verzadigd is.
Bij lage temperatuur geeft een overvulling van 50 gram geen problemen, maar wel als de temperatuur omhoog gaat, plus nog ééns een trek last erachter hangt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.